המדינה תזרים לאל על סיוע נוסף בהיקף של 30 מיליון דולר

הסיוע יועמד בדרך של הנפקת אגרות חוב המירות לתקופה של שלוש שנים. בתום התקופה, אל על תצטרך להחליט אם להחזיר את החוב למדינה ללא ריבית, או להמיר אותו למניות של המדינה בחברה, במחיר שישקף הנחה של 7.5% על מחיר המניות

מטוס אל על בנתב''ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ'
מטוס אל על בנתב''ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ'

חברות התעופה הישראליות יקבלו סיוע כספי נוסף ממשרד האוצר בהיקף של עד 44 מיליוני דולרים - כך עולה מהצעת מחליטים שתעלה לאישור הממשלה ביום ראשון. חברת אל על צפויה לקבל כ-30 מיליון דולר בשיטת מאצ'ינג - כלומר שבעל השליטה בחברה, קני רוזנברג, יצטרך להשקיע מכיסו סכום זהה.

ההחלטה צפויה לסיים את המשא ומתן בין האוצר לחברות התעופה, ואל על בראשן, על סיוע בגין התארכות משבר הקורונה בענפי התעופה והתיירות. תחילה דרשו באל על פיצוי של 100 מיליון דולר, אותו הגדירו באוצר כ"דרישה תמוהה". באוצר הסכימו לסיוע של עד 50 מיליון דולר במאצ'ינג , שנקבע לבסוף על 30 מיליון דולר כאמור .

הסיוע יועמד בדרך של הנפקת אגרות חוב המירות לתקופה של שלוש שנים. בתום התקופה, אל על תצטרך להחליט אם להחזיר את החוב למדינה ללא ריבית, או להמיר אותו למניות של המדינה בחברה, במחיר שישקף הנחה של 7.5% על מחיר המניות.

במקרה השני, המדינה תמכור את המניות בתוך 18 חודשים. משרד האוצר יקצה לתוכנית הסיוע 25 מיליון שקל ב-2021 וסכום של 115 מיליון שקל בשנה הבאה. המקור התקציבי לסיוע יגיע מתוך הסכומים המיועדים להתמודדות עם משבר הקורונה .

מתווה הסיוע מבוסס המניות רלוונטי כרגע רק לאל על, כי היא החברה הציבורית מבין חברות התעופה הישראליות. שתי החברות הקטנות יותר, ארקיע וישראייר, צפויות לקבל במקום סיוע זה הלוואות בערבות המדינה.

בחודש מאי אל על קיבלה סיוע אחר מהאוצר, באמצעות רכישת כרטיסי טיסה למערך האבטחה לתקופה של 20 שנה. בתמורה למקדמה בהיקף של 210 מיליון דולר נדרשה אל על  לבצע הנפקה לגיוס הון בהיקף מחצית מהסכום, מתוך זה התחייב הבעלים לרכוש מניות ב-43 מיליון דולר. ואולם, עד כה רוזנברג לא רכש את המניות הללו.