האגם השני בגודלו בארץ, פארק חדש, מוזיאונים וסיורי אוכל: הפתעות בבאר שבע

באר שבע מתרעננת ומפתיעה בפארק חדש ובו האגם השני בגודלו בארץ, בסיורים בעיר העתיקה ובמוסדות אוכל בשוק וגם בתערוכה ששווה לנסוע במיוחד בשבילה

פארק האגם בבאר שבע. האגם השני בגודלו בארץ / צילום: עלי האג'
פארק האגם בבאר שבע. האגם השני בגודלו בארץ / צילום: עלי האג'

פארק האגם, שהוא חלק מפארק נחל באר שבע, טרם נחנך רשמית, אבל האגם השני בגודלו בארץ מלא (מים מושבים, כלומר - ממוחזרים, למקרה שתהיתם), ומושך שלל ציפורים. המדשאות מוריקות, השבילים סלולים והאורחים כבר מבקרים. בקרוב יסתיימו העבודות והפארק, המשתרע על פני 5,400 דונם, יושלם.

בשעת בוקר מוקדמת פגשנו את דנה טמסות לשיעור יוגה בדק המקיף את האגם, והתחלנו את היום בנשימות עמוקות. היא התחילה אתנו לאט ובזהירות, מגששת כמה אנחנו מכירים ומיומנים, ותרגלנו מתיחות, תנוחות שיווי משקל, גמישות וגם כוח ועבודה על שרירי ליבה. חובבי יוגה יתענגו. (בתיאום: 052-3667949). הפארק מתאים גם לפיקניק, ובקפה אוללה ישמחו לארוז לכם סלסילה (https://ohlalacafe.co.il).

פארק נחל באר שבע / צילום: אורלי גנוסר
 פארק נחל באר שבע / צילום: אורלי גנוסר

הפארק החדש הזה יארח את מרוץ הלילה השנתי של באר שבע, כחלק ממהלך עירוני לעודד ספורט ופעילות גופנית. רפי נעים, אחראי הספורט בחברת "כיוונים", מספר על שפע אירועים שפתוחים לקהל ללא תשלום, ובהם מפגשי הליכה וריצה בחברתו, הפעלות להורים וילדים, הצגות ומסיבות זומבה שמתקיימים ברחבי העיר ובפארק המרשים, גם בסופי שבוע. מרוץ הלילה של באר שבע הוא הזדמנות למשתתפי המרוץ, אבל גם למשפחות שלהם, לבלות 24 שעות בעיר הדרומית, שמזג האוויר עושה עמה חסד בימים אלה.

בבאר שבע מאמינים בסיורים מודרכים, וזו דרך נהדרת להכיר את פניה השונות. יש סיורי ערב של היסטוריה בעיר העתיקה, סיור שקיעה באנדרטת חטיבת הנגב, סיורים קולינריים בשוק ועוד. גם בתחום האמנות יש לעיר היצע מפתיע, עם מבחר מוזאונים מיוחדים.

במוזיאון הנגב לאמנות יש תערוכות מתחלפות (אנחנו הספקנו ליהנות מעבודות של לינדה הופנגל). במוזיאון לתרבות האיסלאם הסמוך מוצגת תערוכה מרהיבה ביופייה "מפגשים בדרך הזהב" - אוסף פסלים, תכשיטים ופריטים יפהפיים המציגים את השפעת האיסלאם על מערב אפריקה כחלק מתור הזהב ביבשת. גם ילדים ייהנו ממנה (08-6993535).

המוזיאון לתרבות האיסלאם בבאר שבע / צילום: אורלי גנוסר
 המוזיאון לתרבות האיסלאם בבאר שבע / צילום: אורלי גנוסר

באר שבע הצטרפה גם היא לטרנד הקולינרי, ומציעה סיור בשוק העירוני שבו מגלים שתי זוויות מרתקות. זהו שוק צריכה אותנטי וגם מוסד קולינרי, המשמר אייקונים וותיקים בני 80-50 שנה. מיטל קנפו, מנהלת השווקים, מדגישה שלצד פרויקט התחדשות עירונית, נשמרת האותנטיות באדיקות ובשיתוף הסוחרים.

זיו ברבי, גם הוא ממנהלת השווקים, סייר איתנו, ולצד סיפורי היסטוריה וארכיאולוגיה, אי אפשר היה שלא ליהנות מאווירה של שוק חי ותוסס. יצאנו למסע חובק עולם בין דוכני דגים של משפחות מרוקאיות, למאפייה קווקזית, חנות אתיופית, תבלינים עיראקיים וכמובן מתחם בדואי.

ציון מדוכן הדגים סיפר על המבחר המופלא והטרי. אילוז השכן הוסיף לעמדת הדגים דוכן פיש אנד צ'יפס ואפילו סביצ'ה. ב"פיצוחים של באסם" התבשמנו מחלבה בטעמים; בפלאפל ז'אק טעמנו כדורי ענק מתפצחים וראינו את החנות המקורית של תבליני מימון, המוכָּרִים בכל בית. לידה חנות בשר מיתולוגית בשם אטיאסדו, שמדי שישי פותחת דוכן על האש לטעימות בחינם.

תוך כדי שיטוט הכרנו את ארבעת חלקי השוק על אופיים השונה, וסיימנו במסעדת הלב הרחב של אידה חג'ג'. בגיל 40 החליטה לצאת לעצמאות ולעשות משהו לנפש. היא מגישה במסעדה מטעמים ביתיים שמבוססים על חומרי הגלם בשוק. לתפריט היומי נכנס מה שהספיקה לבשל בבוקר. במטבח בעבעו סיר קובה סלק (צמחוני) ומפרום. היו גם פשטידה, קציצות בשר וזיתים, קציצות דגים, קוסקוס, בשרים על האש ואינסוף סלטים - בכל סיור טעימה אחרת. הסיורים מתקיימים בימי שישי, 50 שקלים לאדם.

יקוטה נחשבת למסעדה הטובה בעיר, ומבוססת על מטבח מרוקאי. נוסף לאוכל המופלא, שהחזיר אותי לבית סבתי, בבר בן מויאל, הבעלים, הוא מארח חם, קשוב ומפנק. בתפריט מנות טאג'ין אותנטיות, בשרים ומסדר סלטים חגיגי כמו גם תה ועוגיות מסורתיות.
לפני הקורונה נפתחה במעדניית גורדון שבמתחם הקטר קונדיטוריית BEEZOO, עם מגוון קינוחים מעלף ביופיו. כל המוצרים בעבודת יד מקומית, ובהם מאפים, לחמים, סלטים, כריכים וכמובן עוגות מושלמות לצד הקפה. כשיושבים בחצר מרגישים קצת כמו בפריז (www.facebook.com/beezoopatisserie). אגב, במתחם הקטר המיוחד יש אזור סגור וסימני הזנחה ראשוניים - עיריית באר שבע, לתשומת לבך.

לכבוד מרוץ הלילה, כדאי להכיר גם את חיי הלילה. העיר העתיקה היא המקום המעניין, עם בתי קפה, מסעדות וכעשרה ברים שונים, אחד מהם של המוזיקאי איתי פרל, שמאמין בבר שכונתי קטן ושקט (www.facebook.com/pearla.beer7).

הרצים יזכו להטבות והנחות שונות ומוזמנים גם ללון בעיר. יש כ-640 חדרי אירוח בשלל צימרים ובתי מלון קטנים כגדולים, והמגמה הזו מתרחבת. ב"לה פינקה", שם התארחנו, יש ארבעה מתחמים ובכל אחד שני חדרים גדולים ומרווחים. היתרון בתכנון הוא שמשפחות גדולות יכולות לקחת מתחם שלם, לפרטיות מלאה. בחצר יש ג'קוזי ספא ענק ופינות ישיבה. יש עמדת קפה אבל אין ארוחת בוקר (www.lafinca.co.il).

מרוץ הלילה יתקיים ב-24.11 ויכלול הפנינג משפחתי, הפעלות ומסלולים באורך 2.5, 5, 10 ולראשונה גם 21 ק"מ. פרטים על המרוץ והסיורים: visitbr7.co.il