תקציב המדינה | סיקור שוטף

עכשיו זה סופי: אושר תקציב עד סוף 2022

לפנות בוקר אישרה הכנסת את הצעת החוק לתקציב המדינה לשנת 2022, ובזאת השלימה לחוקק את חמשת חוקי התקציב • ליברמן: "תודה רבה לכולם ומברוק למדינת ישראל" • בצלאל סמוטריץ': "הפסדנו אולי בקרב הזה אבל ננצח בע"ה במערכה"

אישור התקציב / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
אישור התקציב / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

06:40

לאחר עיכוב של שעות ודיון חוזר בוועדת כספים אושר הלילה במליאת הכנסת תקציב לשנת 2022 ובזאת השלימה הקואליציה את משימתה לחוקק את חמשת חוקי התקציב. בהצעת החוק תמכו 59 חברי כנסת מול 56 מתנגדים. עוד קודם לכן חזרו חברי ועדת כספים לדיון ואישור את הסעיף שנפל בהצבעה במליאה, ועד לחצות הסתיים ההליך בוועדה. לאחר מכן חזרו חברי הכנסת למליאה לשלוש שעות הצבעה שבסופן אושר החוק ללא תקלות נוספות. במקום מסיבת העיתונאים שתוכננה להתקיים אמש, שחררו השרים וראשי המפלגות הודעות לעיתונות .

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר "אישרנו תקציב שמביא יציבות למערכת הפוליטית ובהירות לכלכלת ישראל. תודה רבה לכולם ומברוק למדינת ישראל". ליברמן הודה לכל העוסקים במלאכת גיבוש והעברת התקציב ואף הוסיף בהומור "רוצה להודות לאמילי מואטי, כי תקציב בלי דרמה זה לא תקציב".

שר החוץ ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד אמר לאחר סיום ההצבעות על התקציב : "לקחנו אחריות. קיימנו את ההבטחה. העברנו את תקציב 21-22 עבור מדינת ישראל ואזרחי ישראל". שר הביטחון בני גנץ אמר "יש מנהיגים בירושלים. מנהיגים שידעו לשים את ישראל לפני הכל. מנהיגים שידעו להתאחד, לשים בצד את חילוקי הדעות ולעשות הכל למענכם. בנימה אישית: אני מרגיש שהעברת התקציב היא ניצחון של המדינה, אבל היא גם ניצחון אישי שלי.

"מי שפעל ממניעים אישיים והסב נזק רב למדינה ולאזרחיה יושב באופוזיציה, ומי שדואג לאזרחי ישראל - נמצא היום בקואליציה. אני מרגיש גאווה גדולה להיות חלק מוביל בממשלה הזו, גאווה על כך שסוף סוף החזרנו את ישראל למסלול, גאווה להוביל את חבריי וחברותיי בכחול לבן שהיו חלק מרכזי בהשלמת המהלך החשוב וכמובן גאווה על כך שהמאבק שלי ליציבות פוליטית למען אזרחי ישראל הצליח בסופו של דבר".

יו"ר רע"ם ח"כ מנסור עבאס צייץ הבוקר בטוויטר: "לאזרחים יש בשורה ותקוה. ‏פעם ראשונה שמפלגה ערבית לוקחת חלק מרכזי בהעברת התקציב ובהקמת הקואלציה.‏ זהו צעד חשוב בתהליך ההשתלבות הפוליטית, ומימוש הזכות לשותפות אזרחית, ולקיחת אחריות קולקטיבית, לטובת כל האזרחים ערבים ויהודים. רע״מ תמשיך לקדם שיח סובלני ומגשר ואחראי בין כל אזרחי המדינה".

מנגד, באופוזיציה טענו כי מאבקם בממשלה לא תם. ח"כ שלמה קרעי אמר "ממשלת ההונאה הצליחה להעביר תקציב פוגעני נגד החלשים ונגד היהדות ונגד צביונה היהודי של המדינה, כשבדרך היא רומסת גם את מה שנשאר מהדמוקרטיה אחרי השתלטות הבג"ץ. המאבק שלנו נגדה נמצא רק בתחילתו, עד שתיפול בקרוב מאוד בעזרת השם".

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר: ‏"בסיומו של עוד שבוע רצוף ואינטנסיבי אני רוצה להוריד את הכובע בפני שותפיי לציונות הדתית שנלחמו כמו אריות, ימים ולילות. הפסדנו אולי בקרב הזה אבל ננצח בע"ה במערכה. כי יש לנו דרך וערכים ואמת, ולא מכרנו ולא נמכור אותם בעד כל הון שבעולם".

21:56

חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס פרסמה בדקות האחרונות פוסט בדף הפייסבוק שלה המתייחס לאירוע עליו דווח מוקדם יותר הערב. "מעולם לא חוויתי התנהגות אלימה שחדרה לפרטיותי כפי שחשתי הערב בדיון בוועדת הכספים", כותבת אבקסיס.

"אני מכבדת מאוד את סדרניות וסדרני הכנסת ומעריכה ביותר את עבודתם הלא קלה בעליל, אך יש דרך להוציא חברי כנסת בלי לפעול בצורה אלימה. אין הגדרה אחרת ללחיצה חזקה על הצלעות פרט לאלימות ובריונות.

"השימוש הציני שעושים יושבי ראש הועדות מהקואליציה כלפי החברים מהאופוזיציה בכך שהם מעודדים ומפרשים קודם כל את הסמכות שניתנה להם כיושבי ראש לניצול ציני ופוליטי ופגיעה בחברי הכנסת בכך שהם משדרים שישנו אור ירוק לסדרנים לפעול בכל כוחם כנגד נבחרי הציבור. הדבר הזה לכשעצמו חמור ביותר אך חמורה לא פחות הודעתו החד צדדית של יו"ר הכנסת שבמקום לקיים בירור כמצופה ממנו, ומשיקול פוליטי גרידא, מרשה ומכשיר פגיעה בחברת כנסת במקום שהיה עושה את תפקידו ופועל להכתיב קוד התנהגות של סדרנים כלפי נבחרי ציבור". 

21:17

מנכ״ל הכנסת גיל סגל שוחח לפני זמן קצר עם הסדרנית מרינה מץ, ואמר לה כי הוא מוקיע את היחס לו זכתה מצד חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס במהלך הדיון בוועדת הכספים : ״ מדובר באירוע חריג שאין לעבור עליו לסדר היום. עובדי הכנסת אינם שק החבטות של איש וכל ניסיון לדחוק אותם, גם בסערת רגשות, לתוך הקלחת הפוליטית באמצעות שיח אלים הנו פסול מעיקרו.

"עובדי הכנסת המסורים עושים עבודתם נאמנה עבור חברי הכנסת - סביב השעון והיחס המשפיל לו זכתה עובדת הכנסת מרינה מץ אסור שישנה בעתיד. הכנסת כולה, על עובדיה ונבחריה מעריכה ומגבה את האיפוק וקור הרוח שהפגינה מרינה באירוע ומחזקת את ידיה״.

21:04

בחשבות הכנסת כתבו בצהריים לח"כים שכדאי לבטל את ההזמנות במלון ורט ירושלים, כי ההצבעות היו אמורות להסתיים מוקדם מהרגיל. אך נוכח התמשכות ההצבעות, עכשיו ח"כים ויועצים לחוצים לתפוס חדרים מחדש. לילה לבן בפתח. כעת הסתיים הדיון בוועדת כספים והוועדה נסגרה. בזמן הזה ולשעתיים הקרובות ניתן יהיה להגיש הסתיגויות.

בדקות האחרונות סירבה אורלי לוי לצאת מדיון בוועדת הכספים, למרות שהייתה בקריאה שלישית. לוי צעקה על עובדת במשמר הכנסת: "את לא תגעי בי. אני אתבע אותך. אף אחד לא ילחץ לי על הצלעות. חצופה! תעופי ממני ואל תגעי בי".

יו״ר הכנסת ח״כ מיקי לוי מסר: ״האלימות המילולית שנוקטים חברים באופוזיציה חצתה את כל הגבולות. אני מגנה את ההתנהגות החצופה, הפוגענית והמזלזלת של חברת הכנסת אבוקסיס כלפי סדרנית בכנסת שבסך הכל עשתה את עבודתה נאמנה. עובדי הכנסת לא יהיו שק החבטות של חברי כנסת שאיבדו כל רסן.

"נפגשתי עם סדרנית הכנסת מרינה מץ אותה אני מכיר במשך שנים רבות במשכן, שאלתי לשלומה והתנצלתי בשם חברי הכנסת על העלבונות שנאלצה לספוג. אני בוש ונכלם וקורא פעם נוספת לח״כ יריב לוין לאפשר את הקמתה של ועדת האתיקה. כל דקה שעוברת ללא ועדת אתיקה מתפקדת רק מדרדרת את הבית הזה לתהומות עמוקים יותר״.

19:20

רה"מ נפתלי בנט בהצהרה לתקשורת בכנסת: "אני רואה שאתם קצת עייפים, תחזיקו מעמד. עוד טיפה והתקציב יעבור. מהרגע שהתקציב עובר, מדינת ישראל במצב חדש - הממשלה הבטיחה את יציבותה והמדינה חוזרת לתפקד. אני רוצה לומר לכלל אזרחי ישראל, אלא שבעד הממשלה, אלה שנגד, אלה שבוחנים את הממשלה. ממשלת ישראל בראשותי תדאג לכלל אזרחי מדינת ישראל".

ח''כ ניר אורבך בדיון על התקציב / צילום: דני שם טוב
 ח''כ ניר אורבך בדיון על התקציב / צילום: דני שם טוב

רגעים לפני ההצהרה התקשר ראש הממשלה ליו"ר הקואליציה סילמן וביקש ממנה לוודא שכל חברי הקואליציה עוד נוכחים בבניין. בקואליציה מקווים לסיים את הליך ההצבעה בתוך שעות בודדות.

19:00

במסגרת הדיון, הציגה יועמ"ש הכנסת וועדת הכספים, עו"ד שגית אפיק את סדרי הדיון: כעת מציגים חברי הכנסת את נימוקיהם להתנגדות לסעיף, כאשר במקביל נפתחת מערכת ההסתייגויות הממוחשבת לזמן סביר בן כשעתיים לצורך הגשת הסתייגויות לסעיף. מכיוון שהסעיף הוא מספרי, לא יוצגו הסתייגויות בע"פ, ותתקיים הצבעה על ההסתייגויות וכן על הסעיף עצמו. בתום ההליך ככל שהסעיף יאושר מחדש, יוחזר הסעיף למליאה לאישורו. אם ההסתייגויות יהיו רבות, תתאפשר הפעלת סעיף 98 להגבלת סדרי הדיון במליאה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר ציין בפתח הדיון כי היה מצפה מאופוזיציה אחראית להצביע בעד הסעיף.

18:45

החל הדיון בוועדת כספים.

17:58

ועדת הכספים תתכנס בשעה 18:10 לדון בסעיף 60 לתקציב 2022.

17:30

ההצבעה על תקציב 2022 תידחה? לנוכח ההפסד לאופוזיציה, בקואליציה מתכוונים לסיים את ההצבעה על יתר הסעיפים, ומשם לשוב לדיונים בוועדת הכספים על הסעיף שנפל בהצבעה. השר המקשר זאב אלקין עלה במליאה להודיע שהסעיף יידון ויאושר שוב בוועדת כספים ורק לאחר מכן תתקיים ההצבעה בקריאה שלישית על תקציב 2022.

17:08

ניצחון ראשון לאופוזיציה: סעיף בתקציב החינוך נפל במהלך ההצבעה. הקואליציה בוחנת את האפשרויות שלה. ככל הנראה, המשמעות היא שלא יצביעו היום בקריאה שלישית על חוק התקציב ל-2022. לפי הפלט של הכנסת, מי שהצביעה עם האופוזיציה בטעות הייתה ח"כ אמילי מואטי. 

16:10

בשעה שלוש התכנסו שוב חברי הכנסת למליאה להצבעה על החוק החמישי והאחרון - חוק תקציב 2022. גם לחוק הזה הגישו חברי האופוזיציה מאות הסתיגויות וההצבעה על החוק צפויה להימשך לערך עד לשעה 19:00. בשעה האחרונה שבר יו"ר האופוזיציה נתניהו את השיא של עצמו כאשר הצביע בפעם חמישית בטעות יחד עם הקואליציה ונגד האופוזיציה.

14:10

לאחר שנדחו כל ההסתייגויות ולאחר שאושרו כל סעיפי החוק, אישרה הקואליציה בקריאה שלישית את חוק ההסדרים ברוב של 61 תומכים מול 57 מתנגדים.

המליאה יצאה להפסקה של שעה בסופה יחזרו חברי הכנסת להצביע על חוק תקציב 2022 ובזאת יבואו לסיומם חמש ההצבעות על חמשת חוקי התקציב שהחלו אמש. בקואליציה הביעו סיפוק על העמידה בזמנים. בין היתר טענו כי כל ההצבעה צפויה להסתיים עד שבע בערב לערך.

חוק ההסדרים הרחב כולל רפורמות ענק שנידונו בחודש האחרון בוועדות הכנסת. בין היתר העלאת גיל הפרישה לנשים שבה נקבע כי גיל הפרישה לנשים יועלה מגיל 62 לגיל 65, על פני 11 שנים. כמו כן נקבעו בחוק צעדים שונים לצורך מניעת פגיעה בנשים על רקע העלאת גיל הפרישה, ובהם: הכפלת התוספת למענק העבודה, הארכת דמי האבטלה, מענק מעבר להעלאת גיל הפרישה בסכום של עד 4,000 שקל לנשים שאינן עובדות ואינן בחל"ת מיוזמתן, הגדלת הדיסריגרד לנשים שמעל גיל פרישה לסכום של 7,750 שקל, סיוע למקבלות הבטחת הכנסה בגובה של 700 שקל לחודש, והקצאה של 82.5 מיליון שקל למימון הכשרות מקצועיות לנשים בגילאים 50 עד 67.

עוד במסגרת החוק - הרפורמה באגרת גודש. החוק קובע אגרה שתשולם בעת כניסה ל-3 טבעות בגוש דן שבמרכזן אזורי התעסוקה בעיר ת"א, כאשר הטבעות מכילות את הכבישים הראשיים המובילים לערים באזור: חציית הטבעת החיצונית לכיוון מרכז הגודש בשעות 6:30 עד 10:00 בבוקר תעלה 5 שקלים וחציית הטבעות האמצעית והפנימית תעלה 10 שקלים בשעות אלה. בין 15:00 ל-19:00, בחציית הטבעות ממוקד הגודש לכיוון הטבעת החיצונית, יעמוד התעריף על מחצית מהסכומים הנ"ל, והתקרה היומית תהייה 37.5 שקל. התחבורה הציבורית, מוניות השירות, רכבים עם תג נכה ורכבי ביטחון יהיו פטורים מתשלום. החוק צפוי להיכנס לתוקף בשנת 2025.

רפורמה משמעותית נוספת היא הרפורמה בייבוא שנועדה להקל ברגולציה על ייבוא מוצרי צריכה לישראל, ובין היתר תאפשר מסלול יבוא על בסיס עמידה בדרישות האיחוד האירופי. עוד נקבע להתאים גם את הרגולציה של נצילות אנרגטית של מוצרי חשמל לתקינה האירופית. הרפורמה צפויה להתחיל להיכנס לתוקף בעוד כחצי שנה. כמו כן החוק יאפשר יבוא במסלול מקל וייבוא מקביל של 15 סוגי תמרוקים שונים, וכן לאפשר מסלול אירופי לייבוא מזון רגיש על בסיס הצהרה בלבד, שיחליף את מסלול האישור הארוך הקיים היום בשירות המזון במשרד הבריאות. החיסכון הכולל לצרכנים צפוי לעמוד על כ-6 מיליארד שקל בשנה.

בנוסף הרפורמה בכשרות, שהוביל השר מתן כהנא בשיתוף שר האוצר, שבה נקבע כי שוק הכשרות ייפתח לתחרות מלאה בעוד כשנה (1.1.23) כך שגופים פרטיים יוכלו להעניק כשרות. הגופים יקבלו אישור מממונה על הכשרות ברבנות הראשית, ויוכלו לפעול לפי בחירתם עפ"י סטנדרט כשרות (תקן) שתקבע מועצת הרבנות הראשית או עפ"י סטנדרט שיקבעו שלושה רבנים. המועצות הדתיות יוכלו בעוד כחודשיים (1.1.22) לתת כשרות בכל מקום בארץ ולא רק בערים אליהם שייכים. מחיר תעודות הכשרות לעסקים לא יהיה אחיד וייקבע על ידי כל תאגיד כשרות ומועצה דתית. מתן כשרות למוצרי ייבוא יתאפשר לכל הגופים הנ"ל פרט למועצות הדתיות. משגיחי כשרות יחויבו בהסמכה של הרבנות הראשית.

שינוי נוסף הוא הורדת תקרת המזומן. כך, החל מאוגוסט 2022, הסכום המרבי שיותר לתשלום במזומן לעסק יעמוד על 6,000 שקל, במקום 11 אלף שקל כיום, ובין אנשים פרטיים יעמוד הסכום על 15 אלף שקל במקום 50 אלף שקל כיום. זאת, למעט בעת רכישת רכב על ידי אדם פרטי, שם התקרה תעמוד על 50 אלף שקל. 

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "מאז שנולד חוק ההסדרים בשנת 1985, לא עבר חוק הסדרים כל כך מלא ברפורמות מהפכניות שמביאות בשורה ענקית לאזרחי המדינה. עשרות רפורמות וחקיקות פיסקליות שכוללות בין היתר את רפורמת היבוא, הכשרות, גיל פרישה לנשים, הרגולציה והבנקאות הפתוחה. הרפורמות הללו מבטאות את החזון שטמון בתוכנית הכלכלית כולה של מדינת ישראל, כי באין חזון יפרע העם".

13:00

יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי הודיע שהוא מקזז את ח"כ מאי גולן (הליכוד) שחשה ברע ולא מצביעה.

12:50

יו"ר האופוזיציה נתניהו הצביע הבוקר פעם נוספת עם הקואליציה בטעות, לאחר שגם אמש הצביע בטעות ביחד עימה, מה שהוביל את חברי הכנסת מהקואליציה לתהות אם הוא "עוד לא הפנים שהוא באופוזיציה". מנגד, נתניהו מיהר לצייץ: "לפעמים טועים בהצבעה, תשאלו את כל מי שהצביע בנט".

12:20

ימי ההצבעות על התקציב חתמו את נושא ח"כ עמיחי שיקלי מימינה. עד עתה נמנעו אנשי ימינה מלהכריז עליו כפורש, גם כדי לא להצטמצם עוד יותר מסיעה של שישה מנדטים לחמישה וגם כדי להותיר פתח לשיתופי פעולה עתידיים, אולם יומיים מלאים של הצבעות נגד הקואליציה, ובהם תמיכה בהצעות אי אמון של האופוזיציה בממשלה אמורים להוביל את בנט להכרעה בעניינו.

אך גם שיקלי יידרש לקבל החלטה: האם להתפטר כפי שעלה בשיחות עבר כך שיוכל לחבור לליכוד או לסיעות קיימות אחרות בהמשך הדרך, או להפוך לח"כ פורש, סיעת יחיד בכנסת - נטולת כל עתיד פוליטי.

10:40

המליאה נפתחה הבוקר בהצעה של האופוזיציה להקמת מנגנון לפיקוח על העברת הכספים לרע"ם ובתמורה יימשכו את כל הסתייגויותיהם. "למרות התנגדותנו לתקציב, נסכים לשקול למשוך את ההסתייגויות לתקציב, אם יוקם מנגנון משותף לקואליציה ולאופוזיציה שיפקח על העברת כספי המדינה לרע"ם ולעמותות שקשורות בה, במטרה למנוע את העברת כספי אזרחי ישראל לחמאס, לעמותות ולארגונים מסיתים ולאויבי ישראל", נמסר מעל במת המליאה. אך שר החוץ לפיד עלה להשיב בהלצה ואמר לחברי האופוזיציה: "אני שמח שהלילה הארוך לא פגע בחוש ההומור של האופוזיציה. התשובה היא לא".

06:00

חוק תקציב לשנת 2021 עבר בקריאה שנייה ושלישית. זאת לאחר שבמהלך הלילה עברו חוק מסגרות התקציב וחוק התייעלות כלכלית (תיקונים להשגת יעדי התקציב). בשעות הקרובות יידרשו חברי הקואליציה לאשר עוד שני חוקים: חוק ההסדרים וחוק התקציב לשנת 2022 ואז יסיימו עם ההצבעות כולן על חמשת חוקי התקציב.

סמוך לאחת בלילה עבר חוק ההסדרים בחלק הראשון שלו, והבוקר בסביבות השעה 05:30 הצעת חוק התקציב לשנת 2021 אושרה בקריאה שלישית.

 

מאז יום שלישי בבוקר דנים חברי הכנסת בחוקי התקציב כאשר ההצבעות עצמן החלו ביום רביעי בערב בנאומיהם של שר האוצר, ראש הממשלה, שר החוץ ויו"ר האופוזיציה. ההצבעות עברו באווירה מתוחה מאוד שכן הפער בין הקואליציה לאופוזיציה עמד על שתי אצבעות בלבד. לא מעט טעויות נרשמו בדרך כאשר יו"ר הכנסת התבלבל בסעיפים או שחברי כנסת מהאופוזיציה כמו אריה דרעי ומאיר פורוש הצביעו יחד עם הקואליציה.

ההצבעות במהלך הלילה על ההסתייגויות התקיימו ללא התרחשות מיוחדת. דווקא בגזרת האופוזיציה נרשמו טעויות בהצבעה לטובת הקואליציה, בין היתר של יו"ר האופוזיציה נתניהו. לאחר שהתקציב אושר חגגו חברי הקואליציה בתמונות סלפי וציוצים ועזבו את המליאה לחמש שעות הפסקה.

הדיון יתחדש בשעה 10:30 עם תחילת הדיונים על חוק ההסדרים ומיד לאחר מכן יתקיים הדיון וההצבעה על חוק תקציב 2022. מי שיכולים להיות מרוצים הם ראשי הקואליציה עידית סילמן ובועז טופורובסקי שניהלו יחד עם השר המקשר אלקין את ההצבעה וחרף העובדה שרוב חברי הקואליציה חסרי ניסיון עברו את הלילה ללא תקריות חריגות.

ממפלגת העבודה נמסר: "מפלגת העבודה גאה להיות חלק מקואליציה שהחליטה לשים את טובת המדינה לפני כל שיקול אחר. הבוקר, אחרי עבודה מאומצת ומלאה בהישגים תקציביים שהשיגו חברי וחברות הסיעה, העברנו את תקציב 2021, והבטחנו את המשך קיום הקואליציה החשובה הזאת. התקציב שהעברנו, מוציא את משרדי הממשלה והמדינה מהשיתוק שממשלות ישראל הקודמות הובילו אליו. מזל טוב אזרחי ואזרחיות ישראל, יש לנו תקציב מדינה!".

21:37

מצביעים: בתום נאומי שר האוצר, ראש הממשלה ושר החוץ יחלו הערב (ד') ההצבעות על חמשת חוקי התקציב והן צפויות להימשך עד ליום שישי, אז תהיה הממשלה והכנסת אחרי המשימה המרכזית שהציבו לעצמם בתחילת הדרך: אישור תקציב 21-22.

כבר בתחילת הערב רשמה הקואליציה הישג כאשר הצליחה להעביר את חוק מסגרת התקציב לאחר שנדחו כל הסתייגויות האופוזיציה. כעת הקואליציה תנסה להעביר את חוק ההסדרים, תיקוני חקיקה על הסתייגויותיו.

רגע לפני ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית על חוק מסגרות התקציב ביקש ח"כ מיכאל מלכיאלי להפוך את ההצבעה להצבעת אי אמון בממשלה. אם בה האופוזיציה הייתה מצליחה לגבש רוב (אי אמון קונסטרוקטיבי) - הייתה מוקמת ממשלה אחרת עוד בכנסת הזו בהרכב המוצע.

רק לאחר ההצבעה על שני החוקים הללו שצפויה להימשך הלילה, יתפנו חברי הקואליציה להעביר את חוק תקציב 21, חוק ההסדרים - הרפורמות וחוק התקציב 22 - לשלושת אלו נוספו הסתייגויות רבות וההצבעה עליהם תתקיים במהלך יום חמישי ועד ליום שישי בבוקר לפי לוח הזמנים שתוכנן על ידי הנהלת הקואליציה.

בשל מצב האצבעות: 59 לאופוזיציה ו-61 לקואליציה, מספיקה טעות אחת או הצבעה מכוונת של מי מחברי הקואליציה יחד עם האופוזיציה כדי להפיל חוק או להעביר הסתייגות.

במקרה של הצבעה כזו יחד עם האופוזיציה שתאשר הסתייגות - תידרש הקואליציה להחזיר את החוק לוועדת כספים לדיון ותיקון ורק לאחר מכן יימשכו הדיונים במליאה. מטבע הדברים חברי האופוזיציה מקווים לטעויות כאלו שיסרבלו את ההצבעה ואף ידחו את קיומה לשבוע הבא, אולם בקואליציה יש מי שטוענים כי בהסתייגויות "לא מהותיות" גם אם יהיו טעויות אין בכוונתם להחזיר את החוק לוועדת כספים כדי לתקנו.

18:55

הדיון החל בנאומו של שר האוצר אבידור ליברמן: "השאלה הגדולה למה אנחנו מגיעים לתקציב רק אחרי שלוש שנים וחצי? רק מסיבה אחת הרי כולם מבינים שזה בניגוד לאינטרס של המשק הישראלי, אז למה? בגלל אינטרס אישי של איש אחד שהיה מוכן להקריב את כל כלכלת ישראל בשביל אינטרסים אישיים".

קרעי צועק לעברו במהלך הדיון וליברמן קורא לשר פורר: "תבדוק מי זה בגוגל".

אביגדור ליברמן נואם לפני תחילת ההצבעה על התקציב / צילום: רפי קוץ
 אביגדור ליברמן נואם לפני תחילת ההצבעה על התקציב / צילום: רפי קוץ

ליברמן ניסה להתגבר על צעקות האופוזיציה, תוך שיו"ר הכנסת הוציא את ח"כ דודי אמסלם מהאולם והמשיך: "לפי הנחיות היועמ"ש חברי אגף תקציבים חייבים להיות מעורבים במו"מ פוליטי. לפני שנתיים נתן אשל ושני פקידי מדינה בכירים - מזכיר הממשלה ומנכ"ל משרד רה"מ מגיעים לכפר קאסם לפגוש את מנסור עבאס. משום מה על זה אף אחד לא מדבר".

ליברמן סיכם בבקשה מהקואליציה לתמוך בתקציב.

אחריו עלה לדוכן הנאומים ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד.

לפיד: "האנשים ששלחו אותנו לכאן הם שונים. הם ימין והם שמאל, הם חרדים והם חילונים, הם יהודים והם ערבים. הם שונים, אבל ברוב מוחלט של הנושאים - הם רוצים אותו דבר. קודם כל ולפני הכל הם רוצים עתיד טוב יותר לילדים שלהם. זה הדבר שהכי חשוב להם. הם רוצים לעבוד. הם רוצים להביא הביתה תלוש משכורת הוגן, והם רוצים שלילדים שלהם יהיו חיים טובים.

"אנחנו מעבירים תקציב בשביל שוטרים וכבאים, אנחנו מעבירים אותו בשביל חינוך טוב. הנשק הכי טוב נגד אבטלה, נגד עוני, היה ונשאר מורים טובים. אתם רוצים להלחם בעוני, תשלמו לחינוך טוב.

"התקציב הזה הוא בשביל העסקים הקטנים שצריכים להחליט בחודשים הקרובים אם הם סוגרים את הדלת או שוכרים עוד עובד ומנסים להתרחב. התקציב הזה הוא בשביל האחיות ועובדי המשק, ומלצרים וקופאים ושחקנים ומטפלים ביצירה וסייעות וגננות.

"התקציב הזה הוא ניצחון משותף. כבר הרבה זמן לא היה לנו ניצחון משותף. (לאופוזיציה:) זה בסדר שתצביעו נגד. זכותכם, אבל זה ניצחון משותף. של כולנו. על הקורונה, על הסכסוך הפוליטי, על שיח השנאה.

יאיר לפיד נואם לפני תחילת ההצבעה על התקציב / צילום: רפי קוץ
 יאיר לפיד נואם לפני תחילת ההצבעה על התקציב / צילום: רפי קוץ

"אני מברך את שר האוצר, ידידי ושותפי איווט ליברמן, על המקצוענות, על העבודה הקשה, על זה שבכל פעם שהייתה לו בחירה בין פופוליזם לדבר הנכון, הוא בחר בדבר הנכון. אני מברך את את ראש הממשלה נפתלי בנט, ואת כל חברי הממשלה וחברי הכנסת מכל המפלגות, בעיקר על היכולת להתיישב סביב השולחן ולדבר על ההבדלים בינינו עד שאנחנו מגלים שהם לא כל כך גדולים שחשבנו".

אחריו על לנאום ראש הממשלה נפתלי בנט.

בנט: "כל הקיום של נתניהו הוא לפלג. ואם בשביל לפלג צריך לשקר שמדינת ישראל מממנת את חמאס אז משקרים.

"אתם שואלים על רע"ם אז בואו אני אגיד לכם - הבעיה היחידה שלכם עם רע"ם היא שביבי לא עומד בראשות הממשלה. הרי אם הוא היה עומד בראשות הממשלה לא הייתה בעיה.

בנט ועבאס לפני תחילת ההצבעה על התקציב / צילום: רפי קוץ
 בנט ועבאס לפני תחילת ההצבעה על התקציב / צילום: רפי קוץ

"ברגע שהתקציב הזה עובר כולם מבינים שהכל בליכוד נפתח. היום זה פייק חמאס. מחר זה פייק דאעש. כל שקר לוקח. מה שאפשר לעשות זה להעביר את התקציב ולבקש מהציבור לא ליפול במכונת הפייק. אתם ציבור יקר אל תהדהדו את השקרים שלהם. קמה פה ממשלה טובה שפועלת למען כל האזרחים. התקציב טוב. הוספנו שני מיליארד שקל למשרד הבריאות. מיליארדים למיגור הצפון.

"חברי ורעי ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד שמגלה שותפות גדולה לשר האוצר ולאגף התקציבים, תמיד אוהבים לרדת עליהם, חבורה מקצועית. תודה רבה לכולם. נמשיך לעשות טוב".

אחריו עלה לנאום יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו.

נתניהו התייחס להפגנת הימין שנערכה אתמול בכיכר הבימה ואמר: "היה שם רגע מאוד מרגש. המפגינים הרימו מעלה את הטלפונים המוארים שלהם ושרו 'באנו חושך לגרש'. ערב ראש חודש כסלו. במקום לברך על הניסים , אנחנו מברכים בתקציב הזה על המיסים. בנט הבטיח שהממשלה שלו תפחית מיסים. המזל שלנו שאין מס על ההבטחות של בנט אחרת הממשלה שלנו הייתה קורסת לדורות.

בנימין נתניהו נואם לפני ההצבעה על התקציב / צילום: רפי קוץ
 בנימין נתניהו נואם לפני ההצבעה על התקציב / צילום: רפי קוץ

"מי כן מרוויח מהתקציב הזה? העשירים. הם יוכלו להמשיך לקנות כלים חד פעמיים. דווקא לעשירים דאגתם באופן מיוחד. דאגתם לרפורמה שתאפשר להם לפצל דירות אבל לחיילים שלנו לא דאגתם. אלה ששומרים עלינו יומם וליל - אותם השלכתם הצדה. ממשלת השקרים שלכם הבטיחה להוריד מחירים ובפועל אתם מעלים מחירים - דלק, פירות. הכל עולה חוץ מהמנדטים של בנט.

"לפיד תקף את קק"ל ואמר שהיא רק צינור להעברת כספים אבל זה לא מנע ממנו למנות את גיסתו לדירקטורית בקק"ל. ועל זה נאמר: אין הנחתום מעיד על גיסתו. עמותות של התנועה האסלאמית מקבלות מהכסף. זו האמת ואל תבלבלו את המוח. בממשלה הזו קורה ההיפך במקום לעלות בסקרים - מי שהרכיב ממשלה יורד בסקרים. בנט נסע עם המשלחת השנייה בגודלה לוועידת האקלים ובשביל מה? בשביל 'בנט חולצה אפורה'. הוא נדחף לתמונות עם מנהיגים שבכלל לא סופרים אותו".

ח''כ בן גביר צוער לעבר בנט ולפיד לפני תחילת ההצבעה על התקציב / צילום: רפי קוץ
 ח''כ בן גביר צוער לעבר בנט ולפיד לפני תחילת ההצבעה על התקציב / צילום: רפי קוץ

יו"ר ועדת כספים ח"כ אלכס קושניר עלה לנאום והוא אחרון הנואמים לפני תחילת ההצבעות. "אנחנו בתקציב הזה מביאים 250 מיליון שקל למיגון אשקלון כי אתם לא עשיתם את זה כי התקמצנתם. דיברתם גבוהה על רפורמת נפש אחת ודאגתם רק לאיש אחד. אז נכון אי אפשר לתקן הכל בבת אחת, ייקח לנו זמן. אנחנו עושים פה דבר גדול, עבדנו קשה חודשיים וחצי ואנחנו נעביר את התקציב הזה לטובת אזרחי ישראל. יאללה לעבודה".