סחנין | טור סופ"ש

הפוליטיקה מעל הכל: אפילו על הקמת בית חולים בסחנין רע"ם והמשותפת לא מסכימות

ההצבעה המנוגדת של רע”ם והמשותפת על בניית בית החולים מציגה את הכיוונים השונים ששתי המפלגות מושכות אליהם • ברע"ם רוצים להוביל את החברה הערבית להשתלבות, גם במחיר של ויתורים; במשותפת המטרה היא קודם כל פירוק הקואליציה

חברי המשותפת איימן עודה ואוסאמה סעדי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
חברי המשותפת איימן עודה ואוסאמה סעדי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"לא נוכל להמשיך ככה". במילים האלו הבהירה הנהגת רע"ם השבוע לחבר הכנסת מאזן גנאיים את הצפיות שלה ממנו לאחר שהצביע, לא בפעם הראשונה, בניגוד למשמעת הסיעתית והקואליציונית. אלא שהפעם זה היה מביך, בולט ומתוקשר יותר מכל פעם אחרת. גנאיים, שלא עמד בפני הלחצים של הרשימה המשותפת שהגישה את הצעת החוק במסגרת פינתה הקבועה להבכת רע"ם והקואליציה, הצביע בעד הקמת בית חולים ערבי ראשון בעיר סח'נין. גנאיים הוא יליד העיר ומי שניהל את קבוצת הכדורגל שלה במהלך זכייתה ההיסטורית בגביע המדינה, ומשם מצא את דרכו לראשות העיר ולימים גם לכנסת.

בליכוד ובמשותפת התקבעה ההבנה שרע"ם היא החוליה החלשה של הקואליציה, ובמשותפת שדרגו את ההבנה הזו לכדי פרקטיקה. מאזן גנאיים הוא המטרה הקלה ביותר, הם הסבירו: קודם כל, הוא גיוס חיצוני לרשימה שלא מגיע משורות רע"ם או התנועה האסלאמית. בנוסף, העובדה שגנאיים אומר למקורביו בשיחות סגורות שהוא מתכוון להתמודד שוב לראשות העיר סח'נין ואין לו כוונה להמשיך את דרכו ברע"ם, עושה אותו לחיץ יותר בגלל עתידו הפוליטי המקומי בעיר.

פתאום מתווכחים על בי"ח

לגופו של עניין, הקמת בית החולים בסח'נין היא אכן דרישה מוצדקת שלא אמורה לעורר התנגדות בשני צדי הכנסת. קיים מחסור חמור במרכזי רפואה באזור ומרחק רב בין בתי החולים הממשלתיים הקיימים היום באזור לבין התושבים. רק שהוויכוח הזה הוא לא רק פוליטי. במשרד הבריאות טוענים שהקמת בית חולים לא נעשית דרך חקיקה בכנסת, במיוחד שיש צורך ורצון להקים את אותו בית חולים במוקדם או במאוחר. אבל במשותפת הבינו שהממשלה מתכוונת להקים את בית החולים הזה באזור הקריות באחת הערים היהודיות, ויו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה מיהר להקדים ולהגיש את הצעת החוק ובכך לוודא שבית החולים יוקם בסח'נין.

הוויכוח על הקמת בית חולים בעיר ערבית יכול לתפוס פנים רבות, אך דיון אחד שלא יצא מהחדרים הסגורים מלמד על דילמה אמיתית שפוגשת את ההנהגה והאזרחים הערבים. למה בעצם צריך להקים בית חולים סקטוריאלי בעיר ערבית? ועד כמה זה תורם להשתלבותם של האזרחים הערבים בחברה הכללית? הרי כל חברי הכנסת הערבים מתגאים מעל כל במה אפשרית שרופאות ורופאים ערבים מטפלים בכלל אזרחי המדינה נאמנה ללא הבדל בין דת, גזע ומין ושהם תורמים למדינה לא פחות מכל אזרח יהודי אחר.

אין תשובה אחת ברורה לשאלות הללו, אך אין ספק שאפשר להבחין בהבדלים בעמדות בין רע"ם למשותפת. ברע"ם מאמצים את עמדת משרד הבריאות ולא מייחסים חשיבות לעיר שמקימים בה את בית החולים, אלא לאזור. לעומת זאת, למשותפת חשוב להקים את בית החולים בעיר ערבית ובמיוחד בסח'נין, גם בשביל הסמליות, אבל גם בגלל השיקולים הפוליטיים.

לאן רע"ם הולכת?

בשיחה שנכחו בה שני גורמים בכירים מהקואליציה, אמר הגורם הראשון מרע"ם בעקבות אירועי השבוע שברע"ם כבר חושבים אחרת, ממש אחרת, ורוצים לבדל את עצמם פוליטית ולהוביל את החברה הערבית למקום של השתלבות, גם אם זה במחיר של ויתורים מינוריים על חשבון האזרחים הערבים לטובת הקולקטיב הישראלי. "זה מה שהופך את רע"ם לבת ברית שאפשר לעשות איתה עסקים", אמר הגורם השני מהקואליציה, והוא לא שייך לאגף השמאלי.

זה הופך את רע"ם לבת ברית טובה ולגיטימית ליהודים, אך במקביל, זה עלול להוביל אותה למצב שבו היא מצביעה פעם אחר פעם נגד החברה שלה ומגיעה לבחירות הבאות עם נזקים אדירים בקרב הציבור הערבי. בשונה ממה שאמר דוד ביטן מהליכוד לאחרונה בתקשורת, בעניין הזה לליכוד יש טקטיקה, והטקטיקה היא ברורה: לתמוך במשותפת בכל הכוח מול רע"ם כדי להפעיל עליה לחץ ציבורי ליציאה מהקואליציה ולהביא לפירוקה.

ולגבי הסכנה הפוטנציאלית על הימין כתוצאה מחיזוק המשותפת? אין סכנה. הרי המשותפת היא לא חלק מהמשחק של הקואליציה והאופוזיציה, היא תישאר לעד באופוזיציה, זו לפחות דעתם של אנשי הליכוד. כי מי שמחליט למרכז ולשמאל (וגם לחלק מהימין) מי לגיטימי ומי לא, זה רק הליכוד. תשאלו את גנץ, האוזר והנדל.

הכותב הוא ראש חטיבת החדשות ברדיו נאס ופרשן חדשות 12