רבים רואים בפיצול ג'נרל אלקטריק סוף תקופת הקונגלומרטים המבוזרים

מודל שהחברה דגלה בו שנים רבות נתון לביקורת אפילו בזמן שחברות כמו אמזון ואלפאבית מנהלות מגוון רחב של עסקים

מפעל של ג'נרל אלקטריק / צילום: Associated Press, John Minchillo
מפעל של ג'נרל אלקטריק / צילום: Associated Press, John Minchillo

החלטת החברה ג'נרל אלקטריק להתפרק מציתה מחדש את השאלה לגבי המבנה הטוב ביותר לחברה: קטן וממוקד, או מגוון.

בהכרזתה מיום שלישי להיפרד לשלוש חברות ציבוריות, הולכת GE בעקבות ענקית ההנדסה סימנס, חברת הכימיקלים העצומה DowDuPont ואחרות שהתכווצו על ידי היפרדות ממחלקות או הקמת ישויות נפרדות. חברות תעשייתיות גדולות אחרות, כמו Emerson Electric, עשו צעדים משלהן על מנת למקד יותר אספקטים מסוימים בעסקים שלהן.

במשך שנים, משקיעים דחקו בכמה חברות תעשייה להתפרק או למכור מחלקות לא קשורות במטרה לפשט ולמקד את פעילותן ולהפוך את הצעת הערך שלהן ברורה יותר בבורסה. באותה עת, ענקיות טכנולוגיה כמו חברת האם של גוגל אלפאבית ואמזון צברו אוסף של חברות שישנם אנשים שרואים כהתגלמויות החדשות של הקונגלומרט.

במשך רוב שנות קיומה, GE הייתה אחת מענקיות התעשייה של ארה"ב. אחזקות החברה, שהיא בת יותר ממאה שנים, כוללות את תחומי הביטוח, הפיננסים, טלוויזיה משודרת ומוצרי חשמל לצרכנים, תחום הייצור העיקרי שלה. מנהלי GE כבר זמן רב טוענים שעסקי החברה המבוזרים מאוגדים על ידי מערכת של מנהגי ניהול אחידים והכשרה דומה למנהיגי החברה.

"תהיה דחיפה מתמשכת לחברות לפרק קונגלומרטים"

"אני חושב שתהיה דחיפה מתמשכת לחברות לפרק קונגלומרטים", אמר דיוויד ג'ירו, מנהל השקעות ראשי לניירות ערך ונכסים בחברת ניהול הקרנות T. Rowe Price. לא כל החברות האלה יתפרקו לכמה חברות נפרדות, אמר. חלק יחליטו במקום זה למכור מחלקות שהצמיחה בהן איטית יותר.

חברות אימצו את מודל הקונגלומרט במאה ה-20 מתוך אמונה שארגונים יכולים להתחלק בעלויות ובמומחיות על פני יחידות נפרדות רבות, למכור מוצרים משולבים מכמה מחלקות ללקוחות ולגון את פעילותן כדי להשיג ביצועים טובים אפילו אם חלק מהתחומים מצליחים פחות מאחרים.

במשך יותר מ-20 שנה שכיהן כמנכ"ל ב-GE, ג'ק וולץ' המנוח נקט בגישה של "לתקן את זה, לסגור את זה או למכור את זה" למחלקות של GE, עשה מאות עסקאות ויצא מתחומים בהם החברה לא הגיעה למעמד של מובילת שוק. היא פעלה כקונגלומרט מבוזר במשך כל השנים שהנהיג אותה ובשיאה ב-2000, הייתה ג'נרל אלקטריק החברה בעלת השווי הגבוה ביותר בארה"ב, 600 מיליארד דולר.

הקונגלומרט החל לצאת מהאופנה בשנות ה-80. חברות גדולות רבות החלו להתפרק לאחר שהיוו מטרות לרכישות עוינות או כשמצאו שהערכת השווי שלהן בקרב משקיעים נמוכה מדי, כך אמר ג'רי דיוויס, פרופסור למנהל עסקים בביה"ס רוס לעסקים באוניברסיטת מישיגן, שבחן מבנים תאגידיים וקונגלומרטים.

"חברות פשוט ברחו ממודל הקונגלומרט", אמר דיוויס.

אחרי המשבר הכלכלי של 2008, משקיעים אקטיביסטים דחפו לפירוק הקונגלומרטים התעשייתיים כשהיה נראה שיחידות מתוכם השיגו ביצועים פחות טובים לעומת חברות מתחרות עצמאיות. לעתים קרובות המניות של הקונגלומרטים דשדשו כי נסחרו על בסיס החלקים החלשים יותר בקבוצה, ומשקיעים האמינו שזה הסית משאבים מהחלקים המוצלחים יותר.

סימנס, מתחרה של GE, נפטרה מעסק הבריאות שלה ב-2018 ואחר כך עשתה מהלך דומה לגבי חטיבת האנרגיה ב-2020. ב-United Technologies Corp, לאחר לחץ של משקיעים אקטיביסטים, הכריזו ב-2018 שהחברה תתפצל לשלוש ישויות נפרדות, מה שגרם ליצירה ולהנפקה נפרדת של Otis Worldwide Corp ו-Carrier Global Corp. ב-United Technologies מיזגו אחר כך את חטיבת התעופה והחלל עם חברת Raytheon ב-2020.

בחברה Honeywell International נפטרו מחלק מהפעילות הקטנה יותר, אך עדיין מדובר בחברת ייצור מגוונת למדי.

"כל חברה צריכה לשאול את השאלה: איזה ערך נוסף נותן התאגיד?"

משקיעים תגמלו חלק מהצעדים האלה, ובשנים האחרונות המניות של סימנס הציגו ביצועים טובים יותר מהמניות של ג'נרל אלקטריק. בחמש או שש השנים האחרונות, הייתה עדות חזקה לכך שמרכיבי הקונגלומרטים הגדולים מציגים ביצועים טובים יותר כקבוצה של ישויות נפרדות ויותר ממוקדות, כך אמר ג'ירו מ-T. Rowe Price.

"אני חושב שכל חברה צריכה לשאול את השאלה: איזה ערך נוסף נותן התאגיד?" אמר ביל ג'ורג', יושב הראש לשעבר ב-Medtronic וכיום עמית בכיר בביה"ס לעסקים של אוניברסיטת הרווארד.

בעוד שענקים תעשייתיים רבים עבדו לפרק את החברות שלהם, תחום הטכנולוגיה הוא תחום אחד בו קונגלומרטים נוצרים ומטופחים.

מייסד ולשעבר מנכ"ל גוגל לארי פייג' הכריז ב-2015 שאלפאבית תכלול אוסף חברות הכולל את יוטיוב ואנדרואיד, וכן את זרועות ההשקעה ויוזמות מחקר במסגרת ישויות כמו Calico. בחודש שעבר החברה Meta Platforms הפכה לישות התאגידית החדשה הכוללת חברות כמו פייסבוק ואינסטגרם. באמזון, עסקי החברה נפרשים ממחלקת מחשוב ענן עצומה ועד רשת חנויות המכולת Whole Foods Market.

במקרים אלה, ובמקרים רבים אחרים בנוף הטכנולוגיה האמריקאי, החברות בילו שנים ארוכות בבניית עסקים נפרדים. על אף הביקורת הגוברת מצד רגולטורים ומשתמשים בכל העולם, הן הגנו על המודלים שלהן לפעילות.

דיוויס, הפרופסור מאוניברסיטת מישיגן, אומר שהוא מתייחס לחלק מחברות הטכנולוגיה הגדולות כנאו-קונגלומרטים, ואמר שהן עשויות להיות מסוגלות להגיע באופן מוצלח לתחומים רבים בגלל שאינטרנט וטכנולוגיה נמצאים כיום בבסיס כל כך הרבה עסקים.

"לטכנולוגיה יש כל כך הרבה יישומים שחברת ענק עם הרבה כסף יכולה להיות מסוגלת לפעול בהרבה תעשיות שונות באופן יעיל יותר", אמר. "אנו עשויים להיות בשלב באבולוציה בו קונגלומרטים עדיין מתאימים לתעשיית המידע בדרך שלא ניתן לומר, למשל, לגבי ייצור".

- דיוויד בנואה ותיאו פרנסיס השתתפו בהכנת הכתבה.