צוקרברג מציג: כפפות שיעבירו את חוש המישוש לעולם הוירטואלי

מעבדות המציאות של מטא (לשעבר פייסבוק) פיתחו אב-טיפוס של כפפות הפטיות  שיעזרו בהעברת תחושות וניואנסים של מגע מהעולם הווירטואלי • הכפפות החדשות מאפשרות להעביר תחושות כמו הפעלת לחץ, מרקמים שונים ורטט – ובכך לדמות כיצד אובייקטים שונים מרגישים בעולם הווירטואלי

כפפה הפטית (Haptic Gloves) של מטא / צילום: מטא
כפפה הפטית (Haptic Gloves) של מטא / צילום: מטא

מעבדות המציאות של מטא (לשעבר פייסבוק), Reality Labs Research, מציגות התקדמות במיקסום החוויה במטא-ורס (העולם הווירטואלי). למעשה, לשים רק את משקפי המציאות המדומה/הרבודה, לא מספיק כדי לחוות את העולם הזה, וכעת, מטא מציגה אב-טיפוס של כפפות הפטיות (Haptic Gloves) - כפפות שיעזרו בהעברת התחושות והניואנסים של מגע מהעולם הווירטואלי.

אחד הצוותים במעבדה, לשעבר Facebook Reality Labs, אחראי על עתיד האינטראקציה של המשתמשים עם העולם הווירטואלי. המטרה של הצוות בראשות שון קלר היא לפתור את חוש המישוש בעולם הווירטואלי. למעשה, האב-טיפוס שמטא מציגה הערב מאפשר להעביר תחושות כמו הפעלת לחץ, מרקמים שונים ורטט - ובכך "לדמות כיצד אובייקטים שונים מרגישים בעולם הווירטואלי", לדבריה.

בהודעה של מטא נכתב: תארו לעצמכם שאתם מרכיבים פאזל תלת ממד וירטואלי. כשתרימו פיסת פאזל וירטואלית מהשולחן, האצבעות שלכם יפסיקו לזוז אוטומטי, כי אתם תרגישו את החתיכה ביד שלכם. אתם תרגישו את החדות של קצוות הקרטון ואת פני השטח שלו כשתרימו לבדיקה מעמיקה יותר, ותחושה מספקת ברגע שאתם מוצאים את המקום הנכון לחתיכה.

החברה שואפת לפתח כפפות לבישות ונוחות, עמידות ומותאמות אישית, שיעצימו את החוויות הווירטואליות השונות במטא-וורס. בכנס Connect השנתי של מטא, מנכ"ל ומייסד החברה, מארק צוקרברג, שיתף בחזון השאפתני מאוד שלו: ליצור מרחב וירטואלי שישלב בין חוויות חברתיות לבין מגוון חוויות מקוונות כמו עבודה, מפגשים חברתיים ומשפחתיים ועוד. לכן, הצוותים השונים במטא עובדים על טכנולוגיות שימקסמו את חוויה מבחינת ויזואליה, קול, מגע ומישוש ועוד.

לפי מטא, מדובר בעבודה של 7 שנים כדי להגיע לפריצות הדרך בנושאים רבים. כך שלמעשה, הם פועלים בתחומים חדשים במחקר המדעי כדי לאפשר את זה. "פיתוח כפפות שמסוגלות לחוות תחושות ולהרגיש מגע הוא תהליך מאתגר וחדשני במיוחד, עד כדי כך שהוא דורש להמציא תחומי מחקר חדשים לגמרי", לדברי מטא.

מטא נותנת כמה דוגמאות לתחומים שיש בהם פריצות דרך: מדעי התפיסה (Perceptual Science), תחום שלם שעוסק בתחושה של אובייקט וירטואלי לידיים המציאותיות; רובוטיקה עדינה (Soft robotics), יצירת חלקים מכניים שיהיו נוחים לשימוש יומי - ברמת המנועים הזעירים בכפפה כדי לספק את התחושה הזו; מיקרופלואידיקה (Microfluidics), מעבד ראשון בעולם מסוגו, שבב ששולט בזרימת האוויר כדי למקסם את הפעילות בכפפה במעגלים האלקטרונים ; ועוד.

החברה אומרת שהיא עובדת על הבנה של האינטראקציה של היד עם אובייקטים וירטואליים. בנוסף, החברה עובדת על Functional Textiles, עבודה על מוצרים קלים, רכים ועמידים יותר. חומרים שמופקים מפולימרים חדשים וזולים, חומרים גמישים כמו פלסטיק וסיליקון, שהם נוחים ונמתחים יותר, אבל מותאמים אישית ברמה המולקולרית כדי להשיג פונקציות חדשות.