"הפרישה של החברה הראשונה הייתה ריסוק עבורנו, אבל החלטנו להמשיך"

פרויקט פינוי בינוי ברחוב סולם יעקב 29-37, בשכונת רמות ירושלים היה מוגבל לגובה של שמונה קומות כדי להימנע ממעלית שבת

התחדשות עירונית בסולם יעקב 29–37, רמות, ירושלים / הדמיה: רועי כהן סנאפשוט
התחדשות עירונית בסולם יעקב 29–37, רמות, ירושלים / הדמיה: רועי כהן סנאפשוט

סיפור הפרויקט: מדובר על בניין שנבנה בשנות השמונים. מכיוון שמדובר בשכונה חרדית, הדיירים הגבילו את היזם לתכנן עד שמונה קומות מגובה הכניסה לבניין כדי להימנע משימוש במעלית שבת. קבוצת נתיב ניצלה את השיפוע בגובה מפלסי הקרקע כדי לייצר עוד קומות מתחת למפלס הכניסה, וכן את העובדה שמדובר במגרש גדול מאוד יחסית לבניין שמכיל 52 דירות (כ 6.2 דונם).

הרב אברהם מיאסניק, נציג הדיירים בפרויקט, הוביל את התהליך מההתחלה מתוך רצון להגיע להסכמה מוחלטת מול כל הדיירים, "את הניסיון הראשון התחלנו לפני ארבע שנים", מספר מיאסניק. "אולם סכסוך בין העורך דין לבין יזם, לצד ניסיון לשנות את התמורות לדיירים, הפיל את הפרויקט". לדבריו, "היזם החליט לפרוש והפרויקט נפל".

"הפרישה של החברה הראשונה היתה ריסוק עבורנו, אחרי שכבר הגענו איתם לתובנות וסיכמנו על מתווה לפרויקט פתאם החליטו לפרוש ולפוצץ את הכול, החזרה לתהליך דורשת הרבה מאמץ, אבל בכל זאת ניסיתי להתחיל את התהליך מחדש", מוסיף, "בשלב מסוים גם גייסנו עורך דין חדש. הניסיון השני לא הניב אותן תמורות כפי שהובטחו לנו מקודם, אבל קיבלנו תמורות נאות. לא היו מלחמות אגו - שזה דבר חשוב מאוד".

התחדשות עירונית בסולם יעקב 29-37, רמות, ירושלים / צילום: קבוצת נתיב
 התחדשות עירונית בסולם יעקב 29-37, רמות, ירושלים / צילום: קבוצת נתיב

התמורה ליזם: 160 יחידות דיור.

התמורה לדיירים: תמהיל הדירות הקיים הוא 60, 65 ו-70 מ"ר. הדיירים יקבלו דירה חדשה בשטח גדול ב-30 מ"ר משטח הדירה הקיימת, כך שיגיעו לכ-100 מ"ר בדירה החדשה. התמורה הנרחבת יחסית מתאפשרת בגלל שטח המגרש הגדול.

לו"ז: הפרויקט עדיין בשלבי תכנון ועבודה מול העירייה. היזמית שואפת להתחיל בעבודות תוך שנה וחצי.

היזם: קבוצת נתיב פיתוח בבעלות שמחה גריידינגר
האדריכל: ביטמן בן צור
עו"ד היזם: עו"ד יזם איתמר פנץ ממשרד סלומון ליפשיץ
עו"ד דיירים: עו"ד אורי ליקר