אישור מעבר מחנות צה"ל לנגב, יביא, בין היתר, למימוש הקמת רובע החדשנות בבאר שבע

הממשלה אישרה את תוכנית ראש הממשלה ושרי הביטחון והאוצר לסיוע של חצי מיליארד שקל עבור יישובי הנגב • בין היתר, נקבע כי יוקצו 150 מיליון שקל לתכלית "יצירת אקוסיסטם צבא-אקדמיה-תעשייה"

“רובע החדשנות” בב”ש / הדמיה: HQ אדריכלים
“רובע החדשנות” בב”ש / הדמיה: HQ אדריכלים

אישור מעבר מחנות צה"ל לנגב, יביא, בין היתר, למימוש הקמת רובע החדשנות בבאר שבע. בתקציב של 150 מיליון שקל, שאושר היום (א'), יבנו שלושה מבנים חדשים באוניברסיטת בן גוריון, תתחיל פעילות מו"פ לאוניברסיטה ולמערכת הביטחון, יחוזק מרכז החדשנות של בית חולים סורוקה, ויוקמו "דזרטק", "היכל חדשנות" ומעבדה לחקר הגנת הסייבר.

. הכוונה היא לפעולות לתכלית מיצובו של מטרופולין באר שבע כ"מוקד משמעותי של הייטק, אקדמיה וחדשנות טכנולוגית". הבשורה היא כי המהלך הכלכלי יביא גם למימושו של "רובע החדשנות", שעל הקמתו הוכרז כבר בתחילת שנת 2020, אך מקורות מימונו לא היו ברורים.

תוכנית רובע החדשנות בב"ש, שהיא יוזמה של משרד ראש הממשלה, המועצה הלאומית לכלכלה, ומשרד השיכון והבינוי, בשיתוף עיריית באר שבע, אוניברסיטת בן גוריון ובי"ח סורוקה, התמקדה בפיתוח מתחם בשטח של כ-2,600 דונם, ובו בית החולים סורוקה, האוניברסיטה, קריית התקשוב של צה"ל (שטרם קמה), שכונות ג' וד' ואזור תחנת הרכבת.

ההשראה למתחם מגיעה מ"רובעי חדשנות" (Innovation districts) בחו"ל, שקמים על פי רוב באזורים מוחלשים שעוברים התחדשות באמצעות שיתופי פעולה בין המגזר הציבורי והעסקי כשהם מוכווני הייטק. האזורים האלה הם בדרך כלל קומפקטיים, בעלי נגישות תחבורתית, וכמובן מכילים שטחי דיור, משרדים ומסחר. הכוונה היא שלצד אלה יתקבצו מוסדות עוגן שיוצרים קשר עם חברות סטארט-אפ וחממות עסקיות.

כך או כך, התקציב שאושר היום מאפשר הכנת תוכנית בניין עיר לרובע כזה וגם מקצה סכום משמעותי לפיתוח המרחב הציבורי. הכוונה היא לייצר, עוד לפני תחילת הפעילות, עניין בקרב הציבור ותשתית לפעילויות במרחב הציבורי.

בין יתר הפרויקטים המתוכננים לתקופה הקרובה ניתן לציין הרחבה של אוניברסיטת בן גוריון, כולל בנייה של שלושה בניינים חדשים בקמפוס הצפוני. תחילת פעילות "תוכנית חשיפה אקדמית" למשרתי הקבע מיחידות העוברות דרומה ולמועמדים לשירות ביטחון מהנגב ליחידות אלו. פעילות מו"פ ייעודית, לרבות בתחום הטכנולוגיה הדואלית, במרחב רובע החדשנות בבאר שבע, שתהיה משותפת לאוניברסיטת בן גוריון, למפא"ת וליחידות הטכנולוגיות של אמ"ן ושל אגף התקשוב בצה"ל.

מרכז החדשנות של בית החולים סורוקה לקידום חדשנות, בריאות דיגיטלית ומחקר במרכז הרפואי ייהנה אף הוא מתמיכה כלכלית. בנוסף, המשרד להגנת הסביבה יפעל להקמת מרכז בין לאומי לשינוי אקלים, בדגש על סביבה מדברית (Desert Tech). מטרות המרכז, יהיו קידום טכנולוגיות מדבר וחדשנות ישראלית, מיצוב ישראל כגורם בינלאומי ואזורי מוביל בהתמודדות עם אתגרי שינוי אקלים, בדגש על סביבה מדברית, פיתוח שדה המחקר והיישום הייחודי של בריאות ואקלים, פיתוח ידע בתחום שינוי אקלים וחיים בסביבה מדברית ברמה המקומית, האזורית והבין לאומית.

ראש מערך הסייבר הלאומי יפעל להקמת מעבדה משותפת לחקר הגנת סייבר ומערכות נבונות באוניברסיטה. במעבדה יפותחו מודלים להעלאת חסינות מערכות נבונות וכלים מתקדמים מבוססי AI (בינה מלאכותית) להגנת סייבר. זרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה יקימו יחד עם אגף המודיעין של צה"ל מודל לקידום הכשרות חוץ אקדמיות רלוונטיות במקצועות טכנולוגיים.