הרישיון הותלה? הקבלנים ממשיכים לקבל צווי בטיחות

מאז 2019 הותלו או נשללו רישיונות לחברות שנרשמו להן צווי בטיחות רבים • מבדיקה שערך ארגון קו לעובד, לפחות חמש חברות שקיבלו התליית רישיון המשיכו לקבל צווי בטיחות באתרים בהם אפשרו להן להמשיך לעבוד • מתעוררת השאלה - מה הטעם בהתליית רישיון אם החברות ממשיכות לפעול ולקבל צווי בטיחות?

תאונת מנוף באתר בנייה באור עקיבא / צילום: איחוד הצלה
תאונת מנוף באתר בנייה באור עקיבא / צילום: איחוד הצלה

במסגרת המאבק בתאונות בנייה, החלה זרוע הפיקוח על העבודה בשיתוף פעולה עם רשם הקבלנים. במסגרת זו החל רשם הקבלנים להזמין לשימוע חברות שנרשמו להן צווי בטיחות רבים. בשנת 2019 נשללו רישיונות לשלוש חברות, בשנת 2020 נשללו רישיונות לשלוש חברות ולעוד שתיים על תנאי, ומאז תחילת 2021 הותלו או נשללו רישיונות לשמונה חברות. במשרד השיכון מסרו כי כאשר רישיונו של קבלן מותלה בפועל, ניתנת לו האפשרות להמשיך לבצע את הפרויקטים שבביצוע במטרה למנוע נזק לצדדים שלישיים, בהם למשל רוכשי הדירות.

מה קרה מאז: בדיקה שערך ארגון קו לעובד מגלה לפחות חמש חברות שקיבלו התליית רישיון, אך המשיכו לקבל צווי בטיחות באתרים שבהם אפשרו להן להמשיך לעבוד. מתעוררת השאלה מה הטעם בהתליית רישיון אם החברות ממשיכות לפעול - ולקבל צווי בטיחות.

בספטמבר האחרון אירעה תאונה קטלנית בפרויקט התחדשות עירונית שבונה חברת מגדלי המרכז בקריית אונו. רישיונה של החברה הותלה בפועל ב-22.4.2021, ומאז קיבלה צווי בטיחות בין היתר בפרויקטים שהיא בונה בחולון, בראשל"צ וברמלה. חברת א. ד. אשר זגורי, שקיבלה התליית רישיון בפועל לשלוש שנים ב-28.6.2020 - קיבלה מאז שישה צווי בטיחות על פרויקטים שלה בנתיבות וברמת גן.

חברת יעקב גלבוע בניה ויזמות קיבלה התליית רישיון בפועל לשלוש שנים ב-17.11.2019. מהצו הוחרגו 16 אתרי בנייה, ולפי קו לעובד מאז קיבלה החברה שמונה צווי בטיחות באתרים שהוחרגו. חברת אחים בוסקילה, שרישיונה הותלה לראשונה על תנאי לשלוש שנים ב-16.6.2019, קיבלה צווים רבים וב-4.8.2020 רישיונה הותלה בפועל לשלוש שנים. מאז, לפי נתוני קו לעובד, קיבלו כבר תשעה צווי בטיחות נוספים, בין היתר בדימונה, בשדרות, באשקלון ובאילת.

רישיונה של חברת שמואל שרון ושות’ הותלה על תנאי לשלוש שנים ב-7.7.2019. הרישיון הותלה בפועל ב-23.6.2020, עם החרגה של שבעה אתרי בנייה. מאז התקבלו שבעה צווים, בעפולה ובמגדל העמק.

מקו לעובד נמסר: "המצב המצער שבו קבלנים שהינם עברייני בטיחות, שמסוכנתם הוכרה על ידי רשם הקבלנים, ממשיכים לקבל צווי בטיחות ולפעול באין מפריע מטיל ספק רב באפקטיביות של הכלים שעומדים לרשותו של רשם הקבלנים. מטרת ההתלייה או שלילת הרישיון היא להיות כלי מרתיע, ולמנוע מקבלנים לסכן את חיי עובדיהם. לכך יש להוסיף כי עשרות קבלנים שמקבלים צווי בטיחות רבים, בכלל לא מוזמנים לשימוע לרשם הקבלנים".

תגובות: במינהל הבטיחות בעבודה, שעבר למשרד הכלכלה, הפנו אותנו למשרד השיכון.
ממשרד השיכון נמסר: "שר הבינוי והשיכון זאב אלקין רואה בחומרה רבה את תופעת ליקויי הבטיחות ופגיעה בחיי האדם במסגרת העבודות בענף הבנייה. לאחרונה הנחה מנכ"ל המשרד אביעד פרידמן על הקמת צוות משותף עם משרד הכלכלה האחראי לנושא. רשם הקבלנים מפעיל את סמכויותיו בנוגע לצווי בטיחות עפ"י מידע ונתונים המועברים אליו ממנהל הבטיחות. בימים אלה מתנהל תהליך לגבי מספר חברות נוספות לקראת זימון לשימוע".

החברות מגדלי המרכז, זגורי, יעקב גלבוע, שמואל שרון ואחים בוסקילה לא מסרו תגובה.