מאוכל רחוב ועד גרסאות שף מתוחכמות: 6 מקומות לטאקו משובח

כמעט עשור מנבאים שהטאקו הולך להיות הסושי הבא, אבל הוא עדיין רק חולם על זה בלילה בספרדית. אלא שלאחרונה מסתמנת התעוררות • מקומות עדכניים וכיפיים עם טאקו טעים

טאקו קלאסי / צילום: Shutterstock
טאקו קלאסי / צילום: Shutterstock

"הטאקו מאיים להשתלט על חוצות ישראל", זעקו כותרות מדורי קולינריה השבוע, עם פתיחת דוכן "טאקו מאנדיי" המדובר של השפים גיא גמזו וגבריאל ישראל - יוזמה מוצלחת וחמודה, שמיד נגיע אליה.

בחמש השנים האחרונות יוזמות קולינריות שדרגו את ההיצע ואת הפופולריות של המאכל המקסיקני. עם זאת, זעקות לחוד ומציאות לחוד. כמעט עשור מנבאים שטאקו הולך להיות הסושי הבא - מבטיחים ולא מקיימים.

לא תעזור רבגוניות הטעמים, הוויזואליות המגרה והדמיון לפיתה: בישראל האוכל המקסיקני נותר, יותר אנקדוטלי ופחות קונצנזואלי. על מה שהסושי, ההמבורגר והפיצה עשו פה, הטאקו עדיין רק יכול לחלום בלילה בספרדית. לא עוזר אפילו התמחור המשתלם - לרוב פחות מ-20 שקלים ליחידת טאקו, שאותו נהוג להזמין בזוגות או ברביעיות למנת יחיד.

יום בשבוע. הדוכן המאולתר של טאקו מאנדיי / צילום: שלום יקוטיאלי
 יום בשבוע. הדוכן המאולתר של טאקו מאנדיי / צילום: שלום יקוטיאלי

"רוב ההיצע המקסיקני בישראל לא לגמרי נאמן למקור, כשאולי 'מזקאל' בפלורנטין יוצאת דופן. וכשזה מרגיש לאנשים בארץ ליד, זה גם יישאר ליד", פוסק הטאקו מענטש אבידן לבנטל, שעקר למקסיקו סיטי בעשור הקודם, ומעביר שם כעת סיורי טאקו מדוברים (חפשו Taco Mentch ברשתות החברתיות).

בינתיים ולרגל סוף השבוע - 6 מקומות עדכניים, משתלמים וכיפיים לאכול בהם טאקו.

לה אוטרה ואימפריאל | טאקו בקר

השף עינב אזגורי הוא האלביס פרסלי של סצנת הקולינריה הישראלית. תנו לו כל מטבח, מצרפתי ועד איטלקי - והוא יצור ממנו תפריט מרתק בגרסה אישית. את גרסת הקאבר של אזגורי לאוכל מקסיקני אפשר למצוא כעת בבר המעוטר בישראל, האימפריאל, ובלה אוטרה הצמוד.

טאקו של השף עינב אזגורי, באימפריאל ובלה-אוטרה / צילום: בן יוסטר
 טאקו של השף עינב אזגורי, באימפריאל ובלה-אוטרה / צילום: בן יוסטר

אחרי שנסגר לחודשיים לרמונט פרסונלי וקולינרי, שב הבר גם עם תפריט חדש. כך הגיעה מנת טורטייה וחריפים (16 שקל) למשל, כשלמתקדמים יש גם גרסה עם קוביות דג נא וטעמים טרופיים ושלל טאקואים. מומלץ טאקו הבקר המתקתק.

■ מלון אימפריאל, הירקון 66. תל אביב

טאקו מאנדיי | בירייה

בירייה הוא טאקו מטוגן במילוי בשר מפורק בבישול ארוך וגבינה, עתיר רוטב סמיך. מאכל שלא מותיר אחריו פיות רעבים ושזוכה בשנים האחרונות לפופולריות בארצות הברית ובמסעדות טאקו (נו, טאקריות) ברחבי העולם.

אפשר למצוא אותו כעת במנה המוגשת אחת לשבוע מדי יום שני החל מ-12, מאשנב קטן בקיר שמוקף בארגזי ישיבה בעיבורי יהודה הלוי בתל אביב, בבניין שמאכלס את מסעדת אריא, גם היא של גמזו.

השף, שהחל את דרכו כשף פיין דיינינג אינטיליגנטי ומוערך, מתגלה בשנים האחרונות בנוסף גם ביכולות מרשימות ביצירת אוכל רחוב. לדוגמה "בינגו" שלו שבחוף גורדון בתל אביב מגישה שניצלונים במעטה קורנפלקס וקריספי צ׳יקן מצטיינים; "נונונו" מגישה בהצלחה כריכי בריוש במילויים מושחתים.

טאקו מאנדיי / צילום: שלום יקוטיאלי
 טאקו מאנדיי / צילום: שלום יקוטיאלי

"טאקו מאנדיי" לא מביישת את הפירמה, כשנבחנת האפשרות שגם היא תהפוך מחור בקיר למקום משל עצמה. הבירייה (22 שקל) מגיעה לצד לימון ורוטב, ומילויו מתבסס על כמה סוגי בשרים בבישול ארוך. לצדו מוגשת גם מנת תירס - וזהו.

■ יהודה הלוי 42, ת"א. פתוח רק בשני מ-12 ועד שנגמר

לה מעלה | טאקו דג

קרית המלאכה שבדרום תל אביב היא אחד המקומות המבוזבזים ליעדי אוכל בעיר. "לה מעלה" המקסיקנית, שממוקמת בקומה השנייה של אחד הבניינים בקריה היא מחבוא צבעוני מצטיין של טורטיות וטאקואים קטנים וחמודים.

בין המילויים: אסאדו אונטריב בבישול ארוך בתפוזים ובירה עם סלסה אדומה וכן טאקו במילוי דג בבלילה - אולי גרסת הטאקו הפופולרית בישראל - אליו נלווים כאן אננס, סלסה אדומה וגווקאמולי.

■ שביל המרץ 5, קרית המלאכה, ת"א, 03-6823486

טאקריה | קרניטס

כמעט עשור מאז נולדה הטאקרייה של השף שחר שטרן ליד גן החשמל, שהייתה הראשונה שהתיימרה (ובהצלחה) ליצור מנות רעננות עם אווירה נעימה, והיא עדיין המקסיקנית המצליחה בעיר. המנות בהשראת סצנת האוכל של קנדה והחוף המערבי של ארצות הברית, והטעמים נעימים לחך המקומי.

לבונטין 28 תל אביב, 03-6005280

דה טאקו | טאקו צ׳וריזו

דה טאקו היא עוד מצטרפת חדשה לציר המקסיקניות של יהודה הלוי, לא רחוק מהטאקרייה. על התפריט אמון כאן שחר וולמר, והוא מתבסס בין השאר על רטבים וסלסות שיוצר במקום. בזמן הקצר מאז שנפתח, המקום נודע בחריפות המרכיבים, שהביאה לו קהל שבא לבדוק האמנם כצעקתה (ספוילר: כן), ולאכול טאקואים נהדרים.

יהודה הלוי 93, תל אביב

טאקו לואיס, ירושלים | אל פסטור

כמו הטאקו החיפאי בשוק תלפיות שנפתח לפני כשנה על ידי זוג מקסיקני ושעליו נכתב כאן בהרחבה בשנה שעברה, גם טאקו לואיס נוסד על ידי יליד וואחקה שהגיע לארץ והתמקם בירושלים.

לואיס מגיש כאן טאקו לא מתיימר ואותנטי (וכשר!) שמיוצר לעיני הלקוחות ובמקום. המילויים קלאסיים ומדובר במיוחד הטאקו אל פסטור במילוי הגרסה המקסיקנית לשווארמה.

■ שלומציון המלכה 11, ירושלים. כשר