המורדים באתיופיה מתקדמים לכיוון הבירה, והמדינה גולשת למצב של מלחמה כוללת

בסכסוך שנמשך כבר שנה הושמעו לאחרונה האשמות על זוועות הנוגעות לטיהור אתני והרעבה מעשה ידי אדם

חייל בחזית העממית לשחרור תיגראי / צילום: Associated Press, Ben Curtis
חייל בחזית העממית לשחרור תיגראי / צילום: Associated Press, Ben Curtis

כוחות המורדים באתיופיה מתקדמים לבירתה ומאיימים להרחיב מלחמת אזרחים הגועשת במדינה השנייה מבחינת גודל אוכלוסייה באפריקה, בסכסוך שהושמעו בו האשמות על זוועות על רקע אתני ובצורת מעשה ידי אדם.

לוחמים מהחזית העממית לשחרור תיגראי ומיליציות הקרובות להם השתלטו בימים האחרונים על שתי ערים אסטרטגיות המרוחקות כ-370 קילומטר מהבירה אדיס אבבה, והרחיבו סכסוך שבשנה האחרונה הוגבל ברובו לחלקה הצפוני של אתיופיה.

ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד הורה לאזרחים להתגייס לאימונים צבאיים ונתן לכוחות הביטחון אישור לעצור ללא צו כל אדם הנחשד בשיתוף פעולה עם כוחות המורדים, שהממשלה מגדירה כקבוצות טרור.

בנאום מיום רביעי המציין את יום השנה הראשון של תחילת הסכסוך, אחמד, שזכה בפרס נובל לשלום ב-2019, הבטיח לבלום את התקדמות המורדים ואמר שיקבור את אויבי ממשלתו "בדמנו ובעצמותינו".

"החזית העממית לשחרור תיגראי לא תשלוט באתיופיה שוב לעולם"

כל מתקפת מורדים על הבירה צפויה להיתקל בהתנגדות חזקה של כוחות הממשלה והתושבים שנותרו ברובם עוינים לחזית העממית לשחרור תיגראי, שהובילה שלטון סמכותני באתיופיה במשך כמעט 30 שנה עד עלייתו לשלטון של אחמד בשנת 2018.

ביום ראשון, עשרות אלפי אנשים צעדו באדיס אבבה, שגורדי השחקים שלה מעידים על הצמיחה הכלכלית המהירה במדינה בעת האחרונה, והפגינו בעד אחמד בעת שהאשימו את התקשורת הזרה ואת ארה"ב בניסיון לחתור תחת ראש הממשלה וממשלתו.

"אנו תומכים בממשלתנו במאבקה להגן על הרצף הטריטוריאלי והשלטוני של אתיופיה", אמר יוהאנס אסקלאו, נהג מונית שהצטרף למפגינים. "החזית העממית לשחרור תיגראי לא תשלוט באתיופיה שוב לעולם".

ארה"ב קראה לשני הצדדים להסכים על הפסקת אש מיידית ולהפחית את הרטוריקה האלימה. בשבת, מחלקת המדינה של ארה"ב הורתה לכל הסגל שאינו סגל חירום ולמשפחותיהם ולכל האזרחים השוהים באתיופיה לצאת מהמדינה.

פקידים אמריקאיים בכירים הזהירו בימים האחרונים שהרחבת הסכסוך מסכנת מיליוני אנשים במדינה שיש בה יותר מ-110 מיליון נפש והייתה בת ברית של וושינגטון באזור קרן אפריקה, שהיו בו סכסוכים פוליטיים רבים.

"מאיימים עלינו בכל רחבי המדינה"

לחברי הקבוצה האתנית התיגרית הגרים באדיס אבבה ובערים אתיופיות אחרות, הרחבת הסכסוך משמעותה הסלמה של פעולות הענישה מצד המשטרה וכוחות הביטחון של הממשלה.

כמה אנשים ממוצא תיגרי שרואיינו על ידי הוול סטריט ג'ורנל אמרו שנאלצו להסתתר לאחר שקרובים וחברים שלהם נעצרו בימים והשבועות האחרונים והתקשו למצוא עורכי דין שייצגו אותם.

חיילי צבא אתיופיה, מוקדם יותר השנה / צילום: Associated Press, Ben Curtis
 חיילי צבא אתיופיה, מוקדם יותר השנה / צילום: Associated Press, Ben Curtis

"מאיימים עלינו בכל רחבי המדינה", אמר אדם אחד שמתחבא בבית של חבר באדיס אבבה לאחר שהמשטרה פשטה על מקום עבודתו ועצרה כמה אנשים ממוצא תיגרי.

"יש לי שני אחים ודוד בכלא. אנחנו כבר לא מוצאים איפה להתחבא", אמר. "זה מצב מאוד מפחיד".

מאות תיגרים העובדים בתאגיד השידור האתיופי שבבעלות המדינה הוצאו לחופשה ללא תאריך חזרה, אמר אחד העובדים. המשטרה, שעוברת מבית לבית בשכונות מסוימות בתואנה שהיא מחפשת כלי נשק שהושגו באופן לא חוקי וכסף זר, עצרה גם כמרים תיגרים, דיקנים וצוות מנהלה בכנסיות קופטיות במרכז אדיס אבבה.

בילן סיום, דוברת של אחמד, לא הגיבה לבקשת תגובה לגבי המעצרים. בעבר אמרה שהממשלה מחפשת משתפי פעולה עם החזית העממית לשחרור תיגראי על מנת לשמור על הביטחון הלאומי.

200 אזרחים נרצחו בגרזנים ומאצ'טות

דוח משולב של סוכנות זכויות האדם של האו"ם ושל מועצת זכויות האדם האתיופית הקשורה אליה מהשבוע קבע שכל הצדדים בסכסוך - כולל החזית העממית לשחרור תיגראי והכוחות הלוחמים למען הממשלה, כולל הצבא, מיליציות שונות ובני ברית שלהם מאריתריאה השכנה - ביצעו הפרות חמורות של זכויות אדם, כולל אולי פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה.

באחד ממעשי הטבח בימים הראשונים של הסכסוך, סיפרו עדים איך מיליציות תיגריות רצחו כ-200 אזרחים בגרזנים ומאצ'טות. באפריל, חיילים מאריתריאה הוליכו 600 איש בעירום ברחוב הראשי של עירם במרכז מחוז תיגראי, על פי ההאשמות.

הדוח, שהתמקד באירועים שקרו לפני אוגוסט, קרא גם לחקירה לגבי האשמות שהממשלה השתמשה במניעת מזון והפרעה מכוונת לנטיעה ולקציר גידולים ככלי נשק נגד האוכלוסייה התיגרית.

ארה"ב וסוכנויות של האו"ם האשימו שוב ושוב את הממשלה האתיופית בחסימה מכוונת של סיוע הומניטרי ומניעת הגעתו ל-5 מיליון אתיופים תיגרים, מה שהוביל לתנאים במחוז תיגראי הדומים לבצורת.

מוריתי מוטיגה, מנהל פרויקטים בקרן אפריקה בקבוצת המשבר הבינלאומית, אמר שהתקדמות המורדים המתנגדים לממשלה מסבכת מאמצים דיפלומטיים להביא את הסכסוך לסיום. "כל הגורמים רוצים ליישב את המחלוקת הזו בשדה הקרב", אמר.

יוהאנס אנברביר השתתף בהכנת הכתבה.