"עוד לא התאוששנו מהרפורמה הקיימת": מהנדס העיר אשדוד בטוח שהתוכניות לשוק הנדל"ן מפספסות

בשבוע שעבר אישרה ועדת הפנים שורה של רפורמות בתחום התכנון והבנייה • מהנדס העיר אשדוד דורון חזן אינו מתרשם מהתיקונים, ובטוח שהבעיה במקום אחר: "אם הרפורמה שעליה הכריזו לפני חמש שנים, שבה הוגדרו זמנים מאוד ברורים לכל שלב, הייתה עובדת - לא הייתה עכשיו בעיה"

דורון חזן / צילום: נדין ע. אשדוד
דורון חזן / צילום: נדין ע. אשדוד

פרקים ד' וכב' בחוק ההסדרים, שאושרו בשבוע שעבר בוועדת הפנים של הכנסת, עוררו שמחה אצל אחדים, אבל ספגו גם לא מעט ביקורת. בכנס איגוד מהנדסי הערים נשמעו אפילו טענות על "פשיזם תכנוני". האדריכל דורון חזן, מהנדס העיר אשדוד, אומר בשיחה עם גלובס כי רוב הרפורמות שאושרו בשבוע לא יפתרו את הבעיה: "חוק ההסדרים נוגע בתחומים שלא ניתן לפתור ברגע", וסבור שהבעיות במקום אחר לגמרי.

ביטול ההקלות: "הן לא אם כל חטאת"

מינהל התכנון הציג בשבוע שעבר את ביטול ההקלות בבנייה כהישג דרמטי בדרך להאצת מימוש תוכניות. חזן חולק על תפיסה זו: "אני לא חושב שההקלות הן אם כל חטאת. להגיד שכאילו בגלל ההקלות יש עיכובים והדברים לא זורמים, זה פשוט לא נכון. בעיניים של יזמים וגם של עיריות, ההקלות הן דבר חיובי ביותר. ברור מאליו שכשיש תוכנית מסודרת, שבה הכול ידוע מלכתחילה, לא אמורה להיות שום בעיה. אבל המציאות שלנו הרבה יותר מורכבת משחור ולבן. זה עובדה שתוכנית בניין עיר (תב"ע), שאושרה לפני 15 שנה ויוצאת לתהליך של רישוי היא פחות רלוונטית. הדברים גמישים. הרעיון של ההקלות נועד לסדר את העיוותים שתוכנית עתיקת יומין הביאה".

קיצור הרישוי: "הבעיה בוועדה המחוזית"

חזן מסתייג מהתפיסה לפיה ההקלות נוצלו על ידי היזמים לתוספת זכויות: "אני לא חושב שיש בעיה עם זה. אנחנו לא נגד יזמים. ברור שיזמים ניצלו את זה וגם עיריות ניצלו את זה. הבעיה היא שאתה לא מצליח להגיע לתכנון בזמנים הגיוניים, כי שום דבר לא מתאשר בוועדות המחוזיות בזמן הגיוני.

אם הייתה נפתרת הבעיה של לוחות הזמנים באישור תב"עות בסמכות וועדה מחוזית, לא הייתה את בעיית ההקלות, כי לא היה צריך לייצר מנגנון של גמישות. היד שנותנת היא היד שלוקחת. לא הגיוני להפיל את האחריות על היד שמקבלת מוצר ישן, כלומר, תב"עות שהן לא רלוונטיות.

"התחלתי את תוכנית המתאר של אשדוד ב-2014. היא ישבה במינהל התכנון במשך שלוש שנים. אתה חושב שהיא רלוונטית היום? הפתרון האמיתי לכל הבעיות הוא בקיצור זמני התוכניות בוועדה המחוזית, וזה לא קורה".

השינויים התכופים: "מה יעשו הרשויות הקטנות?"

חזן אינו מכחיש את האחריות שיש לרשויות המקומיות להאצת הליכי הרישוי, ובכל זאת, הוא מפנה אצבע מאשימה למינהל התכנון: "אם הרפורמה שעליה הכריזו לפני חמש שנים (הכוונה לתיקון 101 - ג.נ), שבה הוגדרו זמנים מאוד ברורים לכל שלב, הייתה עובדת - לא הייתה עכשיו בעיה. עוד לא התאוששנו מהרפורמה הקיימת וכבר מכתיבים לנו הנחיות חדשות. אני עובד ברשות חזקה, יש לי 120 עובדים, אבל מה יעשו רשויות קטנות, שבקושי הצליחו להכיל את הרפורמה הקודמת?".

כשחזן מדבר על "הרפורמה הקודמת" הוא מתמקד בעיקר במעבר לרישוי זמין, כלומר, הגשות באמצעות האינטרנט ולא באמצעות ניירת. "מינהל התכנון בורח מהאחריות. מבחינתי לי יש רק אבא ואמא אחד וזה מינהל התכנון. לא יכול להיות שיפילו עלי רפורמה ולא נותנים לי את הכלים כדי הרפורמה תצליח. זו עובדה שמהנדסי הערים והצוותים עובדים זמן כפול בגלל שאין כפתור שעושה התאמה בין מערכת המיחשוב העירונית למערכת רישוי זמין. אני שומע כבר חמש שנים שדלית זילבר אומרת שאוטוטו יהיה תקציב לזה".

רישוי עצמי: "לא הייתי עושה את זה"

למרות שבהכשרתו הוא אדריכל, יש לחזן ביקורת קשה על המעבר לרישוי עצמי. כלומר, על כך שאדריכלים שיש להם ניסיון של חמש שנות עבודה והגישו לפחות חמש בקשות להיתר, יוכלו לחתום בעצמם על בקשות להיתר.

לדבריו, "מינהל התכנון מנפנף בעניין של ההקלות כדי שאנחנו נשכח שעל הדרך הם העבירו לנו את הרישוי העצמי. הניסיון שלנו מלמד שבמקרה הזה אדריכלים נכנסים לתחומי אחריות מאוד לא פשוטים.

"כיום, האדריכלים, עם כל האגו שלהם, מתכופפים ומתגמשים מול היזמים בענייני תכנון. אתה רוצה לומר לי שהם לא יפעלו כך גם בענייני כיבוי אש? יש פה ניגוד פנימי מהותי. אם אני יוצא היום לשוק החופשי, אני חד משמעית לא מגיש תוכניות ברישוי עצמי".

התחדשות עירונית: "בקושי קיבלו מתחם אחד שהגשתי"

לחזן יש ביקורת קשה על האופן שבו מקודמות תוכניות ההתחדשות המתחמית: "אשדוד התברכה במספר גדול של בניינים שנמצאים בהליך התחדשות עירונית לפי תמ"א 38 - למעלה מ-350.

"מובן מאליו למה רוצים לקדם תוכניות פינוי-בינוי, אבל על מנת שתוכניות כאלה אכן יקרו צריך תהליך מהיר. הבעיה היא שהמחוז לא בעניין. הוא פשוט לא נמצא שם. המחוז מדבר על כמה צריך לצופף את המדינה, אבל ברגע שאני מביא תוכניות התחדשות עירונית למחוז דרום, המחוז שלי, הם אומרים לנו שהגענו ליותר מדי יחידות דיור ולגובה רב מדי. הגשתי יותר משמונה מתחמים לוותמ"ל, בקושי קיבלו מתחם אחד. ראש העיר שלי אומר שהוא מעוניין בכמה שיותר יחידות דיור. איך ייתכן שחוסמים אותי?

"זה דמגוגיה של מינהל התכנון להפיל על הרשויות המקומיות את האחריות לאי קידום מתחמים. למה זה נוח להם? כי ככה אף אחד לא בא אליהם בטענות. למה אף אחד לא שואל למה זה לוקח ארבע שנים לאשר תוכנית פינוי-בינוי?

"לא יכול להיות שלמינהל התכנון יש אג'נדה שהיא שונה מאשר זו של הממשלה. הממשלה רוצה יחידות דיור, פינוי-בינוי והתחדשות עירונית, אבל באותה נשימה סוגרים לך את הדלת גם במחוז וגם בוותמ"ל".

חזן מאמין שלמינהל התכנון יש אג'נדה עצמאית: "אם אתה לא מאמין במגדלים ואתה חושב ש-60 יחידות דיור לדונם זה יותר מדי אתה תעשה את המקסימום כדי לסכל את זה. הממשלה מנותקת ממה שקורה בעיריות כי יש ‘באפר' שהוא הוועדות המחוזיות. הבעיה מתחילה ונגמרת בזמני אישור התוכניות ע"י הוועדה המחוזית".

במינהל התכנון בחרו לא להגיב לדברים.

דורון חזן

אישי: בן 49, מתגורר בירושלים, נשוי פלוס 3
מקצועי: אדריכל ומתכנן ערים
עוד משהו: מעיד על עצמו שהוא "אקטיביסט חברתי בנשמה, מרדן בפועל, מאמין באנשים ובכוח שלנו לשנות מציאות מעוותת"