מרגישים את ההתייקרויות: זינוק של 26% במינוס בתוך חודשיים

הוצאות משק הבית עלו בספטמבר מ־4,016 שקל, ל־4,700 שקל בממוצע באוקטובר • ברקע: עליות מחירים בסופר, קניות בגדים לחורף והרבה הוצאות על אוכל בחוץ

בתי קפה ברחוב דיזנגוף, תל אביב. הרבה הוצאות על אוכל בחוץ / צילום: כדיה לוי
בתי קפה ברחוב דיזנגוף, תל אביב. הרבה הוצאות על אוכל בחוץ / צילום: כדיה לוי

המינוס של ישראלים מזנק באוקטובר, עם דעיכת הגל הרביעי של הקורונה, סיום החגים והחזרה לשגרה, ועל רקע התייקרות מוצרי הצריכה. מדד המינוס הישראלי של גלובס, הבנק הדיגיטלי הראשון ו-Myfinanda, שכולל נתונים מ-2,000 משקי בית, בודק את שיעור המינוס וגובהו הממוצע בקרב עשירונים שונים, ובהתחשב בהתפלגות ההוצאות של משקי הבית.

על-פי המדד, המינוס הממוצע באוקטובר עמד על 14,176 שקל. באוגוסט הוא עמד על 11,216 שקל, ובספטמבר נרשמה עלייה בעקבות הוצאות החגים והבילויים ל-12,496 שקל. כלומר, מאוגוסט עד אוקטובר נרשמה עלייה של 26.3% בגובה המינוס.

שיעור משקי הבית שהיו במינוס באוקטובר עלה אף הוא ועמד בממוצע על 32.4%.
בקרב העשירונים העליונים (7-10) המינוס הממוצע באוקטובר עמד על 17,558 אלף שקלים, זינוק של 11% לעומת חודש ספטמבר.

תחזוקת הבית מתייקרת

אם מה שהוביל את הוצאות משק הבית בספטמבר היו ההוצאות על חופשות וטיולים, ניתן לראות שאלה נחתכו בחדות מרמה של 1,246 שקל בממוצע בספטמבר ל-507 שקל בממוצע באוקטובר. הוצאות על דלק, רכישת מוצרי אלקטרוניקה והוצאות על אוכל בחוץ שמרו על רמה דומה לזו שבספטמבר (שאגב, בסעיף האוכל בחוץ ההוצאה הייתה גבוהה יחסית לחודש אוגוסט במסגרת חופשות ובילויי החגים, ובניגוד להוצאות על חופשות, לא ראינו ירידה בסעיף זה). יש לציין כי ההוצאות על ביגוד, עקב חילופי העונות, עלו באוקטובר בכל העשירונים.

הסיפור של אוקטובר הוא אחזקת הבית, שכולל בתוכו בעיקר את סעיף הוצאות הסופר, ובו נרשם הגידול העיקרי בהוצאות. הוצאות אחזקת הבית הממוצעות עלו מ-4,016 שקל בספטמבר, ל-4,700 שקל באוקטובר עלייה של 17%. עלייה זו נובעת מגל ההתייקרויות האחרונות במשק, והיא ככל הנראה רק תחילתה של המגמה שכן גל ההתייקרויות ממשיך.