המפעילים הפיראטיים מסדירים פעילות, והכדור עובר למישור האכיפה

כפי שנחשף בגלובס, רוב המפעילים הפיראטיים פנו למשרד התקשורת וביקשו להסדיר את פעילותם ולקבל רישיונות כחוק • השאלה שעומדת כעת על הפרק היא האם המשרד יבצע אכיפה על אותם מפעילים ויתבע מהם לפרק את התשתיות הבלתי חוקיות שפרסו

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

תופעת המפעילים ה פיראטיים מקבלת תפנית, והחודש הרוב המוחלט מביניהם קיבלו רישיונות או נמצאים בתהליכי הסדרה של רישיונותיהם. כפי שנחשף בחודש שעבר בגלובס, במשרד התקשורת הופתעו לקבל פניות של מפעילים פיראטיים שבעקבות היוזמה של המשרד, פנו מיוזמתם וביקשו להסדיר את פעילותם כחוק.

כעת מתברר כי למעט מפעיל אחד, כל המפעילים הפיראטיים פנו למשרד התקשורת להסדיר את פעילותם. כעת עובר הכדור למגרש האכיפה, ושם עומד להיות המבחן האמיתי של המהלך שיזם שר התקשורת יועז הנדל. 

הנדל הוא שר התקשורת הראשון, ואולי גם היחיד, שהחליט לטפל בתופעה שנפוצה בעיקר בצפון הארץ במגזר הדרוזי והערבי. בשל תשתיות התקשורת הלא טובות צצו מפעילים שפרסו רשתות תקשורת וסיפקו אינטרנט וטלוויזיה (תוכן גנוב) לעשרות אלפי בתים. הפריסה רובה ככולה בלתי חוקית ועוברת על תשתיות מכל הסוגים, החל מתשתיות בזק וכלה בתשתיות חשמל וגז, מתקנים עירוניים ומבנים פרטיים וציבוריים כאחד.

את החיבור לרשת האינטרנט קיבלו המפעילים בעבר מבזק, שבשלב מסוים החליטה לנתק את חלקם ולא לספק להם קווי תמסורת, וחלקם התחברו לרשת הוט. כשבמשרד התקשורת החליטו להורות על ניתוק מפעילים, אחרי שגלובס חשף בפניהם הוכחות לתופעה, התחוללה מהומה רבתי, והמפעילים הפיראטיים ניצלו את תקופת הבחירות והפעילו לחץ כבד מאוד על ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שהורה לשר התקשורת דאז דודי אמסלם להסדיר את העניין. בינתיים, אותם פיראטיים שרפו גם ארונות תקשורת של בזק, ומשרד התקשורת לא טיפל בבעיה, והתופעה נמשכת כך עד היום.

השאלה שעומדת כעת על הפרק היא האם משרד התקשורתיבצע אכיפה על אותם מפעילים ויתבע מהם לפרק את התשתיות הבלתי חוקיות שפרסו. בעלי רישיון מחויבים להפקיד ערבויות ולפעול על-פי תנאי הרישיון, כלומר להשתמש בתשתיות חוקיות בלבד. המשמעות היא שבזק או הוט, או כל חברת תקשורת אחרת, לא יכולות למכור שירותים למפעיל שאין לו רישיון או שהוא פועל בצורה לא חוקית. במקביל, משרד התקשורת יכול לחלט ערבויות ולקחת רישיון ממפעיל כזה.

בנוסף, ישנה סוגיה של תכנים שהמפעילים הפיראטיים גונבים ומעבירים דרך הרשתות שפרסו. מדובר על תכנים של ערוצי הברודקאסט אבל גם על ערוצים של הוט ו-yes.

שר התקשורת יועז הנדל מסר: "ריבונות באה לידי ביטוי במעשים ובפעולות ולא במילים גבוהות. תופעת האינטרנט הפיראטי במגזר הערבי צמחה על רקע הזנחה מדינית. במשך שנים עצמו עין, לא קידמו תשתיות תקשורת, והעדיפו להתעלם מהנזקים והסכנות במרחב הציבורי. שיא האבסורד היה אישור בשתיקה ובמעשה של דרגים פוליטיים לחברות הפיראטיות לפעול בעבר. לפני חודשיים החלטנו להילחם בתופעה ויצאנו למבצע אכיפה במטרה לעצור את הכאוס שמתחולל בתחום התקשורת במרחב הכפרי ולהחזיר את המשילות בנגב ובגליל".