דוחות ביכורי השדה: הרווח הנקי נחתך ב-60% ב-9 החודשים הראשונים של השנה

משווקת הפירות והירקות של האחים אילן וששון שבע הציגה עלייה קלה בהכנסות הרבעוניות אך ירידה ברווחים • בעוד שרשמה עלייה במגזר הקמעונאות בזכות סניפים חדשים של שוק העיר, במגזר החקלאות המכירות ירדו ביותר מ-4%

ירקות / צילום: Shutterstock
ירקות / צילום: Shutterstock

ביכורי השדה , משווקת הפירות והירקות של האחים אילן וששון שבע פרסמה את תוצאותיה לרבעון השלישי של השנה, מהן עולה עלייה קלה בהכנסות אך שחיקה ברווחיות.

לביכורי השדה שלושה תחומי פעילות: רכש, שיווק, יבוא והפצה של תוצרת חקלאית טרייה, קמעונאות (החברה מפעילה את רשת המרכולים שוק העיר ואתר סחר מקוון), וכן היא עוסקת במימון חוץ בנקאי שבמסגרתו היא מעניקה אשראי חוץ בנקאי בעיקר ללקוחותיה וספקיה תחת חברת-בת "גרין ארק".

הכנסות החברה ממכירות הסתכמו ברבעון ב-437 מיליון שקל, עלייה של 7.4% בהשוואה לשנה שעברה. ב-9 החודשים הראשונים של השנה המכירות זינקו ב-54% והסתכמו ב-1.2 מיליארד שקל, בעיקר הודות לפתיחת שלושה סניפים חדשים של שוק העיר וכן לאור נטרול השפעת איחוד ביכורי השדה דרום, שחל במאי 2020.

הרווח הגולמי הרבעוני השתפר ב-6.7% והסתכם ב-108 מיליון שקל, אך בשל עלייה בהוצאות המכירה והשיווק, עלייה בהוצאות המימון וכן בהוצאות המס החברה רשמה ירידה של 17% ברווח הנקי, שהסתכם ב-11.7 מיליון שקל לעומת 14.2 מיליון שקל אשתקד. שיעור הרווח מהמכירות ירד ברבעון מ-3.5% ל-2.7%.

ב-9 החודשים הראשונים של השנה הרווח צנח בכ-60% שכן הוא עמד על 35 מיליון שקל לעומת 88 מיליון שקל אשתקד. גם שיעורו מהמכירות ירד דרסטית מ-11% ל-2.9% בלבד.

ירידה במכירות החקלאות, עלייה במגזר הקמעונאות

במהלך הרבעון השלישי החברה רשמה קיטון של 37 מיליון שקל במחזור המכירות במגזר החקלאות (ירידה של 4.2% בהשוואה לאשתקד), שהחברה מייחסת בין השאר לצמצום פעילות עם יינות ביתן. החברה ציינה כי המכירות ללקוחות המוסדיים לא השתנו ביחס לתקופה המקבילה אשתקד וניכר גידול של 3.7% ברבעון.

במגזר הקמעונאות חל גידול במחזור המכירות, שהסתכם ב-10.2 מיליון שקל, אך הוא נרשם בעיקר הודות לפתיחת שלושה סניפים חדשים. במבט על המכירות בחנויות זהות חל קיטון של כ-10% ביחס לתקופה המקבילה. החברה מציינת שברבעון השלישי של 2020 מחזור המכירות שלה היה חריג בעקבות נגיף הקורונה.

במגזר המימון החוץ בנקאי החברה מראה התאוששות לאחר שתיק הלקוחות שלה איבד גובה כתוצאה מההאטה בפעילות הכלכלית במסגרת התפשטות הקורונה. נכון למועד פרסום הדוח התיק עומד על 170 מיליון שקל. בסוף הרבעון (30 בספטמבר) יתרת תיק הלקוחות עמדה על 160 מיליון שקל, כמעט כפול מהמועד המקביל אשתקד, אז היא הסתכמה ב-84 מיליון שקל.

איבדה 11% מאז הנפקתה

ביכורי שדה הנפיקה את מניותיה בבורסה בפברואר ונסחרת כיום בשווי של 823 מיליון שקל, לאחר שאיבדה כ-11% מאז שהונפקה. המניה נסחרת ביציבות לאחר הדוחות.

בחודש יוני האחרון התקשרה שוק העיר של ביכורי השדה בהסכם מסגרת עם חברת הסופר המקוון קוויק, שבמסגרתו יתווספו סניפי רשת שוק העיר באופן הדרגתי למודל התפעולי של קוויק . נכון למועד פרסום הדוח, מתבצעת פעילות בסניף אחד.

באוגוסט האחרון הוגשה לבית המשפט בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד שוק העיר וכנגד קמעונאית מזון נוספת, בטענה כי הן מספקות ללקוחות שרוכשים מוצרים לפי משקל ) פירות וירקות, פיצוחים, גבינות ודגים) באתר של שוק העיר משקל גבוה מזה שהזמינו ומחייבות בתשלום שונה מהסכום המוצג ללקוח בעת ההזמנה. סכום התביעה הוערך ב-157 מיליון שקל ללא חלוקה בין שתי החברות הנתבעות. החברה ציינה שמבדיקתה סכום התביעה בלתי סביר וממילא מובהר בתקנון אתר האינטרנט כי תיתכן סטייה סבירה בין המשקל שהוזמן לבין המשקל שיסופק בפועל.