השכר גבוה יותר מהממוצע בענף? גם החברה וגם העובד מרוויחים

שכר גבוה יותר אינו מסתכם רק בעלות גבוהה יותר למעסיק • הנתונים מראים כי עובדים משתכרים טוב יותר, מציגים ביצועים טובים יותר

תלוש משכורת / צילום: אוריה תדמור
תלוש משכורת / צילום: אוריה תדמור

כשהכלכלה זחלה בזמן המגפה, חברות רבות גילו שהן חייבות להגדיל את שכר העובדים על מנת למלא משרות. לא כולן מתלהבות מזה.

לאחר דוח התעסוקה האחרון של ארה"ב, שהראה שהמשכורות בספטמבר עלו ב־4.6% לעומת השנה שעברה, בחברה Plante Moran Financial Advisors הגדירו את המגמה כ"פוגעת במעסיקים". "חלקם מקווים שהשכר יחזור לסטטוס קוו שלפני המגפה", כך נכתב בדוח מהחברה לניהול משאבי אנוש.

אבל המחקר האחרון שלנו מהווה תזכורת טובה לכך שעל שכר טוב יותר צריך להסתכל לא רק כעלות אלא גם כהשקעה שיכולה להביא לחברה מגוון יתרונות. הממצאים שלנו נובעים מהדירוג השנתי Management Top 250, שהופק בשיתוף מכון דרוקר ו"וול סטריט ג'ורנל". בהתבסס על עקרונות הליבה של מומחה הניהול המנוח, פיטר דרוקר, המדד מודד "יעילות" של חברות, אותה הגדיר דרוקר כ"לעשות את הדברים הנכונים כמו שצריך". הרשימה של 2020 פורסמה בסוף דצמבר, והרשימה של 2021 תפורסם בדצמבר הקרוב.

בסך הכל, בחנו 886 תאגידים גדולים נסחרים בשנה שעברה דרך עדשה של 33 אינדיקטורים המתחלקים לחמש קטגוריות: שביעות רצון הלקוחות, מעורבות ופיתוח עובדים, חדשנות, אחריות חברתית וחוזקה פיננסית.

שכר וביצועים

בעקבות החדשות על צמיחת השכר, במחקר האחרון שלנו רצינו לקבוע איזה יחס סטטיסטי, אם בכלל, קיים בין כמה החברה משלמת לבין כמה טובים ביצועיה בכל אחד מהפרמטרים בדירוג. חילקנו את החברות לרביעונים על פי שימוש בנתון "דיפרנציאל השכר" שנמסר על ידי Payscale, חברה המייצרת תוכנה לניהול שכר ומספקת נתונים בתחום.

דיפרנציאל השכר מכמת את שיעור ההבדל הממוצע בין מה שעושים עובדים בחברה כלשהי, בהתבסס על מידע שנמסר מהעובדים, לבין כמה שהם מרוויחים בשוק הכללי בהתחשב בתואר שלהם, כישוריהם, שנות ניסיון, מיקום וגורמים נוספים. זה אחד משישה אינדיקטורים שאנו משתמשים בהם בקטגוריית "מעורבות העובדים והפיתוח" שלנו. (ב־Payscale יכלו לחשב מעריך זה עבור 660 מתוך 886 החברות שבחנו).
תוצאת הבדיקה של המחקר שלנו הייתה ברורה לחלוטין: בכל תחום של המודל, החברות ששילמו שכר טוב יותר הציגו ביצועים טובים יותר מהמקבילות אליהן.

מבחינת מעורבות עובדים ופיתוח, הציון הממוצע לחברות אלה ברביעון הנמוך ביותר היה 42.9. החלוקה הייתה משמעותית גם לגבי יעילות כוללת, מ־56.5 ועד 45.8. מבחינת אחריות חברתית, היא התחלקה בין 53.7 ל־48.0 ומבחינת חוזק פיננסי מ־52.7 עד 48.2. ההפרש הקטן ביותר היה בשביעות רצון הלקוחות: 52.5 לעומת 50.1.
דפוס זה היה נכון מרביעון לרביעון, עם יוצא דופן קטן אחד: מבחינת שביעות רצון הלקוחות, הציון הממוצע לחברות ברביעון השלישי מבחינת שכר תאם את אלה שברביעון השני, 51.1.

יכול כמובן להיות שחברות שיכולות להרשות לעצמן לשלם לעובדים טוב מסוגלות בנוסף לזה להשקיע בתחומים אחרים, וזה מה שהעלה את הציון שלהן בכל התחומים אבל אנו חושבים שיש קשר ישיר בין שכר לביצועים.

אכן, התוצאות שלנו מחזקות מחקרים אחרים שהדגימו שכוח עובדים המקבל שכר טוב צפוי להיות פורה יותר ולהתחלף פחות, מה שעשוי לעודד חדשנות ולהוביל לשביעות רצון גבוהה יותר מצד הלקוחות.

מעגל קסמים

"אין ספק שישנו מעגל קסמים חיובי", אמר סקוט טורי, מנכ"ל Payscale. "כשאתה דואג לעובדים שלך, הם דואגים לחברה". שרה קאלוק, מנכ"לית Good Jobs Institute, אומרת שחברות שנוטות לשלם שכר טוב, בייחוד בכל הנוגע לעובדי הקו הראשון שלהן, גם צפויות יותר לנהל את פעילותן באופן יעיל על מנת למנף את ההשקעה הזו. "אם אתה משלם לצוותים שלך יותר", אמרה, "אתה גם כנראה שם לב יותר למה שאתה מבקש מהם לעשות ואיך הם עושים את זה, ובוחן פעילות ועיצוב משרה על מנת להניע פריון, השתתפות ומוטיבציה".

לא כל החברות מסוגלות לעמוד בקצב של מתחרותיהן ולשלם שכר ברף העליון של הטווח. עבור עובדים רבים - אפילו אלה שמנסים לפצות על חודשים של קפאון שכר ומנסים להדביק את קצב יוקר המחייה, שגם הוא עולה לאחרונה - שכר אינו חזות הכל.
קאלוק מצביע על כך שעבור עובדים שעתיים, לוחות זמנים צפויים המכילים שעות עבודה מספקות הם דבר קריטי. גם זה שיש לקול שלהם משמעות באופן ניהול העסק, כלומר שעובדים יכולים לעזור ליצור שיפור מתמשך ולעצב את מסלול הקריירה שלהם בכוחות עצמם.

מעט מקום לספק

בינתיים, כשהעלייה במשרות דעכה בחודשיים האחרונים, לא ברור כמה זמן יימשך הלחץ להמשיך להעלות את השכר. סקר חדש של האיגוד הלאומי לכלכלה של עסקים חוזה שהשכר יעלה עוד.

אפילו אם שוק התעסוקה יירגע, הניתוח שלנו מותיר מעט מקום לספק: לחברות שרוצות להיות יעילות יותר בכל מרכיבי העסק, משתלם לשלם יותר.

וורצמן הוא מנהל מכון KH Moon Center for a Functioning Society, חלק ממכון דרוקר; טאנג היא מנהלת המחקר הבכירה של המכון.