סוכנות הדירוג פיץ' על העברת תקציב המדינה: "מקטינה את הסיכונים הפוליטיים והפיסקליים"

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' פירסמה היום דיווח אודות ישראל, ובו מסופר  על התפתחויות חיוביות בארץ, ובראשן העברת תקציב המדינה • עוד מציינים לטובה רפורמות שאושרו לצד התקציב כמו העלאת גיל הפרישה לנשים ל-65, הקמת רשות הרגולציה והקלות בענף היבוא

מליאת הכנסת בזמן הדיונים על התקציב / צילום: דוברות הכנסת
מליאת הכנסת בזמן הדיונים על התקציב / צילום: דוברות הכנסת

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' פירסמה היום (ה') דיווח למשקיעים אודות איתנותה הכלכלית של מדינת ישראל. הדיווח מעדכן על התפתחויות חיוביות, ובראשן העברת תקציב המדינה, שהיעדרו בשנתיים האחרונות עורר ביקורת מצד הסוכנויות. בפיץ' מעריכים כעת כי הסיכונים הפוליטיים והפיסקליים יפחתו בעקבות אישור התקציב.

עוד מציינים לטובה בפיץ' רפורמות שאושרו לצד התקציב: העלאת גיל הפרישה לנשים ל-65, הקמת רשות הרגולציה, מעבר לצעדים תומכי אנרגיה מתחדשת והקלות בענף היבוא.

דירוג האשראי של מדינת ישראל עומד כיום על A+ בפיץ', כמו גם בסוכנות הדירוג מודיס. בסוכנות הדירוג השלישית, S&P , הציון של ישראל גבוה במדרגה אחת ועומד על AA- . דירוגי האשראי בוחנים את היכולת הכלכלית של המדינה להחזיר את חובותיה ומהם נגזרים תנאי האשראי שהיא מקבלת בגיוסי הון.

הדיווח העדכני של פיץ' אינו משנה את הדירוג של ישראל. עם זאת, הוא מספק הצצה לעמדת הסוכנות לקראת הודעת דירוג האשראי של הסוכנות שצפויה לצאת בעוד כחודשיים וחצי, לקראת סוף ינואר 2022. בנוסף, מודיס עשויים להוציא דירוג אשראי לישראל בחודש אפריל. במהלך משבר הקורונה הורידה מודיס את תחזית הדירוג של ישראל מחיובית ליציבה.

בהודעת החברה נרשם כי על-פי החוק שאושר, יעדי הגירעון לשנים 2021-2022 יעמדו על 6.8% ו-3.9% מהתוצר. יחד עם זאת, החברה מציינת את השיפור הניכר במדדים הפיסקליים של הממשלה, הנובע מהתאוששות כלכלית חזקה, הסרה הדרגתית של מגבלות הקורונה, והכנסות גבוהות מסקטור ההייטק. בתרחיש הבסיס שלה, חברת הדירוג צופה כי יחס החוב לתוצר יעמוד על 74% בשנת 2021, ויוותר יציב בשנים לאחר מכן.

עוד מציינת פיץ' כי חוק ההסדרים - המהווה את התכנית הכלכלית של הממשלה לשנים 2021-2022 - אושר בכנסת, וכולל רפורמות מבניות הכוללות בין היתר את העלאת גיל הפרישה לנשים, הקטנת הרגולציה ומעבר לאנרגיה מתחדשת.

שר האוצר, אביגדור ליברמן, ציין כי "אישור תקציב המדינה לראשונה משנת 2018 הבטיח את יציבות הממשלה לשנים הבאות, וחוק ההסדרים כולל רפורמות מבניות אשר יתמכו בצמיחה ברת קיימא לצד שמירה על המסגרות הפיסקליות".

החשב הכללי, יהלי רוטנברג, הוסיף: "הודעת החברה מעידה על החשיבות בהתכנסות המסגרת הפיסקלית בשנים הקרובות, ומציינת לחיוב את ההתאוששות המהירה של כלכלת ישראל ממשבר הקורונה".