חשש לניגוד עניינים: שקד העבירה את הטיפול בבנייה בגלילות לאלקין

ועדת השרים בראשות שקד אישרה את הבנייה במתחם דרום גלילות כחלק מאישור 17 מתחמים מועדפים לדיור • אלא ש-21% מהקרקע נמצא בבעלות פרטית של אנשים שונים, ביניהם ברק רוזן שנכלל בהסכם ניגוד העניינים של השרה • שקד טוענת כי לא ידעה על חלקו של רוזן במתחם והעבירה את המשך הטיפול בנושא לשר אלקין

שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוסי זמיר
שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוסי זמיר

שרת הפנים איילת שקד העבירה את הטיפול במתחם הבנייה בגלילות לידיו של שר השיכון זאב אלקין, זאת בעקבות הפרסום ב"הארץ" על החשד לניגוד עניינים של שקד בטיפול בקרקע השייכת בחלקה בין היתר לחברה ברק רוזן.

ועדת השרים בראשות שקד אישרה את הבנייה במתחם דרום גלילות ביום שני בשבוע שעבר כחלק מאישור 17 מתחמים מועדפים לדיור, שם צפויות להבנות 16,800 יח"ד חדשות בקרקע ש-61% ממנה בבעלות המדינה ו-21% ממנה בבעלות פרטית של אנשים שונים, ביניהם רוזן בעלי "קרקע ישראל".

שקד טענה אז כי לא ידעה אודות הבעלות של רוזן בקרקע ואף ציינה כי הוא נכלל בהסדר ניגוד העניינים שהוכן עבורה במשרד המשפטים. גורמים ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ששוחחנו איתם הערב אמרו כי " גורמי המקצוע הם שהחליטו להביא את התוכנית לאישור הוותמ"ל" וכן שהם "לא הציגו בפני השרים את שמות בעלי הקרקע הפרטיים כשהוצגה התוכנית". לכן לדבריהם לשקד לכאורה לא הייתה דרך לדעת.

חזית מול זנדברג ומיכאלי

נגד שקד נפתחה הערב חזית נוספת בנוגע לבנייה במתחם כאשר הערב הגישו השרות תמר זנדברג ומרב מיכאלי ערר נגד הבנייה בגלילות בניסיון לבלום את הבנייה במתחם בטענה שהתוכנית מזהמת את הסביבה.

השרות כתבו בין היתר כי ההכרזה על מתחם פי גלילות כמתחם מועדף לדיור "לאחר ההליכים הממושכים כבר התקיימו במסגרת הוועדה המחוזית, שהצביעה על כך שבמתכונתה הנוכחית התוכנית אינה נותנת מענה הולם לצרכים התחבורתיים, הסביבתיים... הנדרשים בתוכנית בסדר גודל כזה - ועושה שימוש שגוי במנגנון הוותמ"ל. על הוותמ"ל לשמש למטרות המיועדות לו ובמשורה, ולא כמעקף להליכים מקצועיים המתנהלים בוועדות המחוזיות".

בעקבות ההתפתחויות האחרונות ומחשש שהשרות פועלות נגד שקד באופן מכוון, לגלובס נודע כי שקד החליטה להסיר את ידיה מהטיפול במתחם גלילות ולהעביר מעתה והלאה את הטיפול באופן בלעדי לידיו של שר השיכון זאב אלקין. כך לכל הפחות שקד לא תטפל בבנייה שתטיב באופן ישיר עם מקורבה, אף שהעידה שלא ידעה על כך לכתחילה.

לשכת שרת הפנים מסרה בתגובה כי "לבקשת השרה, ברק רוזן נכלל בהסכם ניגוד העניינים שלה שנמצא בהכנה בלשכה המשפטית ועתיד להיחתם בימים אלה. בהסכם כתוב במפורש כי לא תעסוק בענייניו ותמנע מקבלת החלטות שקשורות בקרקעות בבעלותו ככל שהיא מודעת אליהן. מאחר והשרה כלל לא ידעה של'קנדה ישראל' יש אחוזים בקרקע של גלילות, גם על פי הסכם ניגוד העניינים המתהווה היא יכלה להצביע על ההחלטה.

"כדי למנוע הישנות של מקרים דומים, השרה ביקשה לקבל עדכון מרמ״י וממנהל התכנון מבעוד מועד על קרקעות בבעלות ברק רוזן, במידה והיא הולכת לעסוק בהן. באשר לערער שהוגש, השרה העבירה את הטיפול בנושא לשר אלקין, שמלכתחילה קודם והובא להצבעה ע״י אנשי משרדו".