ועידת גלזגו: סין וארה"ב יעבדו יחד כדי להפחית את פליטת גזי החממה שלהן עוד בעשור הנוכחי

סין וארה"ב הן פולטות גזי החממה המשמעותיות בעולם, ומחויבות של שתיהן להפחתה משמעותית של הפליטות, הכרחית לשם הצלחת הסכם פריז ובלימת ההתחממות הגלובלית • התוכנית המשותפת של ארה"ב וסין להפחתת הפליטות תתמקד בתחומים מרכזיים דוגמת קיצוץ פליטות מתאן, פליטות מתחבורה, אנרגיה ותעשייה

השליח המיוחד של ארה''ב לנושא האקלים ג'ון קארי הערב בגלזגו / צילום: Associated Press
השליח המיוחד של ארה''ב לנושא האקלים ג'ון קארי הערב בגלזגו / צילום: Associated Press

יוזמה מפתיעה ומשמעותית בוועידת האקלים של האו"ם בגלזגו: סין וארה"ב הודיעו שיעבדו יחד כדי להפחית את פליטת גזי החממה שלהן עוד בעשור הנוכחי. מדובר ביוזמה משמעותית, שכן סין וארה"ב הן פולטות גזי החממה המשמעותיות בעולם, ומחויבות של שתיהן להפחתה משמעותית של הפליטות, הכרחית לשם הצלחת הסכם פריז ובלימת ההתחממות הגלובלית בסף הנחשב לבטוח, של מעלה וחצי עד סוף המאה.

מדובר ב"מהפך" שהפתיע אפילו את מארחי הכנס הבריטים, כאשר שתי המדינות הכריזו על תוכניתן המפתיעה במסיבת עיתונאים מיוחדת במסגרת הוועידה הערב. התוכנית המשותפת של ארה"ב וסין להפחתת הפליטות תתמקד בתחומים מרכזיים דוגמת קיצוץ פליטות מתאן, פליטות מתחבורה, אנרגיה ותעשייה.

"שני הצדדים מכירים בכך שיש פער בין המאמץ הנוכחי לבין יעדי הסכם פריז, ולכן נחזק במשותף את המאמצים ואת שיתוף הפעולה שלנו למען הסכם פריז, כדי להאיץ מעבר לכלכלה ירוקה ודלת פחמן", אמר ראש המשלחת של סין, שי ז'נהואה. "שינוי האקלים הופך לאתגר דחוף יותר ויותר. אנחנו מקווים שההצרה המשותפת הזו תעזור להצלחת הוועידה".

השליח המיוחד לנושא האקלים של ארה"ב, ג'ון קארי, אמר כי שתי הכלכלות הגדולות בעולם הסכימו לעבוד יחד על פליטות בעשור המכריע הנוכחי. זוהי מפת דרכים למדינות שלנו ולשיתוף פעולה עתידי. לא חסרים הבדלים בין סין וארה"ב, אבל שיתוף פעולה הוא הדרך היחידה לעשות את העבודה הזו. זה על מדע, על פיזיקה. ההכרזה היא הצעד הנדרש כדי לסגור את הפער בין קיצוצי הפליטות שנקבעו עד כה לאלו הדרושים בפועל. כל צעד חשוב. מסע ארוך לפנינו".

קרי אף השווה את שיתוף הפעולה עם סין להסכמים של ארה"ב לצמצום מאגרי הנשק הגרעיני בתקופת המלחמה הקרה. "צריך להסתכל מעבר להבדלים, כדי למצוא את הדרך קדימה", אמר. ההכרזה תופסת את מרכז הבמה בוועידת האקלים למרות המתיחות בין שתי המדינות. בפתיחת הוועידה, מתח נשיא ארה"ב ביקורת על נשיא סין, שי ג'ינפינג, ואמר כי בחירתו שלא להגיע אל הוועידה, היא "טעות חמורה".

היסטורית, ארה"ב היא הפולטת המשמעותית ביותר של גזי חממה, אך בשנים האחרונות הפכה סין, אשר הליכי יצור רבים הועתקו ממדינות רבות לשטחה, לתורמת הגדולה ביותר בעולם לפליטות גזי החממה המחוללים את המשבר האקלימי, ואחראית לבדה על 28% מהפליטות בעולם.

בשנת 2019, פליטות גזי החממה של סין עקפו לראשונה את כל מדינות ה־OECD גם יחד. ההצהרה המשותפת של המדינות יכולה להאיץ את המאמצים להפחתת הפליטות בעשור הנוכחי, כאשר אתמול דווח שההתחייבות הנוכחיות של מדינות העולם לשנת 2030 אינן מספקות ועלולה להוביל לכישלון הסכמי פריז ולמסלול התחממות של 2.5 מעלות צלזיוס.