כך הפך סרטון פייק של מתנגדי חיסונים בירושלים לוויראלי בעולם

לא בת 13, לא מתה, ואין קשר לחיסון. הסרטון מירושלים שהפך לפייק עולמי • המשרוקית של גלובס

מתוך פוסט בפייסבוק שהופץ ביוון ובמדינות נוספות
מתוך פוסט בפייסבוק שהופץ ביוון ובמדינות נוספות

הקורונה הולכת ודועכת בישראל, לפחות לעת עתה, אבל המידע המוטעה שמתלווה לה, כחלק מהמלחמה של מתנגדי החיסונים, לא מפסיק להתפשט. הנה סיפור על אירוע לא מאוד חריג שהתרחש ברחוב יפו בירושלים בסוף אוקטובר, ומאז, כמו בקלישאה הידועה, הספיק להקיף "חצי עולם" בהקשר שגוי לחלוטין.

הכל מתחיל בסרטון שבו נראים אנשי מגן דוד אדום ומשטרה מפנים בחורה צעירה על אלונקה סמוך לתחנת הרכבת הקלה "יפו מרכז" ברחוב יפו בירושלים. האדם שמצלם את הסרטון צועק בעברית במבטא זר ובאנגלית "אנשים, זה מפייזר! זה מפייזר!". בהמשך הוא מוסיף עוד אמירות שלא בדיוק משוות לו אמינות כמו: "אלוהים נותן לכם גוף אמיתי, גוף חזק… אתם לא צריכים עוד חיסון". ו"אתם רוצים להיכנס לגן עדן? אל תשנו את ה-DNA שלכם".

הסרטון שותף בכמה וכמה חשבונות פייסבוק של מכחישי חיסונים בישראל, אבל למען האמת לא צבר בהם תאוצה גדולה במיוחד. באחד מהם נכתב: "לאחר בדיקה ואימות... מדובר בילדה שהתחסנה. ולמחרת התמוטטה. ככל הנראה היא נפגעה מהחיסון באזור הלב. הכל לכאורה.... האירוע עבר אימות ב-27.10.2021 (דווח ע"י אדם שמכיר אותה אישית)".

אנחנו, במשרוקית, שמענו על הסרטון לראשונה כשקיבלנו פניה מארגון בדיקת העובדות היווני "אלינקה הוקסז", שכמו המשרוקית חבר גם הוא ב-IFCN, הרשת הבינלאומית לבדיקת עובדות. הם סיפרו על סרטון שהועלה לפייסבוק על ידי משתמש בשם "אריאטה סטאברופולו", שטען בתחילה כי מה שמתועד בו הוא אירוע מברזיל. לאחר שמשתמש ישראלי תיקן אותו, והסביר כי הוא מזהה שמדובר בירושלים, הפוסט נערך בהתאם. כך או כך, ביוון הפוסט בהחלט הפך לוויראלי, הוא זכה לאלפי תגובות וליותר מ-370 אלף צפיות, שותף עשרות אלפי פעמים והתפשט שם במהירות תחת הכותרת "ילדה בת 13 בישראל מתה מהחיסון".

בהמשך השבוע שעבר הגיעה אלינו פנייה נוספת, הפעם מארגון בדיקת עובדות בלגי, עם אותו סרטון שהופץ שם ובינתיים הוסר מיוטיוב. גם שם ניסו להבין במה מדובר והאם התיעוד הוא אמין. מבדיקה מדגמית שערכנו עולה שהסרטון הופץ הלאה גם על ידי גולשים מצ'כיה, פורטוגל, ארגנטינה וממדינות רבות נוספות.

פנינו למד"א וביקשנו פרטים על האירוע. שם מסרו לנו כי "מדובר בצעירה בת 23 שטופלה ברחוב יפו על רקע מחלה כרונית ממנה היא סובלת". בהמשך פרסמה הצעירה עצמה, הנדי ארמן, פוסט בפייסבוק בו סיפרה על החוויה הקשה שעברה, ומחתה על האופן שבו צולמה ברגעיה הקשים. "אני כועסת, אני פגועה ואני מרגישה שלקחו ממני את הכבוד העצמי. אני פשוט לא מסוגלת לשתוק אל מול קבוצת אנשים שלא בוחלת באמצעים בכדי לקדם את הפייק המוחלט שלהן.ם", כתבה. ארמן סיפרה עוד באותו פוסט כי בתשע השנים האחרונות היא לוקה במחלת PNES (פרכוסים פסיכוגנים לא-אפילפטיים), הנגרמת לרוב מטראומה נפשית ומלווה בהתמוטטויות ופרכוסים בלתי נשלטים, והוסיפה כי כשגילתה את הסרטון שהופץ לאלפי אנשים, הייתה קרובה לפגוע בעצמה.

לאחר כמה ימים התפרסמו ראיונות עם ארמן בחדשות 13 וב-YNET בהם הרחיבה על מחלתה ועל תחושותיה הקשות בעקבות המקרה. היא סיפרה כי התחסנה פעמיים, אך לא נטלה את החיסון השלישי, ובוודאי שלא התחסנה בסמוך לאירוע המדובר. הסרטון עצמו הוסר בחלק מהמקרים. ביוון ניתן לצפות בו אך נוספה לו אזהרה לפני הצפייה מטעם פייסבוק. בישראל, בה כאמור לא זכה לתפוצה גדולה, הוא עדיין זמין כרגיל. האיש שצילם את הצעירה, צעק שקרים והעלה לרשת את הסרטון שהניע את גלגלי הפייק ניוז, נותר אנונימי.

בשורה התחתונה: המסגור שניתן לסרטון אינו נכון. הצעירה שנראית בו מטופלת על ידי אנשי מד"א בשל מחלה שבה היא לוקה מזה שנים, שאין לה כל קשר לחיסונים של פייזר. האדם שתיעד את האירוע וקבע כי הוא קשור לחיסונים כלל לא מכיר את הצעירה, וגם כעת זהותו לא ברורה.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

ביום ראשון, ה-31.10, התקבלה במערכת "המשרוקית" פניה מארגון בדיקת העובדות היווני "אלינקה הוקסז", החבר יחד עם "המשרוקית" ב-IFCN, הרשת הבינלאומית לבדיקת עובדות. עמיתינו היוונים ביקשו מאיתנו סיוע בזיהוי סרטון שצולם בירושלים והופץ ב-28.10 בחשבון פייסבוק יווני, תחת הכותרת "ילדה בת 13 בישראל מתה מהחיסון".

בסרטון נראים כוחות מגן דוד אדום ומשטרה מפנים בחורה צעירה על אלונקה סמוך לתחנת הרכבת הקלה "יפו מרכז" ברחוב יפו בירושלים, כאשר האדם המתעד את האירוע צועק בעברית במבטא זר ובאנגלית "אנשים, זה מפייזר! זה מפייזר!". הפוסט הפך ויראלי, זכה לאלפי תגובות ויותר מ-370 אלף צפיות. מבדיקה מדגמית עולה שהוא הופץ הלאה על ידי גולשים מצ'כיה, פורטוגל, ארגנטינה ומדינות רבות נוספות.

בהמשך השבוע התקבלה ב"משרוקית" פניה גם מארגון בלגי, עם אותו סרטון שהופץ שם ובינתיים הוסר מיוטיוב. גם בבלגיה התעניינו אם נוכל לעזור להבין מה מקור הסרטון, ומה מידת אמינותו. הפוסט היווני, אגב, שנכתב על ידי פרופיל בשם "אריאטה סטאברופולו", בכלל קבע תחילה כי מדובר במקרה שאירע בברזיל. רק לאחר שמשתמש ישראלי הגיב ואמר כי הוא מזהה כי מדובר בירושלים, הפוסט נערך ו"תוקן".

פנינו למד"א, שם מסרו לנו כי "מדובר בצעירה בת 23 שטופלה ברחוב יפו על רקע מחלה כרונית ממנה היא סובלת". בהמשך הועברו לנו גם דברים שכתבה הצעירה עצמה, הנדי ארמן, בהם מחתה על הצילום ועל הפצת הטענות השקריות והסבירה כי היא סובלת כבר שנים מהתקפי פרכוסים. "אני כועסת, אני פגועה ואני מרגישה שלקחו ממני את הכבוד העצמי. אני פשוט לא מסוגלת לשתוק אל מול קבוצת אנשים שלא בוחלת באמצעים בכדי לקדם את הפייק המוחלט שלהן.ם", כתבה. לאחר כמה ימים התפרסמו ראיונות עם ארמן בחדשות 13 וב-YNET בהם הרחיבה על מחלתה ועל תחושותיה הקשות בעקבות המקרה.

ארמן הסבירה כי ב-9 השנים האחרונות היא לוקה במחלת PNES (פרכוסים פסיכוגנים לא-אפילפטיים), הנגרמת לרוב מטראומה נפשית ומלווה בהתמוטטויות ופרכוסים בלתי נשלטים, והוסיפה כי כשגילתה את הסרטון שהופץ לאלפי אנשים, הייתה קרובה לפגוע בעצמה.

כל זה כמובן לא מנע מהסרטון השקרי להיות מופץ ברחבי המדינה והעולם. לפני שהגיע לידיים יווניות ובלגיות, נראה שהפייק עבר כמה גלגולים בישראל. הקטע הופץ בכמה חשבונות פייסבוק ישראלים וזכה בסך הכל לאלפי שיתופים וצפיות. חלק מהמשתפים אף טענו כי שוחחו עם מקורביה של הצעירה שאישרו בפניהם כי אכן מדובר בתגובה שפיתחה לחיסון. אחרים הסבירו בידענות כי מדובר בדום לב, וכי הסרטון עבר אימות ובדיקה. משום מה, בניגוד לפוסטים היוונים והבלגים, הפרסומים הישראלים נמצאים עד היום ברשתות החברתיות, ללא תיוג או אזהרה כי מדובר בפייק ניוז.

בינתיים, כאמור, הטענות הופרכו וגם עמיתינו באירופה פרסמו את ממצאיהם. האיש שצילם את הצעירה, צעק שקרים מומצאים ופירסם את הסרטון שהניע את גלגלי הפייק ניוז, נותר אנונימי.

תחקיר: אורי כהן

לקריאה נוספת:

הסרטון כפי שהופץ באחד מחשבונות הפייסבוק הישראלים

בדיקת העובדות של הארגון היווני

בדיקת העובדות של הארגון הבלגי

הפוסט של אנדי הרמן, הצעירה שנראית בסרטון

ראיון עם הרמן ב-ynet