ישראל סיכמה עם ירדן: היצוא הירדני לרשות הפלסטינית יגדל לכ-700 מיליון דולר בשנה

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ושר התעשייה והמסחר של ירדן נועדו הבוקר בירדן ובין השאר חתמו על הסדר להרחבת היצוא הירדני לרשות הפלסטינית • בדיון עלתה גם סוגיית הרחבת הסכם הסחר בין ישראל לירדן, אך לא נרשמה התקדמות למעט הסכמה להמשיך להידבר בנושא • כן דובר על בהכרה הדדית בתקינה ובהרחבת התיירות

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ושר התעשייה והמסחר של ירדן יוסף אלשאמלי / צילום: יוסי איפרגן, לע''מ
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ושר התעשייה והמסחר של ירדן יוסף אלשאמלי / צילום: יוסי איפרגן, לע''מ

שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, ושר התעשייה והמסחר של ירדן, יוסף אלשאמלי, נועדו הבוקר (ד') בירדן ובין השאר חתמו על הסדר להרחבת היצוא הירדני לרשות הפלסטינית. בדיון עלתה גם סוגיית הרחבת הסכם הסחר בין ישראל לירדן, אך לא נרשמה התקדמות למעט הסכמה להמשיך להידבר בנושא. כן דובר על בהכרה הדדית בתקינה ובהרחבת התיירות.

הפגישה היא ראשונה מסוגה מזה שנים, ומהווה עוד צעד במדיניות הממשלה הנוכחית לשמר מדיניות של שלום חם והעמקת הקשר בין המדינות.

הנושא העיקרי שעליו סוכם כאמור הוא הרחבת היקף וסוג המוצרים שישראל מאפשרת לרשות הפלסטינית לייבא מירדן. כיום היקף היצוא הירדני לרשות מגיע לכ150 מיליון דולר בשנה, וההרחבה תאפשר להכפיל את המספר הזה פי חמישה (ליותר מ-700 מיליון דולר).

בין השאר סוכם על מוצרים חדשים שיתווספו לרשימת המוצרים המותרים, ובהם מלט, מוצרי חשמל ועוד. כן הוגדל מאוד מספר המוצרים והיקף הסחר במוצרים שיוכנסו לפי תקינה ורגולציה של הרשות הפלסטינית ולא של זו הישראלית שבדרך-כלל מגבילה יותר.

הרשות הפלסטינית מודעת לסיכום הזה, ואתמול (ג') נפגש אלשאמלי עם עמיתו הפלסטינית ועדכן אותו על המהלך עם ישראל.

בגלובוס פרסמנו כי יש הסכמה בין ישראל לרשות הפלסטינית על חידוש פעילותה של הוועדה הכלכלית המשותפת, ובמסגרת זו צפוי לעלות נושא הרחבת הסחר של הפלסטינים עם ירדן ועם מדינות אחרות.

במסגרת הסכמי פריז, המגדירים את יחסי המיסוי והמסחר בין ישראל והרשות הפלסטינית, נקבעו רשימות המאפשרות לרשות הפלסטינית לקבוע מדיניות יבוא בהיבטי תקינה, רגולציה ומיסוי (מכס). בתוך כך נקבע בהסכמים כי מכסה הניתנת לעניין מוצרים הנכללים ברשימת A1 תאפשר לרשות הפלסטינית לקבוע את מדיניות היבוא בכללותה, לרבות גובה המכס, התקינה והרגולציה הנדרשת כתנאי לכניסת מוצרים ברשימה. מאידך, מכסה הניתנת במסגרת רשימה B מאפשרת לרשות הפלסטינית לקבוע מדיניות יבוא רק בעניין המכס.

הסכמי פריז קבעו כי רשימת A1 תהיה מצומצמת (כ-60 פרטי מכס), כאשר השווי הכספי של המכסות מוערך בפחות מ-100 מיליון דולר. בפועל, רוב המכסות אינן מנוצלות, ומיעוטן נוצל בהיקף של יותר מ-50%.

כמו כן, במשרד הכלכלה והתעשייה מסבירים כי רשימה B בהסכמי פריז נשארה ריקה, ולכן ממילא לא ניתנו כלל מכסות ברשימה זו. במשרד הכלכלה מבהירים עוד כי למרות ההתקדמות בין ישראל והירדנים לעניין המכסות, כל הרחבה של רשימה A1 או B דורשת הסכמה של הפלסטינים.

בפגישה השתתפו שגריר ישראל בירדן, איתן סורקיס; ושגריר ירדן בישראל, רסאן אל מג׳אלי.

בהודעת משרד החוץ ומשרד הכלכלה נאמר כי הפגישה והחתימה על הסדר הסחר מדגישים את המשך הפעילות להידוק הקשרים האזרחיים בין ישראל לבין ירדן, לחיזוק יחסי השכנות וקידום שיתופי-הפעולה בין המדינות. "ישראל מקווה כי ההסדר יביא לחיזוק הכלכלה הירדנית ויתרום להמשך צמיחת הממלכה. בנוסף, ההסכם מדגיש את החשיבות שמייחסת ישראל לקידום ופיתוח הכלכלות באזור ולעידוד הסחר האזורי", נמסר. 

לדברי השרה ברביבאי, "הטבות הסחר עליהם סוכם היום בין ממשלת ישראל לירדן הן נדבך חשוב בהידוק היחסים הדיפלומטיים בין המדינות. העמקת היחסים האזרחיים והכלכליים תורמת ליחסים הבילטרליים, לביטחון הלאומי ולשמירה על הגבול הארוך והשקט ביותר של מדינת ישראל".