ארה"ב מנסה לחזק את הסחר עם אסיה בניסיון להקטין את השפעת סין

נציגת המסחר קת'רין טאי ושרת המסחר ג'ינה ראימונדו יוצאות למסע באזור לדיון על נושאים כלכליים

נציגת הסחר של ארה''ב קת'רין טאי בפגישה עם שר החוץ היפני יושימאסה הייאשי בפגישה היום / צילום: Associated Press, Franck Robichon/Pool Photo
נציגת הסחר של ארה''ב קת'רין טאי בפגישה עם שר החוץ היפני יושימאסה הייאשי בפגישה היום / צילום: Associated Press, Franck Robichon/Pool Photo

פקידים בכירים בתחום הסחר והמסחר בארה"ב נפגשים השבוע עם מקביליהם ביפן, דרום קוריאה והודו - אבל לא סין - כחלק ממאמצי ממשל ביידן לחזק קשרים כלכליים עם מדינות ידידותיות לארה"ב באסיה.

נציגת הסחר של ארה"ב קת'רין טאי ושרת המסחר ג'ינה ראימונדו עורכות סדרת פגישות לדיון בנושאים החל מחוסן שרשראות האספקה והכלכלה הדיגיטלית ועד התגובה למגפה.

מאמצים אלה משקפים את הבטחתו של הנשיא ג'ו ביידן לעבוד יותר מקרוב עם בנות ברית ומדינות הידידותיות לארה"ב על מנת להתמודד טוב יותר עם אתגרם הנובעים מהשפעתה הכלכלית הגוברת של סין באזור.

הביקור מגיע לאחר שבכירי תחום הכלכלה בממשל האמריקאי בילו חלק ניכר מהשנה בהחלקת הקשרים עם אירופה. מאמצים אלה הסתיימו בהקלת המתחים הקשורים לתעריפים שהטיל ממשל טראמפ על פלדה ואלומיניום, סובסידיות על מטוסים ומס על שירותים דיגיטליים, וכל אלה סללו את הדרך ליוזמות משותפות חדשות.

"הייתה התמקדות רבה בנושאי פנים... ובניסיון לפתור נושאים פתוחים מול אירופה", אמרה וונדי קאטלר, סגנית נשיא במכון המדיניות של החברה באסיה ולשעבר פקידה בכירה במשרד נציגת המסחר של ארה"ב. "כעת הממשל מוכן לדון עם אסיה ולתת לאסיה את תשומת הלב שדובר עליה בחזית הכלכלית אבל אי אפשר היה לתת עד עכשיו", אמרה.

בפגישה המקוונת שלו עם נשיא סין שי ג'ינפינג ביום שני, הנשיא ביידן הדגיש את הצורך להגן על עובדים אמריקאיים ותעשיות מ"מנהגי המסחר והכלכלה הלא הוגנים" של סין, על פי הבית הלבן. ביידן גם הביע חשש לגבי הרקורד של סין בזכויות אדם באזורים הכוללים את שינג'יאנג, יצרנית גדולה של כותנה ורכיבים לתאים סולריים שהפכו ליעד לאיסורי היבוא לארה"ב בגלל חששות לגבי תנאי העסקה בכפייה.

בארה"ב לא רוצים הסכמי סחר חדשים בינתיים

שאלת מפתח לממשל היא איך להגדיל את מדיניות הסחר האמריקאית באסיה מבלי להצטרף להסכמי סחר אזוריים. האתגר הזה גדל כי הסכמים כאלה מקבלים חשיבות במדינות אסיה והאוקיינוס השקט כולל סין, המנסות לקדם את המסחר ולנסח כללים חדשים לכלכלה הדיגיטלית.

בסוף שנה שעברה, 15 מדינות, כולל סין, יפן, ואוסטרליה, השיקו הסכם סחר חופשי נרחב, אם כי רדוד מבחינת תוכנו, המכונה השותפות הכלכלי האזורית הכוללת.

בנפרד מזה, סין, טייוואן ובריטניה ביקשו לאחרונה להצטרף להסכם הפרוגריסיבי הכולל לשותפות טרנס־פסיפית, הגרסה הנוכחית של השותפות הטרנס־פסיפית הישנה, הסכם של בנות ברית שארה"ב עזרה לנסח כמשקל נגד לסין אבל נסוגה ממנו בימים הראשונים של ממשל טראמפ.

בכירים בממשל ביידן, בעת שהם מבקשים מדיניות סחר הממוקדת בעובדים, אומרים שלא יחתמו על הסכמי סחר חדשים כל עוד אמריקה מתרכזת בשיפור הכלכלה שלה עצמה.

"יש תקווה גדולה מצד יפן שנראה את ארה"ב חוזרת לשותפות הטרנס־פסיפית... בייחוד בעת שאנו רואים את כל המדינות החדשות שרוצות להיכנס לגרסה המורחבת, ההסכם הפרוגריסיבי הכולל לשותפות טרנס־פסיפית", אמר בשבוע שעבר נורייוקי שיקאטה, שר הקבינט של יפן לנושאים ציבוריים. הוא דיבר בפאנל שנערך בחסות המרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים, מכון מחקר בוושינגטון.

במכתב לביידן משבוע שעבר, 14 רפובליקאים ממועצת הפיננסים של הסנאט דחקו בממשל להקים מחדש הובלה במדיניות הסחר עם אסיה, החל בדיונים על כללים בסטנדרט גבוה למסחר דיגיטלי עם בנות ברית של ארה"ב.

המכתב הגיע כמה ימים אחרי שסין ביקשה להירשם ולהצטרף להסכם חדש על הכלכלה הדיגיטלית שכיום כולל את סינגפור, ניו זילנד וצ'ילה כחברות.

"הסירוב שלנו להיכנס למשחק ולקבוע את הכללים למסחר באזור הודו והאוקינוס השקט מעודד שותפות פוטנציאליות להתקדם בלעדינו ומבטיח לסין שתחזיק את מושכות הכלכלה העולמית", כתבו הסנאטורים, בהובלת מייק קראפו מאיידהו, הרפובליקאי הבכיר ביותר בסנאט.

ראימונדו השיקה את הסיור של הממשל באסיה ביום שני בטוקיו, בסדרת פגישות עם פקידים בכירים ושולחן עגול על טכנולוגיה עם מנהיגים עסקים.

שיחות בין ארה"ב ויפן

ביום שני הודיע הממשל שארה"ב ויפן יתחילו שיחות לפתרון חששות לגבי יבוא הפלדה והאלומיניום.

"בנייה מחדש של בריתות עם שותפים שחושבים כמונו היא חיונית לתחרותיות העולמית של ארה"ב", צייצה בטוויטר ראימונדו לצד צילום של הר פוג'י מציץ בין שני בנייני משרדים. לצד קואיצ'י הגיודה, שר הכלכלה, המסחר והתעשייה של יפן, השיקה את השותפות המסחרית והתעשייתית בין ארה"ב ליפן, שנועדה לחזק את "התחרותיות, החסינות והביטחון" של שתי הכלכלות.

אתמול (ג') והיום נמצאת ראימונדו בסינגפור לפגישות עם שרי המסחר של אוסטרליה וניו זילנד, וכן עם ראש ממשלת סינגפור לי סיין לואונג. בנסיעה שלה תגיע גם למלזיה, ספקית גדולה של מעבדים למחשבים.

הנסיעה של טאי, שתארך 10 ימים, תכלול פגישות אם המקבילים לה ועם שלושה בעלי נתחים גדולים בחברות בשלוש מדינות. היא נפגשה עם פקידים ומנהיגים תעסוקתיים ביפן אתמול (ג') והיום.

בימים שישי ושבת בסיאול, תהיה ראימונדו אחת משני ראשים בישיבה של הסכם החסר החופשי בין ארה"ב לקוריאה ותיפגש עם מנהיגות נשים.

בניו דלהי, תהיה נוכחת בפורום המדיניות ארה"ב הודו לפני שתחזור לוושינגטון לקראת חג ההודיה.

ביידן וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי הסכימו בספטמבר לכנס מחדש את פורום המסחר ההדדי בין המדינות, שלא פעל מאז 2018. שתי המדינות מחזקות את קשרי הביטחון שלהן דרך ברית הגנה מרובעת הכוללת גם את יפן ואוסטרליה ומכונה the Quad. ההסכם מתגבש כנדבך מרכזי באסטרטגיית ההגנה של וושינגטון באסיה.

סנג'יי קתוריה, עמית במכון ווילסון ועמית בכיר אורח במרכז לחקר מדיניות בניו דלהי, אמר שבכירים הודים מעוניינים בחתימה על מיני־הסכם סחר דו צדדי בזמן שבוושינגטון מתרכזים בהסרת גורמים מפריעים, כולל תעריפים שהודו מטילה על מוצרי חקלאות אמריקאיים בתגובה למכסות הפלדה והאלומיניום של ארה"ב.

"אם הסכם Quad יעבוד כשותפות כלכלית, הודו וארה"ב יצטרכו למצוא דרך לגרום לקשרים ההדדיים ביניהן לעבוד טוב", אמר קתוריה. "שני הצדדים צריכים עוד לדבר על כמה וכמה נושאים".