הכירו את יצרנית הרכב הצעירה שהדהימה את וול סטריט

יצרנית כלי הרכב המסחריים החשמליים הצעירה הונפקה רק אתמול והיא כבר שווה יותר מיצרניות רכב ותיקות כמו פורד וג'נרל מוטורס • ריביאן אמנם כבר החתימה מספר לקוחות גדולים, אבל היא לא צפויה לעבור לרווחיות בקרוב

ריביאן מונפקת בנסדא''ק / צילום: Associated Press, Ann-Sophie Fjello-Jensen
ריביאן מונפקת בנסדא''ק / צילום: Associated Press, Ann-Sophie Fjello-Jensen

שנים ספורות בלבד אחרי שחברת ריביאן צצה בעולם כיוזמת סטארט-אפ מסתורית ויחסית אנונימית, אתמול היא הפכה לסנסציה בורסאית של ממש. כבר ביום המסחר הראשון שלה עקפה ריביאן יצרניות רכב ותיקות עם רזומה של יותר ממאה שנים - והעפילה לפסגת המסע שלה, שהתחיל באינדיאן ריבר בפלורידה, עבר דרך העיירה נורמאל באילינוי ואתמול הגיע עד נאסד"ק.

המנכ"ל של ריביאן, ר.ג. סקירנג' זכה לצלצל אתמול בפעמון הפתיחה של נאסד"ק, היישר ממפעל הייצור של החברה בעיר נורמאל, אילינוי, מוקף במאות עובדים. הוא סיפר שאת החברה הוא הקים בשתי ידיו לפני 12 שנים בלבד, והיום כבר מועסקים בה 9,500 עובדים, מהם 3,400 במפעל הייצור עצמו, בנורמאל. השם של החברה, ריביאן, נגזר מהשם אינדיאן ריבר בפלורידה, שם חתר סקירנג' בילדותו, בסירת משוטים.

יצרית הרכב החשמלי ריביאן הונפקה השבוע לראשונה לציבור לפי שווי שוק של 86 מיליארד דולר - אף יותר מהצפי שלפני ההנפקה. שווי השוק הזה ממקם את ריביאן מעל ג'נרל מוטורס, יצרנית הרכב הגדולה בארצות הברית, אבל עדיין לא מקרב אותה לטסלה, המובילה בשוק הרכב החשמלי עם שווי שוק שקרוב לטריליון דולר.

ג'יפ חשמלי של ריביאן / צילום: Shutterstock
 ג'יפ חשמלי של ריביאן / צילום: Shutterstock

מאז הקמתה, מתמקדת ריביאן בפיתוח של כלי רכב מסחריים חשמליים, שיחליפו את הרכבים המזהמים והיקרים לתחזוקה בשל עלויות הדלק, מה שמשך עניין רב ממשקיעים בסדרי גודל הגדולים ביותר, והפך אותה לאחד הסאטרט-אפים הממומנים ביותר בארצות הברית: מאז 2019 גייסה רייבן 10.5 מיליארד דולר, כאשר 2.5 מיליארד מהם מאמזון ומפורד. חברות נוספות הנמנות עם המשקיעים בריביאן הן סורוס פאנד מנג'מנט ובלקרוק. בהנפקה השבוע גייסה ריביאן 11.9 מיליארד דולר.

אמזון כבר הזמינה

ריביאן היא חברה צעירה שמייצרת הרבה פחות מיצרניות הרכב הוותיקות בארצות הברית, ועדיין עוקפת אותן בשווי השוק שלה. זה מצביע על הכיוון אליו נושבת רוח המשקיעים, שככל הנראה מעריכים שתעשיית הרכב החשמלי תאפיל, עם הזמן, על תעשיית הרכב המסורתית. זאת בעקבות המגמה שסוחפת את העולם כולו ואת תעשיית הרכב העולמית בפרט, לאמץ את ההתאמות הנדרשות למאבק במשבר האקלים. המרוץ לפיתוח הרכב החשמלי מואץ בעקבות המטרות שהציבו לעצמן מדינות העולם להפחתת הפליטות המזהמות והשימוש בדלק, למען מעבר לשימוש במקורות אנרגיה חלופיים.

בשלב זה ריביאן מתמקדת בשני ערוצים: רכבי משלוחים חשמליים לאמזון, וכלי רכב מסחריים חשמליים ללקוחות פרטיים אמידים. אמזון כבר הזמינה 100 אלף יחידות של רכבי המשלוחים החשמליים של ריביאן, כחלק מהמאמץ לצמצם את טביעת הפחמן שלה. בשנה שעברה השיקה ריביאן את הטנדר החשמלי הראשון בהיסטוריה, ה-R1T, כשהציגה תצוגה מהממת של טנדר שמסוגל להסתובב במקום, בזכות ארבעה מנועים חשמליים, אחד לכל גלגל, בדיוק כמו בכלי רכב זחליליים. עכשיו היא מתכננת להשיק, במקביל לטנדר, את ה-R1S, ה-SUV החשמלי הראשון שלה, לנסיעת כביש ושטח כאחת.

ריביאן כמובן אינה חסינה מהשפעות של מגפת הקורונה והשיבושים שיצרה בשרשרת האספקה, ובשנה שעברה ספגה הפסדים והתמודדה עם קשיים בהפצה ושיווק של כלי הרכב. כמובן, מאז התאוששה ריביאן עם ההנפקה יוצאת הדופן, אך הודיעה שהיא לא תצליח להיות רווחית בטווח הקצר.

זה דווקא ממש לא יוצא דופן בשוק הרכב החשמלי - אפילו טסלה של אלון מאסק הצליחה להגיע לרווח שנתי רק בסוף 2020, אחרי 18 שנים של פיתוח. למרות הפער העצום בין השתיים, טסלה מתכננת פיתוח של רכב מסחרי חשמלי שיתחרה בזה של ריביאן.