קבוצת חג'ג' תרכוש את הקרקע של מתחם לודוויפול, בדרום תל אביב, תמורת 250 מיליון שקל

מתחם לודוויפול הוא שכונת מגורים שנותרה כשארית בנויה, כמו אי, בין נתיבי איילון לבין דרך קיבוץ גלויות • מדובר בקרקע בגודל של כ-18 דונם • תכנית המתאר מאפשרת להגדיל את זכויות הבניה לכדי 160 אלף מ"ר

רחובות לודוויפול וקנטור בתל אביב / צילום: איל יצהר
רחובות לודוויפול וקנטור בתל אביב / צילום: איל יצהר

קבוצת חג'ג', בבעלות צחי ועידו חג'ג', הודיעה היום כי רכשה בהסכם שותפות עם חברות שבבעלות רונן חצור ורונן בן מוחה, קרקע בגודל של כ-18 דונם במתחם לודוויפול, בסמוך למחלף קיבוץ גלויות, בכנסיה הדרומית לתל אביב. בתמורה למימוש האופציה תשלם קבוצת חג'ג' 250 מיליון שקל. בקרקע תב"ע מאושרת למסחר ותעסוקה בהיקף של כ-73 אלף מ"ר. תכנית המתאר תא/5000 מאפשרת להגדיל את זכויות הבניה לכדי 160 אלף מ"ר.

רקע: מתחם לודוויפול הוא שכונת מגורים שנותרה כשארית בנויה, כמו אי, בין נתיבי איילון לבין דרך קיבוץ גלויות. 20 משפחות חיות שם, בבתים קטנים וצמודי קרקע, ויש עוד עשרות בעלי זיקה למקרקעין. ב-1949, כשהמשפחות הראשונות שעזבו את כרם התימנים הגיעו לאתר מתחם לודוויפול, הוא היה עורף עיר חקלאי על גדת נחל אכזב. בשונה משכונות אחרות שקמו אז באזור, כמו קריית שלום, או יד אליהו, הקרקע היא בבעלות פרטית.

הפסטורליה לא נמשכה הרבה זמן כי לרשויות היו תוכניות אחרות למקום. ב-1957 אושרה תוכנית בניין עיר 312, שהגדירה את כל המקום כ"שטח לרפרצלציה". ב-1970 אושרה תוכנית בניין עיר 1205, שסימנה את המקום כ"שטח לתכנון בעתיד". ב-1978 הוקם מדרום מחלף קיבוץ גלויות ובשנות ה-90 נהרסו חלק מבתי המתחם לצורך הקמת גשר חיל השריון, שממשיך את נתיבי איילון דרומה, לכיוון חולון. כתוצאה מהקמת הגשר נכלאה השכונה בין שלושה כבישים ראשיים - מצפון וממזרח כביש 1, ממערב נתיבי איילון ומדרום דרך קיבוץ גלויות. בשנת 2015 יזמו התושבים תוכנית בניין עיר, שעליה חתום האדריכל הלל שוקן, שמציעה בנייה בהיקף של 57 אלף מ"ר שטחי משרדים.

באוקטובר 2020 נחתמה עסקת אופציה (עסקה שבה הרוכש מקבע את עלות הקרקע למחיר מסוים למשך זמן קבוע תוך התניה) בין חלק ממאות הבעלים של מתחם לודוויפול לבין היזם רונן חצור מחברת היזמות קיו נדל"ן. לא ברור עדיין כמה קיו נדל"ן ישלמו למאות בעלי הקרקע, אך ההערכה היא שמדובר בסכום של כמה מאות מיליוני שקלים.

ההסכם שעליו נודע היום, בין קבוצת חג'ג' לרונן חצור ורונן בר מוחא, הוא איפוא צעד חשוב בקידום פינוי בתי השכונה ומימוש התחדשות המקום.

בין הפרוייקטים שקבוצת חג'ג' בנתה בשנים האחרונות ניתן לציין את מגדלי הארבעה, מתחם MOMA בשכונת פלורנטין, מגדל H-Tower רסיטל ומגדל שד"ל בשדרות רוטשילד.