האטה ביבוא רכבים הפילה את התוצר ברבעון השלישי

אחרי צמיחה של 13.7% של המשק ברבעון השני של השנה, נתוני הצמיחה של הרבעון השלישי מצביעים על האטה משמעותית • הצריכה הפרטית לנפש ירדה ב-1.1% ברבעון השלישי, לאחר עלייה חדה של 31.3% ברבעון השני של השנה בחישוב שנתי

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר
מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

אחרי צמיחה של 13.7% של המשק ברבעון השני של השנה, נתוני הצמיחה של הרבעון השלישי מצביעים על האטה משמעותית בקצב הצמיחה, בעיקר בשל ירידה ביבוא מכוניות חדשות נוכח משבר השבבים העולמי. לפי אומדן שפרסמה הלמ"ס לנתוני הרבעון השלישי, המשק הציג צמיחה של 2.4% בלבד.

העלייה המתונה מוסברת על ידי הירידה ביבוא מכוניות נוסעים לעומת הרבעון השני של השנה, על אף שמכוניות הנוסעים אינן מיוצאות בארץ, המסים על היבוא בכלל ועל מכוניות הנוסעים בפרט, וכך הירידה במסים על היבוא תרמה לירידת התמ"ג.

הצריכה הפרטית לנפש ירדה ב-1.1% ברבעון השלישי, לאחר עלייה חדה של 31.3% ברבעון השני של השנה בחישוב שנתי. השינויים בהוצאה לצריכה פרטית לנפש ברבעון השלישי משקפים עלייה שנתית של 6.8% בצריכה פרטית שוטפת לנפש (ההוצאות למזון, משקעות וטבק, שירותים אישיים, דיור, דלק וחשמל לאחזקת בית וכו’).

ההוצאה למוצרים בני קיימא לנפש (הלבשה והנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה ובית קטנים) עלתה ברבעון השלישי ב-2.9% בלבד. בלטה לשלילה ההוצאה על הלבשה והנעלה שירדה ברבעון השלישי ב-9.2%.

יבוא הסחורות והשירותים, למעט יהלומים וחברות הייטק, שמר על יציבות ברבעון השלישי עם עלייה של 0.6% בחישוב שנתי. סך יצוא הסחורות מענפי התעשייה למעט יהלומים ירד ברבעון השלישי של שנת 2021 ב-5.3% בחישוב שנתי. לעומת זאת, חלו עליות ביצוא היהלומים וביצוא חברות ההזנק, כך שסך יצוא הסחורות והשירותים רשם עלייה של 7.5%.

בהלמ"ס מציינים כי פתיחת המשק והחזרה החלקית לשגרה תרמו לתנודות גבוהות של התמ"ג במהלך השנה. השינוי בתוצר המשק מנוכה עונתיות במחירי שוק, הצביע על עלייה של 5.9%. זאת לעומת צמיחה של 4.9% בארה"ב, צמיחה של 4.8% באוסטריה, 4.7% בבלגיה ו-6.6% בבריטניה.