גרמניה משנה מדיניות החיסונים: "קיימנו התייעצויות עם ישראל"

בצל עליית התחלואה בגרמניה, הרופא העומד בראש הוועדה המייעצת לענייני חיסונים הודיע כי "בקרוב" יומלץ לכל מי שעברה כחצי שנה מהחיסון השני שלו לקבל מנת בוסטר, וסיפר על ההתמודדות עם המגפה בארץ • "לא רק הסתכלנו על הנתונים מישראל, אלא גם התייעצנו בשיחות וידאו עם הקולגות שלנו מישראל"

שלטים המורים לציבור לעטות מסכות בברלין, גרמניה, על רגע התחלואה הגוברת / צילום: Reuters, Kenji Nakatsukasa
שלטים המורים לציבור לעטות מסכות בברלין, גרמניה, על רגע התחלואה הגוברת / צילום: Reuters, Kenji Nakatsukasa

על רקע התפרצות הקורונה המשמעותית בגרמניה בחודש האחרון, הודיע אמש (ג') הרופא העומד בראש הוועדה המייעצת לענייני חיסונים על שינוי מדיניות, וכי "בקרוב" יומלץ לכל מי שעברה כחצי שנה מהחיסון השני שלו לקבל מנת בוסטר. פרופ' תומאס מרטנס הודיע על המדיניות החדשה, שצפויה לעלות היום לדיון בוועדה, במהלך תוכנית טלוויזיה בשידור חי אתמול.

במהלך התוכנית עלה לדיון הניסיון האפידמיולוגי מישראל, שהראה גם כי לחיסונים בשתי מנות יש תוקף מוגבל, וגם כי מנת הבוסטר סייעה משמעותית להפוך את המגמה ולהקטין את התחלואה שזינקה בקיץ. "לא רק הסתכלנו על הנתונים מישראל, אלא גם התייעצנו בשיחות וידאו עם הקולגות שלנו מישראל", אמר מרטנס, "המצב ברור". עד כה המליצה הוועדה (STIKO) על חיסון שלישי רק לבני 70 ומעלה או מי שעובדים בבתי אבות ובדיור מוגן. רק ארבעה מיליון בני אדם בגרמניה קיבלו עד כה מנת בוסטר.

 

סוגיית הקורונה שבה להשתלט על סדר היום בגרמניה, בעקבות העלייה המשמעותית במספר החולים וכן עומסים במחלקות הטיפול הנמרץ. היום נשבר שיא חדש במספר הנדבקים היומי - יותר מ-52,000 בני אדם. שיעור התחלואה השבועי ל-100 אלף תושבים בגרמניה עומד כעת על 320 מקרים. בשבוע שעבר הוא עמד על 232, ולפני כחודש בלבד על 66 מקרים. לשם השוואה, שיעור התחלואה שנרשם בישראל בשיא גל הקורונה של הקיץ עמד על כ-750 מקרים.

רק כ-67% מתושבי גרמניה התחסנו חיסונים מלאים נגד קורונה, והממשלה שמה דגש רב על "דחיפת" מי שלא התחסנו לעשות זאת. בברלין, בוואריה ומדינות מחוז נוספות אימצו הרשויות המקומיות חוקים המאפשרים רק למחוסנים ולמחלימים כניסה למקומות סגורים כמו חנויות, חדרי כושר ואירועים ציבוריים. מדיניות הנקראת בגרמניה 2G (ראשי תיבות של "מחוסנים ומחלימים"). מדיניות אחרת שנשקלת, אך יהיו לה השלכות כלכליות וציבורית משמעותיות, היא לדרוש בדיקות שליליות בכניסה למקומות סגורים.

גרמניה עדיין לא הגדירה "תוקף" לחיסונים, בניגוד לישראל (שישה חודשים) או לאוסטריה השכנה (תשעה חודשים), כך שמי שהתחסנו גם לפני שישה חודשים יכולים להיכנס למקומות סגורים. גרמניה גם אינה מחילה חובת חיסון על העובדים במגזר הרפואי, בניגוד לאיטליה, למשל. בשל המצב האפידמיולוגי, הרשויות שוקלות להפעיל תוכניות חירום שיאפשרו להגדיל את קיבולת מיטות הטיפול הנמרץ. שיעור האשפוזים מקורונה במערכת הבריאות עולה בהדרגה וניצב כעת על 4.86 אשפוזים ל-100 אלף תושבים בשבוע האחרון בגלל קורונה. בשיא גל החורף הקודם עמד השיעור על 15 מקרים.