בית הנבחרים אישר את תוכנית הענק לשיפור התשתיות של ביידן

התוכנית אושרה ברוב של 228 מול 206 מתנגדים, וכעת היא תעבור לאישורו הסופי של ביידן • 110 מיליארד יוקצו לכבישים וגשרים, 66 מיליארד דולר למסילות ברזל וכמעט 40 מיליארד דולר לתחבורה

ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Susan Walsh
ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Susan Walsh

בית הנבחרים האמריקאי אישר הלילה את תוכנית התשתיות השאפתנית בעלות של טריליון דולר של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, והעביר אותה לאישורו הסופי. 

התוכנית עברה בתמיכה של 228 מול 206 מתנגדים. בין התומכים היו 13 רפובליקאים, ואילו שישה דמוקרטים התנגדו לה. ביידן צפוי לאשר את התוכנית בימים הקרובים. בתחילת אוגוסט אישר הסנאט את התוכנית, 69 הצביעו בעד, בהם גם 19 רפובליקאים, ו-30 התנגדו.  

החוק כולל אישור מחדש של הוצאות על תוכניות פדרליות לעבודות ציבוריות אבל מוסיף 550 מיליארד דולר לפרויקטים בתחום המים, רשת החשמל וצעדים הקשורים לבטיחות הציבור, ולפרויקטים רבים נוספים. 110 מיליארד יוקצו לכבישים וגשרים, 66 מיליארד דולר למסילות ברזל וכמעט 40 מיליארד דולר לתחבורה. תוספת של 65 מיליארד דולר תממן הרחבה של הגישה לאינטרנט בפס רחב, כולל על ידי מתן ואוצ'ר בגובה 30 דולר בחודש למשפחות בעלות הכנסה נמוכה כדי לשלם על שירותי אינטרנט. 

בחוק כמה צעדים שנועדו למנוע את ההשלכות החמורות ביותר של שינוי האקלים. סכום של 65 מיליארד דולר הוקצה לשיפור רשת החשמל וייצור האנרגיה וכמעט 50 מיליארד דולר יוקדשו להפיכת תשתיות ליותר עמידות בפני מתקפות סייבר כמו גם בפני אסונות טבע כמו שיטפונות ושריפות. כ־7.5 מיליארד דולר יוקדשו לבניית תחנות טעינה נוספות למכוניות חשמליות, בעוד ש־7.5 מיליארד דולר יעזרו לממן החלפה של אוטובוסים ומעבורות המשמשים להסעות ילדים לבתי הספר בחלופות שהפליטות שלהן נמוכות יותר. 

הפרויקטים שיהנו מהכסף

הדוגמאות לפרויקטים הגדולים המתוכננים במסגרת חוק התשתיות כוללות מדינות רבות: באלסקה, 250 מיליון דולר הוקצו לפיילוט של מעבורת חשמלית, וגם עבור נתיבי תחבורה יבשתיים, כבישים וגשרים, כולל כאלה באזורים הפראיים יותר של היבשת.

בקליפורניה מתוכננת מסילת רכבת מהירה וחשמלית, שתחבר את הערים הגדולות במדינה אל העמק המרכזי וצפויה לעלות 30 מיליארד דולר. בנוסף מתוכננת גם הקמה של רשת תחנות טעינה לרכבים חשמליים בעלות התחלתית של 9 מיליארד דולר.

בקולורדו, ישופצו מנהרות אייזנהאואר ג'ונסון, שנחשבו לפסגת ההנדסה כשנבנו ב-1968, וכיום נמצאות על סף קריסה. בלואיזיאנה מתוכננת מסילת רכבת שתחבר את ניו אורלינס לעיר באטון רוג', ובדרך תעצור בארבע תחנות מרכזיות, וכך תיתן מענה לצורך לפנות את התושבים במצבים של מזג אוויר קיצוני.

במישיגן מתוכנן שיקום של האגמים הגדולים, כולל שימור של שמורות טבע וסביבות מחייה טבעיות של בעלי חיים וצומח וכן שיפור איכות המים, שצפוי לעלות מיליארד דולר. בניו ג'רזי מתוכנן שיפוץ ושיקום הנזק שעשה הוריקן סנדי ב-2012 למנהרות הרכבת התחתית, וכן העברת כל מערך התחבורה הציבורית במדינה לחשמל. פרויקטים נוספים של הקמת מסילות ברזל, שיפוץ גשרים, כינון נתיבי מעברות, בנייה של כבישים ראשיים ופינוי מכרות ומפעלים מזהמים מתוכננים במדינות כמו אורגון, רוד איילנד, וויומינג, וירג'יניה ו-וירג'יניה המערבית.