מטא (META) | ראיון

סגנית נשיא פייסבוק העולמית בראיון מיוחד: "לחברות ישראליות יהיה חלק מרכזי בבניית העולם הווירטואלי שלנו"

למה פרטיות ופרסום הולכים יד ביד, על השוק החשוב שהוא ישראל, ולא - המיתוג מחדש לא נועד לברוח מביקורת • בראיון מיוחד לגלובס, ניקולה מנדלסון, סגנית נשיא גלובלית של החטיבה העסקית במטא, מסבירה לראשונה איך יעבוד הפרסום במטא-וורס, הסביבה הווירטואלית שהחברה מעוניינת להחיות

ניקולה מנדלסון, סגנית נשיא גלובלית של חטיבת העסקים במטא / צילום: מטא
ניקולה מנדלסון, סגנית נשיא גלובלית של חטיבת העסקים במטא / צילום: מטא

כשענקית הטכנולוגיה פייסבוק הכריזה בשבוע שעבר על מיתוג מחדש, היא שינתה את האסטרטגיה של החברה לעשור הקרוב בכל הקשור ל-"מטא-וורס" (המרחב הווירטואלי כשחובשים משקפי מציאות מדומה) ושינתה את שמה ל-"מטא". בפתח הראיון עם ניקולה מנדלסון, סגנית נשיא גלובלית של חטיבת העסקים במטא, משמע האחראית על החטיבה העסקית הגלובלית בחברה, הייתי חייב לשאול האם הם ידעו שתרגום השם לעברית הוא "היא מתה".

מנדלסון צחקה. "כן, בהחלט שמעתי שזה לא מתורגם כל כך טוב לעברית. אנחנו מבינים שיש אנשים בישראל שצחקו על זה איתנו. אבל בחרנו ב'מטא' כי המשמעות היא 'מעבר' - מעבר למה שהחיבור הדיגיטלי מאפשר היום, וכמובן לקשר למילה מטא-וורס", פירטה.

"אנחנו מאמינים שמטא-וורס הוא היורש הטבעי של האינטרנט, שיספק חוויות חברתיות עשירות יותר ויאפשר לכולנו להרגיש נוכחים אחד לצד השני, מכל מקום בעולם", הכריז מייסד ומנכ"ל מטא, מארק צוקרברג, ביום חמישי האחרון. צוקרברג הכריז על ההשקעה בסביבה הווירטואלית, המוערכת בחברה במיליארדי דולרים בשנים הקרובות, שבה כל אחד יוכל ליצור חיים וירטואליים לצד החיים במציאות. כל מה שצריך זה לשים את משקפי המציאות המדומה, ליצור אווטאר (ייצוג דיגיטלי לדמות במציאות וירטואלית, Virtual Reality או בקיצור VR) וכך יהיה ניתן להיפגש עם חברים, לעבוד, לצאת להופעות, לעשות ספורט - ובעצם השמיים הם הגבול מבחינתם.

אינטרנט שאנחנו נהיה בתוכו

מטא היא לא החברה הראשונה שמכריזה על שירותים או מוצרים בתחומי המציאות המדומה. צוקרברג ומטא הציגו חזון שאפתני, יש שיאמרו שאפתני מדי: בעשור הקרוב כמיליארד משתמשים יהיו בתוך המטא-וורס, והם יעתיקו את החוויות החברתיות, המשפחתיות והעסקיות שלהם לתוך המרחב הזה.

בתי הקברות מלאים בשירותים של ענקיות הטכנולוגיה ובסטארט-אפים שניסו לפעול בזירה הזו. איך החזון של מטא שונה מהם?
"החזון שלנו עבור המטא-וורס הוא למעשה, וזה גם הסיבה לשינוי השם, המחויבות שלנו לעזור להחיות את החזון הקולקטיבי של המטא-וורס. זו התפתחות טבעית מאוד עבורנו כחברה ולמעשה זה גם פותר את הבלבול שהיה לחברה שלנו", אומרת מנדלסון. היא מסבירה שיש לחברה מותגים ומוצרים שונים - והמהלך הזה נועד כדי ליצור חברת גג שתאגד את כל האפליקציות והטכנולוגיה תחת מותג אחד, "אבל עדיין יישארו פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ", היא מחדדת. 

"זה לחשוב על האינטרנט בצורה שאתם בתוכו ולא רק מסתכלים עליו. אין הכוונה להחליף את המרחב הפיזי או לבזבז יותר זמן מול המסכים - אלא להפוך את הזמן שכבר אנחנו מבלים במרחב הדיגיטלי להרבה יותר טוב", היא מסבירה. בתור בכירת החברה שאחראית על כל החטיבה העסקית הגלובלית של מטא, היא אומרת כי "בעוד 15 שנים, המטא-וורס יהיה השלב הבא או הדור הבא, המקום שייתן לנו להרגיש שאנחנו חולקים מרחב יחד".

החברה הכריזה על מספר בשורות טכנולוגיות משמעותיות. לדוגמה: מערכת לכידת תנועות הידיים והגוף, בצירוף עם קוד פתוח וספרייה של מחוות ידיים וקול - מה שבעיקר מאפשר לאוקולוס (משקפי המציאות המדומה של החברה) להיות מהמובילים משמעותית בתחום. בנוסף, החברה תאפשר למשתמשים לרכוש בגדים וירטואליים לדמותם או לבנות חדרים גם במרחב הביתי האישי שלהם.

"תחושה של נוכחות חברתית"

היעד השאפתני והגרנדיוזי הזה יתאפשר, כך גם לפי צוקרברג, רק אם עוד גופים, חברות, יזמים וארגונים ישתפו פעולה. זו עוד דרך שהם מצפים להיות שונים מאחרים, כי הם קוראים לכך שהם לא יהיו היחידים: "זה ייבנה על ידי כל כך הרבה אנשים שונים, והדברים שכולנו נעשה במטא-וורס ישקפו כל-כך הרבה סוגים שונים של החיים שלנו: יהיה אפשר לבלות, לשחק משחקים עם חברים, לעבוד וליצור ולעשות כל-כך הרבה יותר. ובעצם, תוכלו לעשות כל מה שאתם יכולים לעשות כיום באינטרנט, כשכמובן יהיו דברים שהם לא הגיוניים באינטרנט כרגע - ככה אנחנו רואים את זה", מסכמת מנדלסון.

"התחושה הזו של נוכחות חברתית עומדת לאפשר כל כך הרבה וליצור הרבה הזדמנויות בלי קשר לאיפה אתם גרים, ותוכלו להשקיע יותר זמן בדברים שחשובים לכם בלי קשר לזמן או מיקום", היא מסבירה.

מה לדעתך יהיה ה"קילר-אפ", האפליקציה הראשונה שתהיה הכי פופולרית שתביא אנשים למציאות המדומה?

"אני לא חושבת שזאת תהיה אפליקציה אחת, כי אני חושבת שהדרך שבה אנשים עומדים לתקשר במטא-וורס הולכת להיות שונה. כל אחד למעשה יגיע בגלל מה שמתאים לו", מפרטת מנדלסון. היא מתחילה להדגים עם עבודה. "יש לנו את Horizon Workrooms - אפשר ליצור את המשרד שאנחנו מעוניינים בו, אז לדוגמה אצלי הרקע במשרד שלי הוא הרי ההימלאיה, כי אפשר, אז למה לא? ואנשים יושבים סביב השולחן, והחוויה שלנו תרד לפרטים שכשמישהו ידבר, אתם ממש תסובבו את הראש באופן טבעי לאיפה שהם נמצאים סביב השולחן. התחושה הזו של ביחד והנוכחות, בעצם משנה את האופן שאנחנו מתקשרים אחד עם השני", היא מסבירה.

היא מביאה דוגמאות גם מגיימינג וגם מחינוך. "רוב האנשים בעולם לא יזכו לנסוע לרומא כדי לראות את חורבות הקולוסאום, אלא אם תיכנסו לעולם ה-VR. ואז תוכלו ללכת ברחובות רומא העתיקה ולראות איך היה הקולוסאום. וכמה תגבר החוויה עבור הילדים שלומדים כרגע", מנדלסון מתארת ומתמוגגת.

כששאלתי אותה על המאמצים לדחוף את המוצרים לשוק, היא חוזרת על כך שהחזון הוא שבעשור הקרוב יצטרפו מיליארד משתמשים למטא-וורס. "אם מפה אנחנו מתחילים את החזון שלנו, זה מגדיר לנו קווים מנחים די ברורים לגבי מה שנצטרך לעשות כדי להביא את האנשים", היא מתארת. ולמעשה, היא עונה על כמה שאלות שמדובר כרגע רק בחזון ועל עקרונות, ועדיין אין פרטים מדויקים - כמו לדוגמה: בהכרזה, החברה אמרה שמשקפי המציאות המדומה הבאים שלה שיצאו בשנה הבאה, Cambria, יעלו הרבה כסף. לשאלה האם החברה מתכננת מוצרים בעלות נמוכה יותר, היא הסבירה ש"אנחנו ממש ממש בהתחלה של זה".

מודלים חדשים של מוניטיזציה

הקווסט 2, משקפי המציאות המדומה של החברה שקיימים כרגע בשוק, לא נמכרים בישראל. כששאלתי אותה למה, היא אמרה שאין לה את הפרטים הנקודתיים בנושא הזה, וזה כנראה קשור לענייני רישוי. "תהיו בטוחים שאנחנו רוצים להביא את הקווסט לישראל בהקדם האפשרי", הסבירה.

בהכרזה לא התייחסתם למודל הכלכלי, ובין היתר גם לא נאמרה מילה על פרסומות. האם פייסבוק מתכננת בטווח הקצר או הארוך לשלב פרסום גם במטא-וורס?
"כן. כמו שאנחנו מכירים את האינטרנט, יהיו הרבה דברים חינמיים במטא-וורס וסביר להניח שהם יופעלו על ידי מודעות. אז כן, סביר להניח שזה יקרה. בנוסף, יהיו גם חוויות בתשלום שיהיו נקיות ממודעות, לדוגמה ללכת להופעות ודברים כאלו. והחזון הוא שיהיו מיליארד אנשים יהיו במטא-וורס, והם יצרכו מאות מיליארדי דולרים של מסחר דיגיטלי והם גם יתמכו במיוחד במשרות למיליוני היוצרים והמפתחים", מסבירה מנדלסון.

"אני כן חושבת שהמסחר הדיגיטלי יהפוך לחשוב יותר ויותר, עם אנשים ומפתחים ויוצרים, קונים מוצרים דיגיטליים, חוויות דיגיטליות. ואתם הולכים להיות במטא-וורס כל יום, אתם תרצו לחשוב איך אתם מציגים את עצמכם עם הבגדים הדיגיטליים או הכלים או החוויות השונות. אז אלו ממש ימים ראשונים ומוקדמים, אבל זה נותן לכם רמז לכמה מהדרכים שבהן אנחנו חושבים על זה מנקודת מבט של מוניטיזציה", מתארת מנדלסון.

אבל למה לא שמענו כלום על זה בהכרזה עצמה?
"כשאנחנו מדברים על כל דבר שאנחנו בונים, אז אנחנו בונים קודם כל עבור אנשים. זה המקום שאנחנו מתחילים בו. בנוסף, זה מוקדם עדיין. אנחנו עדיין בשלב החזון, ויהיו דברים שייקח שנים לבנות. וזה מה שעשינו עם כל המוצרים שלנו, כשאנחנו משיקים דברים חדשים בפייסבוק או באינסטגרם, אנחנו תמיד מתחילים עם אנשים. אנחנו אף פעם לא מתחילים עם פרסום".

האם כמשקיע, אוכל לבחור באיזו פעילות של מטא להשקיע? רק באפליקציות או רק במציאות?
מנדלסון לא משאירה מקום לספק ועונה: "אנחנו חברה אחת".

לא רואה סתירה בין פרסום לפרטיות

פייסבוק רכשה אי אמון קשה מצד משתמשים בכל מה שקשור למידע, מה שלא צפוי להיעלם גם בגלגולה כמטא. בהכרזה צוקרברג התעכב כמה פעמים על ענייני הפרטיות והאבטחה, ואמר כי הנושא הזה נחשב כנושא יסודי שנבדק וייבדק כשהם בונים את המרחב הזה.

גם מנדלסון מבקשת להסביר שהם שקופים וזו הסיבה שהם מכריזים על המהלך בצורת חזון עוד לפני שיש משהו: "חלק מהסיבה שאנחנו מתחילים כל כך מוקדם בצורה הזו, היא כי אנחנו רוצים לבנות את המטא-וורס עם כל האנשים השונים שייקחו בזה חלק - בגישה שיתופית ובדרך הפתוחה שלנו לעשות את זה. המהלך הזה נועד כדי לוודא שנושאים כמו פרטיות נטמעים ישר מההתחלה, וזה לגמרי הליבה בגישה שלנו". והיא מבהירה: "הגישה העסקית שלנו באופן מהותי: פרטיות קודמת. כי אנחנו יודעים שזה מה שחשוב לאנשים ומה שחשוב לאנשים חשוב לנו, כדי שנוכל להבטיח למשתמשים שהם יכולים לבטוח בנו".

האם תאספו פרטים על המשתמשים במטא-וורס, כפי שאתם עושים בפייסבוק?
"אז אנחנו אפילו לא בנקודה שאנחנו שוקלים דברים כאלו. מה שכן - יש הרבה מחקרים מרגשים מאוד שאנחנו מפתחים, בהם אנחנו חושבים על הנושא הזה של פרסום מהצד העסקי שבו, ושם רואים שאפשר להראות לאנשים דברים שרלוונטיים עבורם, משמע זה לא אומר שאי אפשר שפרסום ופרטיות ילכו יחד יד ביד", היא מספרת. מנדלסון אומרת שתחום הפרטיות מתפתח בחברה, "כדי לתת לאנשים אפשרויות בחירה שלדעתי באמת יכולות לחזק את הבטחה הפרטיות שלנו לגבי המידע של המשתמשים. אבל אני חושבת שזה גם יסתמך רבות על איך פרסום יעבוד באינטרנט בעתיד. ואני חושבת שזה למעשה מרגש, כי זה מאפשר את פוטנציאל להביא התאמה אישית ופרטיות להשתלב בצורה הרבה יותר טובה זה לזה".

ישנן סכנות. אני מדמיין אדם ללא כסף, בונה לעצמו מרחב מוגזם וממציא לעצמו חיים מזויפים. אתם לא חוששים ליצור בעיות נוספות אצל אנשים, כמו התמכרויות וחיים מזויפים?
"אני חושבת שזו בדיוק הסיבה שאנחנו מנהלים את השיחות בצורה פתוחה ועם מומחים רלוונטיים בכל התחומים השונים האלו. אנחנו רוצים לקבוע את העקרונות בצורה נכונה, להעמיד את מעקות הבטיחות לאנשים - ואז ביחד, ארגונים, חברות ויזמים שונים יוכלו לשתף פעולה ולבנות משהו יחד".

תפקיד משמעותי לישראל

מנדלסון, בת 50, נשואה ואם לארבעה ילדים ("השמחה הגדולה ביותר בחיים מגיעה מבעלי ג'ון וארבעת ילדיי: גבי, דני, סם וזאק"). כיום היא חיה בבריטניה, אך בתחילת השנה הבאה תעבור לארצות הברית בגלל המינוי החדש. לפני שבועיים מונתה לתפקיד הנוכחי שלה, סגנית נשיא גלובלית של חטיבת העסקים במטא. לפני כן ומאז 2013 היא הייתה אחראית על החטיבה העסקית באירופה, המזרח התיכון ואפריקה. לפני שהצטרפה לפייסבוק, מנדלסון עבדה בתחום הפרסום למעלה מ-20 שנה, בין היתר ב-BBH, Grey ו- Karmarama.

היא יהודייה, ואוהבת מאוד את ישראל, ולדבריה היא מאוד מקווה להגיע לארץ שוב בקרוב. למטא יש בישראל צוותים רבים (מעל ל-700 עובדים בישראל עם עוד כ-200 משרות פתוחות) שמפתחים את טכנולוגיות המציאות המדומה שלהם. מנדלסון מספרת: "ישראל היא שוק חשוב להפליא עבורנו. יש בישראל את אחד מבסיסי ההנדסה החשובים ביותר עבורנו מחוץ לאמריקה. חלק מהעבודות החדשניות ביותר נעשות בישראל, ואני באופן אישי אוהבת את הזמן שאני מבלה עם הצוותים בישראל ואת הזמן שביליתי באופן אישי בישראל. זה מרגיש לי שלכל המדינה יש איזו תוכנית עסקית, סוג של איזה סטארט-אפ ובהחלט יש הרבה התקדמויות ופיתוחים שמתבצעים כאן, במיוחד בתחומי ה-VR ו-AR (מציאות רבודה, נ"ט), וזה ממש מרגש עבורנו", היא אומרת. היא גם מבהירה שהיא לחלוטין רואה "שחברות ישראליות הן חלק כה מרכזי באינטרנט כיום והן גם יהיו חלק מרכזי משמעותי בבניית המטא-וורס".

"המיתוג הוא לא בריחה מביקורת"

אי אפשר להתעלם מהמסמכים הפנימיים של החברה שהודלפו - מסמכים שהפכו לבדיקות ברשות ניירות ערך של ארה"ב, בקונגרס ועוד. המסמכים צבעו את החברה כבעייתית, בלשון המעטה. ביקורת רבה נשמעה על כך שמהלך המיתוג מחדש נועד להסיט את הביקורת מהחברה. מנדלסון שוללת זאת לחלוטין: "ממש לא ובכל-כך הרבה מובנים. המיתוג הוא לא בריחה מביקורת. העובדה שאנחנו עדיין בצבע כחול, העובדה שהטיפוגרפיה היא אותה הטיפוגרפיה שהגיעה מהמותג הארגוני פייסבוק, אני חושבת שזה מראה במובנים רבים איך אנחנו מאמצים ומחבקים את העבר שלנו, אבל באותו זמן מצביעים בצורה ברורה על איך זה בונה אל עבר העתיד שלנו באותו הזמן גם כן. כחברה, אנחנו לא עושים מיתוג שכזה בן לילה. זה משהו שמתוכנן כבר הרבה מאוד חודשים והוא בעיקר מתייחס לכיוון העתידי של החברה.

"בנוסף, איך שאנחנו מצטיירים שם זה פשוט לא מדויק. זה לא משקף בשום צורה את החברה שאני מכירה. להציע שמה שאנחנו עושים זה לעודד תוכן רע? זה פשוט לא נכון. אנחנו משקיעים הרבה מאוד כחברה במאבק במידע מוטעה, במאבק בשיח שנאה ובהורדת הקיצוניות מהזירה שלנו".

החברה השקיעה רק בשנה האחרונה יותר מ-5 מיליארד דולר על בטיחות ואבטחה. "אני חושבת שזה יותר מכל חברה טכנולוגית אחרת, אומרת מנדלסון. "גם אם הייתם מתאימים אותנו לקנה המידה של שאר החברות. הגדלנו פי ארבעה את כמות האנשים שאנחנו מעסיקים בתחומים האלו, אז כיום ישנם 40 אלף אנשים שעובדים על בטיחות ואבטחה. אז אני חושבת שלא משנה איך אתה תסתכל עלינו, אני פשוט לא מסכימה עם האפיון של הרבה מהנושאים שהעלו עלינו כחברה".

ניקולה מנדלסון

אישי: בת 50, נשואה ואם לארבעה. מתגוררת בבריטניה ותעבור לארה"ב לרגל המינוי החדש
מקצועי: סגנית נשיא גלובלית של חטיבת העסקים במטא (לשעבר פייסבוק). עד לפני שבועיים האחראית על החטיבה העסקית באירופה, המזרח התיכון ואפריקה. לפני פייסבוק עבדה בתחום הפרסום למעלה מ-20 שנה
עוד משהו: יהודייה, מבקרת הרבה בישראל ומחכה לחזור לכאן