לראשונה: פאנלים סולאריים על גג משרד ממשלתי

המערכת, שנחנכה אתמול, מתפרסת על גבי 600 מ"ר ותספק 250 אלף קוט"ש (קילו וואט שעה) בשנה • הלוחות הסולאריים צפויים לחסוך 170 טון של פחמן דו חמצני מדי שנה • החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "אלו לא תמיד פרויקטים קלים אבל הם כלכליים, ואנחנו כממשלה, וכחשב כללי, נעשה יותר ויותר פרויקטים כאלה. הגג של משרד החוץ הוא הסנונית הראשונה"

שר החוץ יאיר לפיד בטקס חנוכת הגג הסולארי / צילום: דוד וויל ענבה, לע''מ
שר החוץ יאיר לפיד בטקס חנוכת הגג הסולארי / צילום: דוד וויל ענבה, לע''מ

משרד החוץ חנך אתמול (ג') מערכת חדישה של פאנלים סולאריים על גג בניין המשרד בירושלים, ובכך הפך למשרד הממשלתי הראשון לבצע שימוש במערכות סולאריות. המערכת המתפרסת על גבי 600 מ"ר תספק 250 אלף קוט"ש (קילו וואט שעה) בשנה וצפויה לחסוך 170 טון של פחמן דו חמצני מדי שנה. הפרויקט מצטרף ליוזמת "משרד חוץ ירוק" הכוללת שורה פרויקטים שמוביל משרד החוץ להתמודדות עם משבר האקלים.

שר החוץ לפיד, אשר חנך את התקנת הלוחות הסולאריים, אמר בטקס: "זהו בוקר של גאווה ושל שמחה. המאבק במשבר האקלים צריך להיות חלק מהסממנים של המשרד וצעידתו למאה ה-21. זהו מאבק בו אנחנו רוצים להוביל". לפי אלון אושפיז, מנכ"ל המשרד, התקנת הפאנלים מצטרפת להליכי התייעלות אנרגטית שכבר בוצעו, במסגרתם צומצמה צריכת החשמל ב-35% וצריכת המים ב-32% בשנה. ההתייעלות מסתכמת בחסכון של שני מיליון שקל בשנה.

עלות הפרויקט, הממומן ע"י החשב הכללי במשרד האוצר, עומדת על כחצי מיליון שקל. לפי ההערכות, עלות זו תוחזר בתוך תקופה של חמש שנים בלבד. משרד החוץ הוא אמנם המשרד הראשון להתהדר בפאנלים סולאריים על גגו, אך אליו יצטרפו בקרוב 32 משרדים ומבני ציבור נוספים, ובהם בית המשפט העליון, בעלות של עשרה מיליון שקלים. זאת, במסגרת פרויקט שמוביל מנהל הדיור הממשלתי באגף החשב הכללי באוצר, שתחת אחריותו 6,700 מבני ציבור שונים - מבנייני משרדי ממשלה ועד חממות של משרד החקלאות.

"נעשה יותר ויותר פרויקטים כאלה"

באגף החשב הכללי יצרו פלטפורמה חדשה, שתאפשר כעת לכל משרד ממשלתי לבדוק האם הגג של הבניין בו הוא שוכן מתאים לקירוי סולארי, ולהתקדם עם פרויקט ההתקנה בעצמו ללא צורך במכרז פרטני שלוקח זמן. זאת, לאחר שהמכרזים שפורסמו במסגרת הפיילוט ובהם נבחרו זוכים, מאפשרים למשרדי הממשלה לשכור יועץ מומחה לבחינת הגגות, וכן קבלן לביצוע ההתקנה.

כדי לתמרץ את המשרדים לקחת יוזמה, הכסף אותו יחסכו המשרדים בחשבון החשמל - יישאר בתקציבם, ולא יחזור למשרד האוצר. במסגרת החלטת ממשלה 254 להתייעלות ממשלתית בצריכת אנרגיה, יוקצו כ-100 מיליון שקלים לפעולות של התייעלות באנרגיה. לשם כך, מתקצב החשב הכללי פרויקטים של התייעלות אנרגטית עבור המשרדים. בנוסף, בקרוב יבצע החשב הכללי פרויקט ראשון של חניון ייעודי לאוטובוסים חשמליים, בשיתוף משרד התחבורה.

לדברי החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "כחלק מהמעבר של מדינת ישראל לייצור באמצעות אנרגיה מתחדשת אנחנו מקדמים הקמת גגות סולאריים על משרדי ונכסי המדינה. אלו לא תמיד פרויקטים קלים אבל הם כלכליים, ואנחנו כממשלה, וכחשב כללי, נעשה יותר ויותר פרויקטים כאלה. הגג של משרד החוץ הוא הסנונית הראשונה והמאוד חשובה שתוביל את שאר הפרויקטים".

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, מסר בתגובה: ״מעבר לברכות המחויבות, המצב שבו מדינת ישראל, שהמציאה את דוד השמש, מגיעה לגג הסולארי רק בשנת 2021 הוא לא פחות מצורם. יש פיגור עצום ששרת האנרגיה צריכה להשלים והוא מתחיל בכך שיקבעו לתחום הזה כללים ברורים וארוכי טווח. כרגע התחום מתנהל בזיגזג כבר עשור וגם עכשיו לא ברור מה תהיה ההכנסה של מי שיקים גג סולארי ב-2022. במשך 12 שנים פרסמה הממשלה קמפיין אחד שקרא לציבור להקים גג סולארי והגיע הזמן לשינוי עמוק".