אחרי 16 שנים: אושרה תוכנית המתאר החדשה של העיר אילת

התוכנית של מינהל התוכנית כוללת תוספת של 14.5 אלף יח"ד לצד כ-3 מיליון מ"ר למסחר, תעשייה ומלונאות ותיירות • ראש עיריית אילת אלי לנקרי: "אילת לא תהיה יותר רק עיר נופש שתושביה מתפרנסים מתיירות בלבד"

קו החוף של אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials
קו החוף של אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום אישרה למתן תוקף את תוכנית המתאר החדשה לעיר אילת. התוכנית הובלה על ידי אגף בכיר לתכנון מקומי במינהל התכנון ונערכה על ידי צוות בראשות משרד פרחי-צפריר אדריכלים.

על פי הודעת דוברות מנהל התכנון, התוכנית "מתווה מדיניות כוללת לפיתוח העתידי של העיר, תוך גיבוש תבניתה העירונית, יצירת תנאים לשיפור כלכלת העיר ותושביה, שיפור המבנה החברתי והעצמת המאפיינים הנופיים והטבעיים בעיר". יש לציין שראשית העבודה על התוכנית הייתה בשנת 2005 ולקח לא פחות מ-16 שנים להביא לאישורה.

תחום השיפוט של העיר אילת הוא 100,430 דונם, והוא גובל בגבולות הבינלאומיים של ישראל עם ירדן ומצרים. העיר מונה כיום כ-52 אלף תושבים. צפי האוכלוסייה לשנת 2030, שנת היעד של תוכנית המתאר, הוא 100 אלף תושבים.

התוכנית כוללת תוספת של 14.5 אלף יח"ד, 290 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, 550 אלף מ"ר שטחי מלונאות ותיירות, 1,150,000 מ"ר שטחי איחסון, 425 אלף מ"ר שטחי מסחר, ו-630 אלף מ"ר של מבני ציבור.

ראש עיריית אילת אלי לנקרי בירך על אישור התוכנית: "אילת לא תהיה יותר רק עיר נופש שתושביה מתפרנסים מתיירות בלבד. אנחנו רוצים למשוך לעיר את החברות ועובדי ההייטק, להפוך את העיר למרכז בינלאומי של ביוטכנולוגיה וחקלאות ימית, לנצל את המיקום של אילת, בציר של שלוש יבשות, אסיה אפריקה ואירופה, להקמת אתרים לוגיסטיים. אבל על מנת שתוכנית המתאר תתממש ותצא לפועל הממשלה צריכה להכיר בפוטנציאל של העיר, לאשר את הקמת הרכבת ולסייע לנו להפוך את אילת לאווזה המטילה ביצי זהב לטובת כלכלת ישראל".

מתכנן מחוז דרום במינהל התכנון, תומר גוטהלף, ציין כי "התוכנית שמה לה למטרה להמשיך ולהצעיד את אילת כעיר תיירות מובילה, המשלבת בין הערכים הייחודיים שלה של ים ומדבר, לבין מתן איכות חיים טובה לתושביה, הכוללת אספקת שירותים ברמה גבוהה לתושביה ולתושבי הערבה והן להעמדת תשתיות מתאימות, לרבות תשתית תחבורתית".