"פתאום התחלנו לקבל פניות. אנשים חגגו בבית במקום בחוץ, זה היה המזל הגדול שלנו"

שלי רוקח, בת 52 ממושב חניאל • בעלת Briday - אתר אונליין למוצרים מעוצבים ואקססוריז לאירועים • מעצבת ויזמית • "אולי היו עסקים שבאמת התפוצצו, אנחנו בעיקר שרדנו" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

שלי רוקח, בעלת אתר Briday / צילום: אילן סימן־טוב
שלי רוקח, בעלת אתר Briday / צילום: אילן סימן־טוב

"זה לא הגלגול הראשון של העסק", אומרת שלי רוקח, יזמית ומעצבת, בעלת העסק Briday אתר אונליין המציע מיתוג אישי, מוצרי נייר ואביזרים לימי הולדת, מסיבות ואירוח, "עוד ב־1995 הקמתי את ‘הגלויה של שלי’, בו מיתגתי עסקים באמצעות גלויות מקוריות". רוקח מספרת ש"הגלויה" הפך מהר מאוד למותג ענקי ובולט, עם 25 עובדים.

"אחת הסיבות למעבר לאונליין הייתה ההבנה שהצרכנים שמעריכים עיצוב לא מחפשים בחנויות החד"פ המציעות הכל ליום ההולדת, רציתי חנות בוטיקית שמתאימה לכולם וחנות אינטרנטית הייתה הפתרון המושלם", היא מוסיפה רוקח. ב-2018 החלה הדרך של Briday, "לפני שבוע חגגתי שלוש שנים לאתר, בבלאק פריידיי". רוקח אומרת שהנסיון הראשוני היה להתרחב לארה"ב, "אני במקור מהעיר הגדולה, ת"א או ניו יורק היו הסביבה הקבועה שלי". כשההתפתחות לכיוון אמריקה נתקלה בקשיים רוקח החליטה לחזור.

"באונליין מצאנו את המקום שלנו", היא מציינת. כשפרצה הקורונה האתר של Briday היה בחיתוליו, "לקח כשנה להקים את האתר וכשהתחלנו לייצב את העסק - פרצה הקורונה והכל נסגר". בסגר הראשון Briday קפא, לדבריה: "הלם מוחלט ופחד נורא גדול כי היינו בתחילת הדרך, כן יהיו אירועים, לא יהיו אירועים". קצת אחרי ההלם הראשוני, רוקח שמה לב לפריחה - "פתאום התחלנו לקבל פניות. אנשים חגגו בבית במקום בחוץ, זה היה המזל שלנו". רוקח מדגישה שזו לא הייתה פריחה במלואה, "אולי היו עסקים שבאמת התפוצצו, אנחנו בעיקר שרדנו".

באותה תקופה רוקח מימנה את העסק ישירות מהחסכונות הפרטיים שלה. "עצרנו את הפרסומים באונליין בשיא הסגרים", היא מגלה. אז מה עושים כשהקידום הממומן נעצר? Briday קודם ע"י סרטוני "עשה זאת בעצמך" באינסטגרם ותכנים נלווים. "עשיתי הרבה עבודה באינסטגרם, הבאנו מוצרים חינמיים לאתר שהלקוחות יוכלו להדפיס".

Briday שיגרו את החבילות שהוזמנו עד לבתי הלקוח, "בלי מגע, השליחים השאירו הכל מחוץ לדלת". האני מאמין של רוקח ו־ הוא חדשנות, "המטרה היא להביא עיצובים וחידושים, כי השוק דיי משוכפל - בכל מקום פוגשים את אותם המוצרים". לא תמצאו אצלה צלחות וכוסות של גיבורי על, אך אם תרצו היא תבנה תפאורה ומיתוג הולמים שיעבירו את הסיפור בדרך ייחודית. רוקח מציינת שמתוך הזדהות עם הספקים שנפגעו במגפה, Briday עובד עם יצרנים כחול-לבן. "סולידריות עם מי שנמצא איתי מהימים הראשונים, כולם סבלו וסובלים מהקורונה".

בנוגע למענקי קורונה, רוקח מספרת ש"העסק היה קיים לא הרבה זמן במתכונת הנוכחית, ההכנסות והרווחים שהצגנו לא העניקו לנו הרבה". ומה בנוגע לעתיד? רוקח סבורה ש"האתגר האמיתי הוא עכשיו. ה'אחרי-הקורונה'", התחרות גוברת והשוק עמוס מתחרים. לדבריה, היא הייתה שמחה להשאיר את Briday בתחומי הבוטיק, "לפחות בינתיים. אולי בעוד חמש שנים תהיה לי תשובה אחרת, כרגע טוב לי איפה שאני נמצאת עם היכולות לספק מענה אישי ללקוחות".