48 חברות כבר קיבלו כוכב בטיחות מהתאחדות הקבלנים

כשנה חלפה מפתיחת תוכנית כוכבי הבטיחות של התאחדות בוני הארץ, המעניקה עד חמישה כוכבי בטיחות לחברות שעומדות בתנאים מסוימים • אלוף במיל' והח"כ לשעבר איל ראובן, שמרכז את התוכנית: "הבטיחות הופכת להיות מרכיב באיכות של החברות"

פרויקט אדרת הפארק של קבוצת רם אדרת ברמלה / צילום: יח''צ
פרויקט אדרת הפארק של קבוצת רם אדרת ברמלה / צילום: יח''צ

לפני קצת יותר משנה יצאה לדרך תוכנית "כוכבי הבטיחות" של התאחדות בוני הארץ, התוכנית המקיפה הראשונה להפחתת מספר התאונות באתרי בנייה ולהגברת הבטיחות. הרעיון הוא להטמיע תרבות של בטיחות בחברות, כך שכל עלייה בשלב תזכה את החברה בעוד כוכב.

"הצורך בעולם הבנייה הוא לשנות תרבות. אין פעולה אחת שתפתור את הבעיה. צריך שינוי תרבותי עמוק", מסביר אלוף (מיל) וחבר הכנסת לשעבר איל בן ראובן, שמרכז את הנושא בהתאחדות. "תרבות משנים באמצעות חינוך והסברה ותודעה. ויצירת רצון אצל הקבלנים והיזמים ומנהלי החברות לעשות שינוי. בזכות התוכנית הבטיחות הפכה להיות מרכיב באיכות של החברות".

איך משנים תרבות של חברה?
"אנחנו לוקחים חברת בנייה - התחלנו מהגדולות כי הן מעסיקות הרבה קבלני משנה והיום מתחילים לרדת גם ליותר קטנות - ומבצעים איתה תהליך שנמשך כחודשיים וחצי-שלושה. שני טייסים מתלבשים על החברה, יושבים עם הנהלת החברה כולל המנכ"ל, ונכנסים לתהליך של 15-10 מפגשים, שבהם לומדים תוכנית שלמה של ערכים שהתוכנית דורשת. לדוגמה, חובת העובד לומר 'לא' לעבודה לא בטוחה. ואחרי שהוא אומר 'לא' הוא לא מקבל סטירה אלא חיבוק.

"ערך נוסף הוא תכנון מוקדם, והוא משפיע גם על היעילות של העבודה. בעולם הישן, הכאוס היה מוביל את העניין. היום אנחנו מלמדים לתכנן מראש.

"ברמה הפרקטית, אנחנו מקפידים על תדריך בוקר. פעם כשהייתי אומר שצריך לעשות תדריך בוקר היו מסתכלים עליי כמו על עב"ם, היום זה בכל בוקר. אם זה בסינית, יש מתורגמן. בתדריך מפרטים מה הן המשימות המסוכנות ביותר, ולכל משימה כזו יש ראש צוות שמקבל תדריך בנפרד. בתדריכים אחת לשבוע מתגמלים עובד מצטיין בבטיחות.

"בסוף התהליך אנחנו עושים מבד"ק פרטני - על אתר אחד שהחברה בוחרת. הכוכב הזה הוא לא כוכב לעולם - פעם בשנה אנחנו בודקים".

"כוכב ראשון נותן לך יכולת בקרה עצמית"

48 חברות כבר קיבלו כוכב ראשון, ו"יש היום עשרות חברות שרשומות אצלנו ומחכות בתור לתהליך", אומר בן ראובן. "כ-20 נמצאות כבר היום בדרך לכוכב שני. בסוף 2022 אנחנו מצפים להיות עם 200-250 חברות. אני לוחץ שזו תהיה תוכנית חובה, אבל זה לא בידיים שלי".

בכמה אתרי בנייה מדובר כיום?
"כ-200 אתרים".

מה המשמעות של כל כוכב?
בן ראובן: "כוכב ראשון נותן לך יכולת בקרה עצמית. מבחינתנו זה הכוכב החשוב ביותר, כי הוא מכניס את החברה לליגה העליונה. לקראת הכוכב השני אנחנו מלמדים איך לעשות תחקירי 'כמעט ונפגע'. הכוכב השלישי יהיה הטכנולוגיה, והרביעי יהיה שימוש בטכנולוגיות שלא קיימות היום - קסדות ורתמות עם חיישנים וכן הלאה. כדי לקבל את הכוכב החמישי צריך יהיה לעמוד בתקן ISO של מכון התקנים".

כמה זה עולה?
"להגיע לכוכב ראשון עולה לחברה 70 אלף שקל, מחצית מהסכום ממומנת על יד קרן מנוף של הביטוח הלאומי, ואת החצי השני מממן הקבלן. לחברות הגדולות זה כלום, אנחנו עכשיו מתחילים לעבוד עם החברות היותר קטנות ולהן זה יקר, ולכן אנחנו מחברים שתיים-שלוש חברות כדי להוזיל עלויות, שישלמו 15-20 אלף שקל כל אחת".

הבונים: "אנשים כבר באים מעצמם ואומרים שמשהו מסוכן "

לדברי אייל קייזרמן, הממונה על הבטיחות בקבוצת רם אדרת, שקיבלה לאחרונה את הכוכב הראשון שלה, "בחרנו אצלנו אתר מטרה שאיתו התחלנו את התהליך - פרויקט המגורים 'אדרת הפארק' בנווה דורון ברמלה, שבו שני בניינים של 18 קומות. עם חניכה של התאחדות הקבלנים עברנו את כל השלבים.

"זה בעצם ללמוד שפה מיוחדת. הפנייה לעובד צריכה להיות שונה, בהתערבות מחזקת ולא בגערות. פונים לעובדים בצורה יפה, שואלים אותם למה הם עשו את הטעות. זה מתחיל בכבוד הדדי ונגמר ברעיונות שלהם.

"עיקר התהליך מתחיל במפגש בוקר. שואלים, 'מה שלומכם, מה נשמע', נותנים להם הרגשה טובה, ונותנים הוראות מה עושים היום גם ברמה הכללית וגם בנושא הבטיחות. למשל, עוזרים לזהות נקודות תורפה בטיחותיות.

"התהליך נמשך כמה חודשים, ולבסוף הם עשו לנו מבדק וקיבלנו את הכוכב, ועכשיו אני מטמיע את אותו תהליך באתרים האחרים, ואנחנו צועדים לכוכב השני.

"התוכנית עובדת גם באתרים הגדולים וגם בקטנים. אנחנו כבר רואים שיפור. זה יוצר פתיחות ואנשים כבר באים מעצמם ואומרים שמשהו מסוכן וצריך לעשות משהו. בהתחלה אנשים די סקפטיים, קשה לחבר אותם. ולאט לאט מודים שזה עובד. אגב, אנחנו רואים את הבטיחות והאיכות כדבר אחד. באתר בנייה מלוכלך שאי אפשר ללכת בו, אתה רואה שתקבל דירה בהתאם. באתר בנייה שאתה יכול ללכת נקי, גם הדירות ייראו ככה".