ראשי רשויות נגד הוותמ"ל: "במקום לפתור בעיות מוסיפים יחידות דיור על הנייר"

17 המתחמים שהועברו לוותמ"ל נועדו לקדם תכנון מהיר של 50 אלף יחידות דיור • אלא שמהשטח כבר עולות התנגדויות שעשויות לתקוע את התוכניות לשנים רבות של סחבת משפטית: "מדובר בהמשך ההתנהגות הדורסנית השיטתית של מוסדות התכנון"

שדה תעופה הרצליה רחוב כנפי נשרים / צילום: איל יצהר
שדה תעופה הרצליה רחוב כנפי נשרים / צילום: איל יצהר

"רק מהעיתון למדתי שרמ"י מגדילה את תוכנית דרום גלילות. אף אחד לא ישב איתי קודם ולא התייעץ. התוכנית גרועה, ובמקום להתמודד איתה ועם הבעיות שלה - מוסיפים לה יחידות דיור והולכים לוותמ"ל", אומר לגלובס ראש העיר רמת השרון, אבי גרובר. גרובר פנה למינהל התכנון בבקשה שלא לכלול את אזור פי גלילות במסגרת הוותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור), אולם בקשתו נדחתה והוא מתכונן להתנגד לתוכנית. מדובר בדוגמה בולטת לאופן הפעלת הוותמ"ל, בצורה דורסנית ומהירה שלעתים אינה מתחשבת בעמדת הרשויות המקומיות וגם בחסמים ובמגבלות.

אבי גרובר, ראש עיריית רמת השרון / צילום: יחיאל ינאי
 אבי גרובר, ראש עיריית רמת השרון / צילום: יחיאל ינאי

ביום שני החליטה ועדת השרים לענייני פנים להכריז על 17 מתחמי ותמ"ל חדשים, שבסך הכל יכללו 50 אלף יחידות דיור. מבחינה כמותית, מדובר במספר נכבד מאוד, אולם כלל לא בטוח שהמספר הזה ניתן לתרגום ליחידות דיור בעתיד הקרוב. לפחות בשני מתחמים חשובים - ברמת השרון ובבנימינה - הרשויות המקומיות מתנגדות לוותמ"ל, ואילו בימים האחרונים הגישה עיריית הרצליה עתירה מינהלית כנגד אישור תוכנית ותמ"ל קודמת הקובעת הקמת מתחם מגורים במקום שדה התעופה של הרצליה.

עקיפת ראשי הרשויות

את אזור פי גלילות והמתחם שנמצא בין רמת אביב ג’ לכביש 5 מתכננת רמ"י. תכנון המתחם הזה מתמשך כבר למעלה מ-20 שנים, ובממשלה הגיעו למסקנה שהוועדה המחוזית תל אביב שטיפלה בה - נכשלה בקידום התוכנית.

"מה הם חושבים? שהוועדה המחוזית רצתה להכשיל את התוכנית הזו?", תוהה גרובר. במכתב שכתב למינהל התכנון לפני כשבוע, הזכיר, כי הוועדה המחוזית קיבלה חלק מההתנגדויות לתוכנית, בעיקר בנושאי סביבה ניקוז תכנון ותחבורה, והוציאה החלטת ביניים המחייבת את מגישי ועורכי התוכנית לסבב תיקונים נרחב. "בתוכנית המקורית, השחור הוא הלבן והלבן הוא השחור", צוין במכתב. "במקום בו צומחים נרקיסים ייבנו הבתים ובמקום בו נמצאים כבר היום מבנים שם ימוקם הפארק האקולוגי".

התגובה להתנגדויות הגיעה בצורה של העברת הטיפול לוותמ"ל, ועדה שממוקמת בירושלים ומאויישת ברובה בפקידי ממשלה, ש"נראה מישהו מהם מתנגד לתוכנית. כולם הרי יצביעו אוטומטית בעד", טוען גרובר.

לא ברור אם רמ"י הכניסה תיקונים לתוכנית ברוח ההתנגדויות והחלטות הוועדה המחוזית, ואולם שינוי אחד שכן הוכנס היה להגדיל את מספר הדירות שבה בכ-70% בהשוואה לתוכנית הקודמת, והיא תכלול 16.8 אלף דירות במקום 9.8 אלף - והכל מעל ראשה של עיריית רמת השרון.

מתחם אחר שנמצא בין המתחמים שמיועדים לטיפול הוותמ"ל הוא אדמות חקלאיות שנמצאות בין גבולה המערבי הנוכחי של בנימינה לבין כביש 4, והוא מכונה "צפון-מערב בנימינה", שבו מתוכננות 1,500 דירות. במועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה רותחים. במשך 7 שנים עמלו שם על תוכנית מתאר יישובית, שתגדיל את היצע הדירות במקום, אך תשמור על הציביון של המקום, האופי המיוחד ועל אזור התעשייה שלו. התוכנית אושרה על ידי הוועדה המחוזית אך כשהגיע לוולנת"ע (הוועדה לעניינים תכנוניים עקרוניים שבמועצה הארצית לתכנון ולבנייה), החליטה זו לשנות אותה בצורה שבמועצה מכנים "הרסנית". לפני כשבועיים עתרה זו כנגד אישור התוכנית על השינויים שנעשו בה.
כעת, כאמור, גם הוותמ"ל תדון בבנימינה, מעל לראשה של המועצה המקומית.

לדברי איתי ויסברג, ראש המועצה המקומית בנימינה גבעת עדה, "מדובר בהמשך ההתנהגות הדורסנית השיטתית של מוסדות התכנון הארציים המבטלים כל מי שנמצא בדרכם. לא יכול להיות שהוותמ"ל, כמו הולנת"ע, ייקבלו החלטות מעל ראשי הרשויות והתושבים וברגל גסה יכריעו עתיד של ישובים. מה מקומם של נבחרי הציבור העומדים לבחירה ישירה אחת לחמש שנים אל מול אנשי המקצוע? האם השלטון המקומי טוב רק להילחם בקורונה ולא להחליט על עתיד תושביו?"

תוכנית על הנייר

סביר שגורל התוכנית בבנימינה, כמו זו של גלילות וגם אחרות, יהיה דומה לזה של תוכנית "קרית מסלול" בהרצליה השכנה, שכוללת 180 דונם בשטח שדה התעופה העירוני. גם תוכנית זו קודמה מעל לראשה של העירייה ובהתנגדותה, ולפני מספר ימים הגישה עיריית הרצליה עתירה מינהלית כנגד הוותמ"ל, בשתי טענות עיקריות: הראשונה, העירייה מקדמת תוכנית מתאר על האזור, שנמצאת בשלבים מתקדמים יותר מאשר תוכניות הוותמ"ל; והשנייה, שהתשתיות במקום לא יאפשרו לקדם בסביבה הזו שום דבר.
"ידוע וברור כי נוכח קיומו של שדה התעופה וכן נוכח היעדר פתרון ביוב וניקוז,
מדובר בתכנית בלתי ישימה בשנים הקרובות, וכי יחידות הדיור המתוכננות האמורות לספק פיתרון אמיתי למשבר הדיור, לשמה הוקמה הוותמ"ל, יישארו ‘על הנייר’", נכתב בעתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד אילנה בראף שניר, אסף הראל, ויונתן הראל, ממשרד הררי-טויסטר.

"בעיות ידועות ומוכרות"

בין היתר נכתב בעתירה, כי "למרבה הצער, אישור התכנית, נועד, כך נראה, למטרה אחת בלבד - אישור יחידות דיור למגורים רק לשם ‘עמידה ביעדים’ למלאי תכנוני במענה (מדומה) למשבר הדיור הלאומי. הוותמ"ל זנחה לצד הדרך עקרונות בסיסיים של תכנון, כמו תכנון מתארי שממנו נגזר תכנון מפורט", נכתב.

השאלה שנשאלת בסופו של דבר היא, האם מדובר בתגובות ממורמרות של ראשי יישובים שמתנגדים לכל דבר ולא רוצים להקים בתים בשטחם, או בוועדה פוליטית, שראשיה רוצים להראות עוד ועוד יחידות דיור מאושרות, ולא משנה שום דבר אחר.

ממטה התכנון הלאומי, הגוף שמנהל בין היתר את פעילות הוותמ"ל נמסר בתגובה: "תוכנית דרום גלילות היא חשובה ומשמעותית מאוד לשוק הדיור המייצרת היקפי דיור גדולים באזורי הביקוש ועל כן יש לדון בה במהירות המירבית. בדיון עלה כי הוותמ"ל היא האכסניה המתאימה ביותר לקידום התוכנית וכי העקרונות הייחודיים, ההערות הוועדה המחוזית והחלטת ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית יעמדו לנגד עיני הוותמ"ל.

"בכל הנוגע לקידום 'קרית המסלול' בהרצליה, התוכנית עומדת בעינה כאשר ישנה הסכמה בין משרדית ביחס לפינוי שדה התעופה, ובזמן הקרוב תובא לאישור ועדת השרים לענייני פנים ושירותים. בעיות התשתיות השונות ידועות ומוכרות בכל רחבי הארץ, ומטופלות בימים אלו על ידי הצוות הבין משרדי להסרת חסמים בתחום הדיור".