חברת הספנות שמרוויחה כמו טסלה: צים מציגה רווח רבעוני של 1.5 מיליארד דולר

הגאות בעסקי ההובלה הימית הזניקה את רווחי צים לכ–3 מיליארד דולר מתחילת השנה • המנכ”ל גליקמן: "טסלה שווה טריליון דולר, וצים 6 מיליארד דולר, תעשו את החישוב לאן צים עוד יכולה לגדול" • "התחזית שלנו היא שהתוצאות ימשיכו להיות חזקות, כי השוק חזק"

אלי גליקמן / צילום: סיון פרג'
אלי גליקמן / צילום: סיון פרג'

"אחרי ההנפקה סיפרתי שבעבר, עידן עופר היה היחיד שהאמין בצים  ולא נתן לה להגיע לפשיטת רגל. היום אני יכול להגיד שאפילו עידן עופר לא מאמין לתוצאות של צים", כך אמר אלי גליקמן, מנכ"ל חברת התובלה הימית צים, לאחר שהחברה פרסמה דוחות חזקים במיוחד לרבעון השלישי של השנה, כמותם לא זכורים ע"י חברה ישראלית ,  על רקע הגאות הנמשכת בעסקי הספנות בשל עודף ביקוש להובלה במכולות שהובילה לנסיקה במחיר ההובלה .

הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של צים הסתכם ברבעון ב-1.46 מיליארד דולר, בהשוואה לרווח של 144 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל ולרווח של 886 מיליון דולר המיוחס לבעלי המניות ברבעון הקודם. מתחילת השנה (ינואר ספטמבר) עומד הרווח על של צים על כמעט 3 מיליארד דולר.

עידן עופר / צילום: סיון פרג'
 עידן עופר / צילום: סיון פרג'

גליקמן נתלה באילנות גבוהים כשהוא מדבר על הרווח: "טסלה  רשמה ברבעון רווח של 1.6 מיליארד דולר, צים - קרוב ל-1.5 מיליארד דולר. שווי טסלה הוא טריליון דולר, וצים נסחרת בשווי 5-6 מיליארד דולר. תעשי את החישוב לאן צים עוד יכולה לגדול", הוא אומר.

הרווחים האלה ועוצמת השוק זה משהו בר קיימא?
"אני מאוד זהיר לגבי ההמשך, ולא יכול לשתף יותר מדי. התחזית שלנו בטווח הנראה לעין היא שהתוצאות יהיו חזקות, מכיוון שהשוק חזק. אני לא יכול להיות ספציפי, אבל כששואלים אותי איך זה קורה שצים מרוויחה סכומים שיש האומרים שלא היו כאלה היסטורית בישראל, אני אומר שצים היא שחקנית חכמה בשוק גלובלי, שמפעילה את הכלים הדיגיטליים החכמים ביותר בין חברות הספנות ומנצלת את השוק לפיתוח מנועי צמיחה".

תוצאות צים היכו את תחזיות האנליסטים שציפו להכנסות של 2.77 מיליארד דולר ברבעון ורווח נקי של 9.25 דולר למניה. החברה רשמה הכנסות של למעלה מ-3.1 מיליארד דולר ורווח נקי של 12.16 דולר למניה. לנוכח התוצאות החזקות זינקה מניית צים בטרום מסחר והיא כעת משקפת לחברה שווי של כ-6 מיליארד דולר. בעלת המניות המרכזית בצים היא  חברת קנון של עידן עופר, המחזיקה כ-28% מההון. 

 

עם תוצאות השיא שהפכו את צים לחברה הרווחית בישראל כיום, קצת קשה להיזכר שרק לפני מספר שנים נדרשה החברה לשני הסדרי חוב ענקיים כדי להמשיך ולשרוד עקב משבר בעסקיה: ב-2009 היא פרסה מחדש חוב של 7 מיליארד דולר, וב-2014 עשתה "תספורת" של כ-50% לחוב של 3.4 מיליארד דולר, חלקו למחזיקי האג"ח של החברה בת"א.

תעריף ההובלה זינק ב-174%

הכנסות צים ברבעון צמחו ביותר מפי 3 לעומת הרבעון המקביל, ובשלושת הרבעונים הראשונים של השנה ההכנסות הסתכמו ב-7.26 מיליארד דולר, עלייה מ-2.6 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב-2020. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הצטבר מתחילת השנה לכ-2.94 מיליארד דולר, לעומת 153 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הסתכם ב-4.2 מיליארד דולר מתחילת 2021. צים ייצרה מתחילת השנה כמעט 4 מיליארד דולר מפעילות שוטפת, מתוכם 2 מיליארד דולר רק ברבעון השלישי, וזאת בהשוואה ל-881 מיליון דולר בכל שנת 2020.

היקף המכולות שצים העבירה ברבעון השלישי (TEU) הסתכם ב-884 אלף לעומת 762 אלף ברבעון המקביל. בד בבד,עלה תעריף ההובלה הממוצע (average freight rate) ב-174% ל-3,226 דולר - לעומת 1,176 דולר ברבעון המקביל. מתחילת השנה התעריף הממוצע עמד על 2,510 דולר, עלייה של למעלה מפי 2 מהתקופה המקבילה ב-2020.

העלאת תחזית שלישית מאז ההנפקה

צים הונפקה לראשונה בבורסת ניו יורק בסוף ינואר לפי מחיר של 15 דולר למניה, וביום המסחר הראשון איבדה כמעט רבע משוויה, אך מאז התאוששה וזינקה עד לשיא של למעלה מ-60 דולר בחודש ספטמבר. לאחר מכן היא נחלשה ונסחרת בימים אלה ברמות של 50 דולר (תשואה של 234% מההנפקה). 

צים מעלה שוב את התחזית השנתית שלה וצופה EBITDA מתואם של 6.2-6.4 מיליארד דולר ו-EBIT של 5.4-5.6 מיליארד דולר, לעומת התחזית שניתנה ברבעון הקודם והייתה ל-EBITDA של 4.8-5.2 מיליארד דולר.

"זו הפעם השלישית שאנחנו מעלים את התחזיות מאז ההנפקה", מציין גליקמן. "בכל רבעון אנחנו נותנים תחזית חזקה יותר לצד תוצאות שיא".

אולי השוק מפתיע גם אתכם?
"אנחנו מנצלים את פיתוח המנועים הדיגיטליים שלנו ואת מצב השוק. שוק הספנות בהחלט חזק. יש חוסר סדר בשרשרת האספקה כתוצאה מלחצים וצווארי בקבוק, בעיקר בנמלים בארה"ב, ספציפית בחוף המערבי ויותר ספציפית בלוס אנג'לס, כתוצאה מעומס של אוניות. נכון להיום מחכות 86 אוניות להיכנס לנמלים בלוס אנג'לס, והזמן הממוצע להמתנה מגיע ל-25-30 יום. מה שזה גורם זה מחסור באוניות ומחסור במכולות שלא יוצאות חזרה לאסיה, ושרשרת האספקה לא מסודרת. זה יוצר אפקט של לחץ על קווים אחרים, כולל ישראל, אגב, וזה מרכיב לחץ שיוצר עודף ביקוש ומביא למחירים שאנחנו לא מכירים".

העיכובים שדיברת עליהם בארה"ב לא משפיעים עליכם?
"אנחנו נמצאים שם עם שירותים מהירים שהם חלק מהצמיחה שלנו, שירותים ייעודיים לאי-קומרס שמבטיחים ללקוחות שירות יחסית מהר, זה אחד היתרונות שלנו. בהסכמים שלנו נקבע שאוניות שלנו שמגיעות לרציף לא ממתינות, אבל למרות שחתמנו ויש לנו יתרון, גם אנחנו סובלים בשבועות האחרונים מהלחצים וגם אצלנו יש איחורים שלא היו קודם".

זה יבוא לידי ביטוי בדוחות הרבעון הרביעי?
"לא, זה לא מהותי, ואני צופה שתוך שבועיים-שלושה נדע לתקן את זה".

צים תחלק דיבידנד של 2.5 דולר למניה, שהם 296 מיליון דולר (כ-20% מרווחי הרבעון) ב-27 בדצמבר. הנהנית העיקרית מהדיבידנד היא קנון של עידן עופר שמחזיקה כ-28% ממניות החברה. גליקמן מציין בהקשר של הדיבידנד כי "החברה גייסה בהנפקה 204 מיליון דולר נטו רק לפני 10 חודשים. מאז החזרנו בדיבידנד מעל 234 מיליון דולר והיום הודענו על עוד דיבידנד של כמעט 300 מיליון דולר. כלומר מי שהשקיע בהנפקה, כבר החזיר את ההשקעה פעמיים. אנחנו גם מצהירים היום שמעכשיו נחלק דיבידנד רבעוני של 20% מהרבעוני, וברבעון הרביעי נחלק 30%-50% מהרווח השנתי. אין הרבה חברות עם תשואת דיבידנד כזאת".