הקרן שהשקיעה באובר ובאיטורו רוצה לתפוס סטארט-אפים רגע לפני האקזיט

פירמת ההון סיכון הבינלאומית פורט רוס ונצ'רס גייסה 100 מיליון דולר להשקעות בסטארט-אפים בשלבי צמיחה מתקדמים בישראל ובחו"ל • השותפה שארין פישר דיברוב: "יש לא מעט סטארט-אפים שיכולים לספק תשואה של פי 20-10 על הכסף גם כשמשקיעים בהם בשלב מתקדם"

יעקב נחמנוביץ ושארין פישר דיברוב שותפים בקרן Fort Ross Ventures / צילום: דורון לצטר
יעקב נחמנוביץ ושארין פישר דיברוב שותפים בקרן Fort Ross Ventures / צילום: דורון לצטר

פירמת ההון סיכון פורט רוס ונצ'רס (Fort Ross Ventures), שהשותפים בה חיים בישראל, באירופה ובארה"ב, גייסה 100 מיליון דולר לקרן השלישית שלה. מדובר על הסגירה הראשונה של הקרן, שאמורה לגדול בשלב הסופי ל-200 מיליון דולר.

פורט רוס הוקמה על ידי ויקטור אורלובסקי (שחי בקליפורניה) ויעקב נחמנוביץ (שחי בארץ). כיום הקרן מונה חמישה שותפים כאשר שותפה ישראלית נוספת היא שארין פישר דיברוב, שניהלה בעבר את תוכנית היזמות EISP של יוצאי יחידה 8200 והצטרפה לפורט רוס לפני שנה וחצי.

עד היום היו לפורט רוס שתי קרנות. הראשונה שהחלה להשקיע ב-2015 בגובה 110 מיליון דולר והשנייה בגובה 235 מיליון שהחלה להשקיע ב-2020 ועדיין פעילה. שתי קרנות אלו התמקדו בחברות בשלבי צמיחה מוקדמים (סבב A עד C). לעומת זאת הקרן החדשה תתמקד בהשקעה בסבבים מאוחרים, D והלאה, בחברות בתחומים מגוונים כמו פינטק, ענן, בינה מלאכותית, פודטק ותוכנה ארגונית.

פורט רוס מתכננת להשקיע 20-10 מיליון דולר בחברות שנמצאות במרחק שנתיים-שלוש מאקזיט או הנפקה. הקרן תנסה להוביל סבבים קטנים של רכישת החזקות ממשקיעים קיימים (סקנדרי) או להצטרף לסבבים גדולים של השקעה לתוך החברה. הקריטריון של הקרן הוא להשקיע בחברות עם שווי של 500 מיליון דולר לפחות או כאלה שמובילות בתחומן.

"אנחנו זזים מהר לסגירת עסקה"

"אנחנו רואים שבעסקאות גיוס מתקדמות של מאות מיליוני דולרים, אין משקיע אחד שלוקח את כל הסיבוב", אומרת פישר דיברוב. "יש לנו יחסים טובים והמשקיעים פונים אלינו ומציעים לנו להיכנס לעסקאות. היתרון שלנו הוא שאנחנו זזים מהר לסגירת עסקה. אנחנו יכולים גם לעזור לחברות להיכנס לאירופה, דרך המשקיעים שלנו, כמו שעשינו עם אובר". לדבריה, "יש לא מעט סטארט-אפים שיכולים לספק תשואה של פי 20-10 על הכסף גם כשמשקיעים בהם בשלב מתקדם".

המשקיעים של פורט רוס כוללים תאגידים ויחידים מארה"ב ואירופה. גם ההשקעות של הקרן הנוכחית יתחלקו בין ארה"ב, אירופה וישראל. לפי פישר דיברוב, לקרן אין הקצאה ספציפית להשקעות בישראל, אך בעבר כמחצית מהכסף הלך לחברות מקומיות פחות או יותר.

בין השקעות העבר של פורט רוס אפשר למנות את אובר וטופין הישראלית, שתי חברות שיצאו להנפקות אך מאז מדשדשות יחסית (אובר נסחרת מעט מעל מחיר ההנפקה, טופין מתחתיו). פורט רוס השקיעה גם בדיינמיק יילד שנמכרה למקדונלד'ס ובאיטורו שאמורה להתמזג עם חברת ספאק לפי שווי כ-10 מיליארד דולר. מבחינת חברות צעירות יותר, פורט רוס השקיעה באקספלוריום וגרנולייט הישראליות.