איציק בנבנישתי ימונה לתפקיד מנכ"ל NSO

בנבנישתי יחליף את שלו חוליו, שימונה לתפקיד סגן יו"ר הדירקטוריון ונשיא גלובלי • כחלק מהמהלך, תשקיע NSO באופן משמעותי ביותר גם בתחומי הסייבר ההגנתי, ולתחומים אזרחיים

איציק בנבנישתי / צילום: תמר מצפי
איציק בנבנישתי / צילום: תמר מצפי

שלושה חודשים לאחר שמונה לסגן נשיא משותף בחברת הסייבר ההתקפי, ימונה איציק בנבנישתי, לשעבר מנכ"ל פרטנר, לתפקיד מנכ"ל NSO. בכך לראשונה תנוהל NSO על ידי אדם שאינו אחד ממייסדיה - עומרי לביא ושלו חוליו. האחרון, שהודיע כבר בתחילת השנה כי הוא יפנה את תפקיד המנכ"ל בעקבות הכוונה לייצר הזדמנויות למהלכים פיננסיים גדולים - כגון הנפקה או הכנסת משקיע חדש - ימונה לתפקיד סגן יו"ר הדירקטוריון ונשיא גלובלי.

עוד נודע כי כחלק מהמהלך,  תגדיל NSO את השקעתה בפיתוח טכנולוגיות לסקטור הסייבר ההגנתי, ולתחומים אזרחיים. חוליו יטול חלק במהלך זה, ויוביל, ככל הנראה, פיתוח לא רק בתחומי ההגנה מפני סוסים טרויאנים, כלומר רכיבי הסייבר ההתקפי האוספים מודיעין, אלא גם בתחומי הסייבר האזרחי, בכלל זה פתרונות נתונים וביג דאטה. מהלך דומה נוקטת חברת רייזון שהתפרסמה בעבר בזכות איכון משתמשים באמצעות רשת הסלולר וכיום משווקת שירותי מודיעין אזרחי לחברות פרסום.

בנבנישתי התפטר באפריל האחרון לאחר שש שנים בתפקיד מנכ״ל פרטנר, ובשלושת החודשים האחרונים מאז הצטרף לNSO, היה כפוף לחוליו כסגן נשיא. שירי דולב תשאר בתפקיד הנשיאה, אך תהיה כפופה למנכ״ל, בעוד שחוליו ישמש כנשיא גלובלי וסגן יו״ר.

חברת הסייבר ההתקפי NSO מצויה מאז חודש יולי בעין הסערה הציבורית בזכות תחקיר של הארגונים אמנסטי ופורבידן סטוריז על כך שטכנולוגיות הסוס הטרויאני של החברה הישראלית שימשה משטרים דיקטטורים וחצי-דיקטטורים בעולם על מנת לרגל אחר עיתונאים, פעילי זכויות אדם, מתנגדים פוליטיים ופוליטיקאים. בחברה טענו כי הדבר נעשה ללא ידיעה וכי היא חדלה לעבוד עם משטרים שהפרו את כללי השימוש שלה. תחקירים של מספר ארגוני זכויות אדם איתרו את תוכנת הסוס הטרויאני של NSO, פגסוס, בטלפונים במדינות כמו איחוד האמירויות, הודו, הונגריה ומקסיקו.

פגסוס נחשבת כיום למילה האחרונה בתחום הסייבר האיסופי: המוצר שלה מאפשר ללקוחות NSO, בדרך כלל גופי בטחון ובטחון מסכל במדינות שאינן ארה״ב וישראל, להתחבר לכל טלפון נייד, לקבל בבת אחת את כל המידע השמור על הטלפון, ולהקליט כל שיחה קולית, שיחת וידאו, צ׳ט או פעולת גלישה. היא חסינה לעדכוני תוכנה של יצרניות הטלפונים החכמים, בהן אפל וסמסונג, והיא מאפשרת ״הדבקה״ של הטלפון גם ללא לינק, כלומר המשתמש אינו חייב להקליק על לינק בכדי להמצא תחת מעקב.

גם שלושה חודשים לאחר התחקיר, סובלת NSO ממשבר תדמיתי. משרד הביטחון המפקח על החברה הגיע למתקני החברה בהרצליה על מנת לבדוק את החברה; החברה איבדה מספר לקוחות והודיעה גם כי תפסיק לעבוד עם איחוד האמירויות לאחר ששליט דובאי עשה שימוש בתוכנה שלה כנגד אשתו לשעבר. רויטרס העריכה את אובדן החוזים של החברה בכ- 300 מיליון דולר בשנה; גם בית המשפט העליון בהודו הורה על חקירה כנגד החברה הישראלית במה שהוא מכנה כ״חברה עם השלכות אורווליאניות״, על שמו של מחבר הספר 1984.