הפגישה הווירטואלית בין ביידן לשי הסתיימה בקריאה לחיזוק שיתוף בפעולה בין המדינות למרות המתח

בשיאה של המתיחות המדינית והמסחרית בין ארצות הברית וסין, הצליחו הנשיאים של שתי המעצמות לקיים פגישה וירטואלית, ראשונה מאז נבחר ביידן • אבל חוץ מברכות ותקוות, לא נקבעו דרכים ממשיות להקלת החיכוך בין שתי השתיים

שידור של הפגישה הווירטואלית של ביידן ושי במסעדה בבייג'ינג' / צילום: Reuters, Tingshu Wang
שידור של הפגישה הווירטואלית של ביידן ושי במסעדה בבייג'ינג' / צילום: Reuters, Tingshu Wang

לראשונה מאז נכנס נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לתפקידו, הוא נפגש היום (ג'), בפגישה וירטואלית, עם נשיא סין שי ג'ינפינג. הפגישה ארכה כארבע שעות, והיא התקיימה באחד הצמתים המתוחים ביחסי שתי המעצמות. המתח לא הוסתר בהודעה המשותפת לאחר הפגישה, שהתייחסה במפורש על השאיפה לצמצם את המתח, לנהל את התחרות באחריות ולהימנע מעימות.

לפי הפרסומים בכלי התקשורת השונים, השיחה התנהלה בטון חיובי בהחלט, כאשר הנשיא שי ציין שהוא שמח מאוד לפגוש את "חברו הוותיק" ביידן, בעוד שהנשיא ביידן הגיב שהוא ושי מעולם לא היו כה רשמיים ביניהם.

עוד דווח כי המתח המסחרי בין שתי המדינות לא היה בלב הדיון, כמו גם לא המתח סביב טאיוואן, בים הדרומי. לפי הבית הלבן, שני המנהיגים דנו בסוגיות בינלאומיות הקשורות לצפון קוריאה, אפגניסטן ואיראן, ואילו לפי ההודעה מבייג'ינג, הנשיא שי הדגיש את חשיבותו של האו"ם, אבל הוסיף שכל פעילות בינלאומית ללא שיתוף פעולה בין סין לארצות הברית, לא תהיה שלמה.

דובר הבית הלבן דיווח לאחר הפגישה על ההערה של הנשיא ביידן על כך שישנו צורך בגבולות של שכל ישר בין שתי המדינות, בכדי להבטיח שהתחרות הכלכלית ביניהן לא תתפתח לעימות של ממש, וכן שקווי התקשורת בין המנהיגים יישארו פתוחים.

בתדרוך מקביל של בכיר בממשל ביידן, הוא שב והדגיש שבעיות הסחר לא היו החלק הדומיננטי בפגישה, והנשיא ביידן רק הבליט את החשיבות בכך שסין תעמוד בהתחייבויות שלה, של השלב הראשון בהסכם הסחר ביניהן, כדי לנהל נכון את התחרות הכלכלית בין השתיים בצורה אחראית יותר. "לא ציפינו לפריצת דרך", תידרך אותו בכיר, והוסיף שלא נקבעו שום כלים ממשיים לבסס את היחסים בין שתי המדינות.

גם הסינים מצידם לא התיימרו להציג הישגים ממשיים, ודובר משרד החוץ הסיני רק הודיע את ההודעה המקובלת, שהפגישה הייתה רחבת טווח, מעמיקה, גלויה, מהותית, ובונה, מה שיעזור להתקדם אל עבר יחסים חיוביים בין שתי המדינות ולבנות קונצנזוס.

עוד דיווחו הסינים, מצידם, שהנשיא שי השווה את ארצות הברית וסין לשתי ספינות גדולות, שצריכות להפליג יחד, בלי להתנגש אחד בשנייה. שי גם העיר במהלך הפגישה הזאת, שעל מנת לכונן עידן חדש של יחסים טובים בין שתי המעצמות, עליהן לעמוד בשלושה עקרונות מרכזיים: כבוד הדדי, דיו קיום בשלום, ושיתוף פעולה שיהיה רווחי לשתיהן.