סקר בטוויטר יכריע אם אלון מאסק ימכור 10% ממניותיו בטסלה

ציוץ של המיליארדר ומנכ"ל חברת המכוניות החשמליות מתפרסם בעיצומו של הדיון על מיסוי אמריקאים עשירים • הסקר עדיין רץ ונותרו לו עוד כ-12 שעות

אלון מאסק / צילום: Associated Press, Jae C. Hong
אלון מאסק / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

אלון מאסק אמר בשבת שימכור 10% ממניותיו בטסלה אם הצעד יזכה לתמיכה בסקר שהעלה לטוויטר, והכניס את עצמו מחדש לדיון לגבי השאלה איך צריך לגבות מסים מהאמריקאים העשירים ביותר.

"מדברים לאחרונה הרבה על רווחים לא ממומשים כדרך להתחמק ממס, אז אני מציע למכור 10% ממניות טסלה שלי", כתב מנכ"ל טסלה בטוויטר והוסיף: "אני אעשה כפי שיראו תוצאות הסקר הזה, יהיו אשר יהיו".

מאסק, שנחשב לאדם העשיר ביותר בעולם אחרי זינוק בשווי מניות טסלה שלו, בעבר ביקר בחריפות הצעה למיסוי מיליארדרים שהייתה אמורה להיאכף על האחזקות של כ־700 אמריקאים ונגעה למיסוי רווחי הון בנכסים לא ממומשים.

"בסופו של דבר, נגמר להם הכסף של אנשים אחרים והם באים לקחת ממך", כתב מאסק בטוויטר בחודש שעבר.

במסגרת התוכנית היו אמורים להיות מוטלים מסים על רווחים לא ממומשים של מיליארדרים בנכסים הנסחרים באופן ציבורי, כך שהם היו חייבים לשלם מס שנתי על עלייה בערך הנכסים בין אם מכרו אותם או לא. (ירידות בערך ניתן להיות מאוזנות לעומת עליות). השינוי הזה היה באופן אפקטיבי פוגע ביכולת המיליארדרים לדחות תשלום מסים על נכסי הון באופן תמידי.

נגד המס המוצע קמה התנגדות רבה וההצעה נזנחה זמן קצר לאחר שהועלתה באוקטובר. מתנגדי המס חששו שניתן יהיה להרחיבו לנכסים של משלמי מסים פחות עשירים, בין היתר.

הסקר של מאסק בשבת זכה לתגובה מיושב ראש וועדת הפיננסים של הסנאט רון וויידן. "השאלה אם האיש העשיר ביותר בעולם צריך לשלם מסים באופן כללי לא אמורה להיות תלויה בתוצאות של סקר בטוויטר", כתב חבר המפלגה הדמוקרטית מאורגון בהצהרה בה הביע תמיכה במיסוי הכנסות של מיליארדרים.

בלי קשר לזה, אם מאסק ימכור את המניות, אולי כעת הזמן הנכון לעשות זאת. שיעור המס הגבוה ביותר על רווחי הון לטווח ארוך עומד כיום על 23.8%, אבל הקונגרס שוקל להעלות אותו. שינויים בשיעורי מס רווחי ההון נכנסים לעתים קרובות לתוקף מיד עם ההצבעה, על מנת למנוע ממשלמי המסים המושפעים מהם לעשות שינויים בתיקים שיכולים לעזור להם לחמוק מתשלום המס.

מאסק מחזיק ביותר מ־17% ממניות טסלה, והן מוערכות ביותר מ־200 מיליארד דולר, על פי הנתונים מהעת האחרונה ביותר הזמינים ב־FactSet. מאסק, שגם מנהל את חברת הטילים הפרטים SpaceX, שווה בסל הכל כ־338 מיליארד דולר, על פי מדד המיליארדרים של בלומברג.

מכירה של מניות טסלה עשויה להיות שווה כ־21 מיליארד דולר בהתבסס על מחיר הסגירה של המניה מיום שישי, 1,222.09 דולר. הסקר של טוויטר אמור להיסגר ביום ראשון אחר הצהריים.

מאסק לא מקבל משכורת מטסלה. בציוץ נוסף בשבת כתב: "הדרך היחידה בה אני יכול לשלם מסים באופן אישי היא על ידי מכירת מניות". המניות עלו בכ־75% בשלושת החודשים האחרונים.

חבילת השכר שלו מספקת לו תגמול בצורת מניות. לרוב הוא לא מוכר מניות, אם כי מכר בעבר כמה כדי לשלם מסים על אופציות במניות שהחזיק קודם לכן.

מכירת מניות תחליש את אחיזתו של מאסק בטסלה. שלא כמו מטא (Meta Platforms), פייסבוק לשעבר, וחברת האם של גוגל אלפאבית, אין בטסלה שתי רמות של אחזקת מניות, הנותנת למייסדים כוחות הצבעה גדולים יותר מבעלי מניות רגילים.

למאסק כמה התחייבויות על הלוואות שעשה כנגד המניות שלו בטסלה, על פי דיווח של החברה לרשויות הרגולציה.

בספטמבר אמר מאסק שהוא "מעדיף להישאר מחוץ לפוליטיקה" לאחר שמושל טקסס גרג אבוט, רפובליקאי, אמר שהמיליארדר תומך במדיניות החברתית שלו. מאסק, שמאז אמר שיעביר את המשרדים של טסלה מקליפורניה לטקסס, נעשה יותר ויותר ביקורתי כלפי ממשל ביידן, לאחר שטסלה לא הוזמנה לאירוע של הבית הלבן שנועד להאיץ את אימוץ המכוניות החשמליות על ידי אזרחי ארה"ב.

ריצ'רד רובין השתתף בהכנת הכתבה.