פרשת הצוללות: גנץ הגיש את הצעת ההחלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית

שר הביטחון: "הקמת הוועדה הכרחית למערכת הביטחון ולמדינת ישראל - אם לא נברר את האמת, לא נוכח להפיק לקחים לעתיד. זה לא עניין אישי אלא צורך לאומי" • התנועה לחופש המידע: "יש לקיים את דיוני הוועדה באופן שקוף ופומבי, ולא מאחורי דלתיים סגורות"

שר הביטחון בני גנץ / צילום: יוסי זמיר
שר הביטחון בני גנץ / צילום: יוסי זמיר

שר הביטחון בני גנץ הגיש למזכירות הממשלה את הצעת ההחלטה של משרד הביטחון, בתיאום עם משרד המשפטים, להקמת ועדת חקירה ממלכתית לרכש הצוללות וכלי השיט, זאת לאחר עבודת מטה יסודית, פגישות עם מומחים וסבב מקצועי שנערך בנושא.

לדברי גנץ, "הקמת הוועדה הכרחית למערכת הביטחון ולמדינת ישראל - אם לא נברר את האמת, לא נוכח להפיק לקחים לעתיד. זה לא עניין אישי אלא צורך לאומי. מדובר בנושא שמצוי בלב-ליבה של מערכת הביטחון ומהווה צורך ביטחוני ראשון במעלה על-מנת לשמור את אמון האזרחים בה ובמקבלי ההחלטות".

בסיכום בין גנץ סער ובנט, נקבע כי העלאת ההצעה תידון לאחר העברת תקציב המדינה. הצעת ההחלטה תואמה עם משרד המשפטים, משרד האוצר ומשרד החוץ. 

התנועה לחופש המידע: לקיים את דיוני הוועדה באופן שקוף ופומבי

התנועה לחופש המידע פנתה לשר הביטחון גנץ בדרישה לקיים את דיוני הוועדה באופן שקוף ופומבי, ולא מאחורי דלתיים סגורות כפי שצוין בהצעת ההחלטה.

במכתב מציינת מנכ"לית התנועה לחופש המידע, עו"ד רחלי אדרי: "שקיפות שלטונית, דיווחיות ומתן גישה חופשית למידע הם מיסודותיה המהותיים של דמוקרטיה. יישום מלא ונכון של עקרונות אלה יכול לסייע לך בעת הקמת ועדת החקירה שעיקר משימתה השבת אמון הציבור וחקר האמת".

לדבריה, ועדת חקירה ככלל צריכה להתנהל בפומבי, ואולם היא רשאית להחריג דיונים מסוימים ולקיימים בדלתיים סגורות. בהצעת ההחלטה שהגיש גנץ נקבע כי כל דיוני הוועדה יתקיימו בדלתיים סגורות.

לטענת אדרי, סעיף 23 לחוק ועדות חקירה קובע כי כאשר נושא החקירה או דיוני הוועדה מחייבים סודיות, והממשלה מבקשת לעשות שימוש בהוראות סעיף 23, יש לעשות זאת באישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אישור כזה לא ניתן, ולא התקיים על כך דיון בוועדה.