למה אלון מאסק לא צריך לשלם מס הכנסה ובאיזה כסף הוא קונה כוס קפה, או בית?

עשירי העולם נהנים מהון בל יתואר, אבל ישנו הבדל גדול בין הון לבין הכנסה • מאסק, כמו מיליארדרים אחרים, לא מקבל משכורת מהחברה שלו, וגם מקפיד להזכיר את זה בהזדמנויות רבות, ועל כן פטור ממס, אז איך בכל זאת יכול מאסק לקנות קפה וכריך, או בית מידות?

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, Naresh111
אלון מאסק / צילום: Shutterstock, Naresh111

כאשר הכותרת מכריזות על כך שההון של מאסק עבר את ה-300 מיליארד דולר, זה לא אומר שהוא שוחה בשטרות ומטבעות בסכום הזה, אלא שהמספר הזה מתאר את שווי המניות שהוא מחזיק בטסלה, החברה שלו ששווה טריליון דולר. הכסף הנזיל שלו, ושל שאר עשירי העולם, מגיע בעיקר מאשראי - הם לווים באופן קבוע מבנקים, ומשתמשים במניות שלהם או בנכסים אחרים בתור פיקדון.

על הלוואות מהבנק לא מוטל מס כמו שמוטל על הכנסה. בנק ייתן הלוואה בתנאים נוחים של 3%, נניח ריבית, וזה לעומת 20% המס שיוטל על כסף נזיל. כך, למעשה יכולים האנשים העשירים בעולם להתחמק מתשלום מס הכנסה. לכן מאסק וחבריו מתנגדים להצעת החוק של המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית, להטיל מס גבוה על עשירים - מס המיליארדרים - על מנת לעזור לממשל להוציא לפועל תוכניות שנועדו להיטיב עם האזרחים, כמו למשל תכנית הרווחה הרחבה של הנשיא ביידן.

נוסף לזה, מנכ"ל של חברה לא יכול למכור מניות מתי שמתחשק לו - משום שזה משפיע על ערך המניה ומעביר מסר למשקיעים שאולי התעוררה בעיה מסוימת. המכירה החד פעמית של מאסק את המניות שלו, שלמעשה הוא היה חייב למכור - בגלל התחייבויות מס הקשורות למימוש אופציות - הורידה את שווי המניה של טסלה ב-5%.

וזה מה שעומד מאחורי תעלול הטוויטר מאסק משבוע שעבר, אז פרסם סקר ששאל את העוקבים שלו האם לדעתם הוא צריך למכור 10% מהמניות שלו בטסלה.

סקר הטוויטר שפרסם מאסק נתפש אצל האנליסטים כ"אופרת סבון ביזארית", משהו שיכול להתרחש רק אצל מנכ"ל אחד בעולם - מאסק, כמובן. מאסק הציג את זה כאילו הוא מתייעץ עם העוקבים שלו, אבל למעשה, כחלק מחבילת האופציות של מאסק, יש בבעלותו 20 מיליון מניות שאותן הוא חייב למכור, כאמור, כפי שאכן עשה אתמול בלילה. מאסק ידוע בתור מי שמשתמש בפלטפורמה של הטוויטר כדי להצהיר הצהרות שיש להן השפעה מכערת ומיידית על שוק המניות או על שוק הקריפטו, עד כדי כך שאולץ - לאחר שנתבע על ידי משקיעים על הונאה - להעביר את כל הציוצים שלו דרך עורכי הדין והיועצים המשפטיים של טסלה. מאז, מכתבים מטעם הרשות לניירות ערך טוענים שטסלה כשלה בפיקוח על הציוצים של המנכ"ל שלה, שממשיך לעשות ככל העולה על רוחו, ועל הדרך, גם להתעשר.