סול ג'ל תמיר אחוזים למזומן בעסקה שלה עם פדאגיס

תקבל 21 מיליון דולר במקום אחוזים מן ההכנסות • תשאיר אצלה מוצרים בעלי ערך מוסף וחדשניים

מורי ארקין / צילום: יונתן בלום
מורי ארקין / צילום: יונתן בלום

חברת סול ג'ל אשר מפתחת מוצרים לטיפול במחלות עור, ונמצאת בשליטת משקיע הביומד והמיליארדר מורי ארקין, הודיעה על שינוי הסכם המסחור שלה עם חברת פדאגיס, כך שיניב מזומנים מוקדם יותר. לסול ג'ל היו הסכמים מול פדאגיס (כשהייתה עדיין חלק מפריגו) למסחור משותף של מספר משחות עור המבוססות על תרופות גנריות משופרות עם הטכנולוגיה של סולג'ל, כאשר פריגו היא המשווקת וסולג'ל נהנית מאחוזים (מעטים) מהמוצר. זו אינה ליבת הפעילות של סולג'ל, אך היא סיפקה לה הכנסות של מספר מיליוני דולרים בשנה.

כעת, סולג'ל תוותר על האחוזים שלה בהכנסות, ותקבל מיידית 21 מיליון דולר. בנוסף לכך, יחסכו לה עלויות שונות הקשורות ביצור המוצר. התקווה של החברה הוא כי סכום חד פעמי זה יעזור לה להמשיך לפתח את המוצרים שבהם היא רואה ערך מוסף רב יותר. סולג'ל עשתה מהלך כזה כבר בעבר, כחברה פרטית, והסכום שקיבלה אז 10 מיליון דולר תמורת מכירת מוצרי ההגנה מהשמש שפיתחה לחברת מרק - עזר לה להגיע עד היום. בעקבות ההסכם, צפויים המזומנים שלה להספיק עד הרבעון הרביעי של 2023.

העסקה כוללת את התרופות אציקלוביר (זובירקס נגד הרפס) ואיברמקטין (נגד מחלות עור שמקורן בזיהום על ידי פרזיט), וכן שמונה מוצרים נוספים שטרם אושרו לשיווק.

סולג'ל נסחרה טרם ההודעה לפי שווי של 209 מיליון דולר. 

המוצרים המובילים של סול ג'ל  היום הם תרופה לאקנה, מאושרת לשיווק בארה"ב, ותרופה לרוזציאה, שעדיין לא קיבלה את האישור, שתיהן מבוססות גם כן על חומר פעיל גנרי, אך כמו המוצרים שנמכרו לפדאגיס, הם עטופים במעטפת שעוזרת לספיגה ומיוצרת בטכנולוגיה ייחודית של סולג'ל. אולם, בשני המוצרים הללו, תהליך העיטוף מקנה ערך מוסף רב יותר, והיה גם צורך להוכיח את יעילות המוצרים בניסויים קליניים, מה שכעת מהווה חסם כניסה מול חברות אחרות שירצו להתחרות בה בתחום.

שני המוצרים הללו מוסחרו לחברה מובילה בתחום רפואת העור, גלמדה, בהסכם מיוחד המוגבל לחמש שנים. אחריהן, המוצרים הללו אמרוים לחזור לידיה של סולג'ל. העסקה מאפשרת לגלמדה לגשר על פער הכנסות שצפוי לה בשנים הקרובות, עם תפוגה של פטנט על מוצרים מסויימים וטרם אושרו אחרים. כאשר יאושרו מוצריה החדשניים והיא תרצה להתמקד בהם, היא תחזיר לסולג'ל את המוצר שלה, שכבר יהפוך, כך על פי התוכנית, למוצר מוכר בשוק באופן שיקל על סולג'ל את מאמצי השיווק ויחסוך לה את השלב הקשה ביותר של חדירה לשוק.

במסגרת ההסכם עם גלדרמה אמורה סולג'ל לקבל תשלומי אבני דרך, אולם אישור המוצר השני, לרוזציאה, מתעכב בגלל חוסר הנכונות של צוותי הפיקוח של ה-FDA, לנסוע כעת בזמן המגיפה ולפקח על מפעלים הנמצאים מחוץ לארה"ב. 4 מיליון דולר באבני דרך, וגם אחוזים מהכנסות, תלויים באישור המוצר עד סוף 2021. מהבחינה הזו, העיכוב של ה-FDA ערער את התזרים הצפוי של החברה לתקופה הקרובה, ואולי דחק אותה לבצע את העסקה הנוכחית. סולג'ל מסרה כי היא נמצאת עם ה-FDA בדיונים לגבי אישור המוצר.

ב-2020 רשמה סולג'ל הכנסות של 8.8 מיליון דולר מן המוצרים הגנריים, וב-2021 (כנראה על רקע השינויים בפריגו-פדאגיס) חלה ירידה בסכום זה, ובמחצית הראשונה של 2021 נרשמו הכנסות של רק 1.6 מיליון דולר ממוצרים אלה. אולם, ה-Ivermactin אושר לשיווק רק ביוני 2021.

נכון לסוף המחצית הראשונה של השנה, היו בקופצה של סולג'ל 11.1 מיליון דולר.

לסולג'ל סדרה נוספת של מוצרים בניסויים קליניים, שפיתוחם ידרוש הון משמעותי. ביניהם נמצאים תרופות נגד פסוריאזיס ומחלות עור נוספות. מוצרים אלה נמצאים בינתיים בשלבים ראשוניים של ניסוי.