דליה ושורק תחילה: איפה יוקמו תחנות הכוח הבאות של ישראל?

לקראת דיון בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) לגבי המיקומים העתידיים של תחנות הכוח שיוקמו בישראל בשנים הקרובות, העבירה שרת האנרגיה נייר עמדה ממנו עולה כי כמה מאבקים מקומיים נגד תחנות כוח מתוכננות הצליחו, היות שהיא תומכת בהרחבת תחנות כוח קיימות ולא בהקמת תחנות כוח חדשות

שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

מזה תקופה ארוכה נאבקים תושבים באזור ראש העין והסביבה בכוונה להקים תחנת כוח שפועלת על גז טבעי באזורם, בטענה לפגיעה בריאותית וסביבתית. מנייר עמדה שהעבירה שרת האנרגיה, קארין אלהרר, לוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), לקראת דיון לגבי מיקומם העתידי של תחנות כוח בישראל, נראה כי מאבקם בדרך לשאת פרי. "משק החשמל נדרש בקידום תחנות כוח נוספות המונעות בגז טבעי במחזור משולב", נכתב בפתח נייר העמדה, בו מוסבר כי "לצד קידום תחום האנרגיות המתחדשות, מקודמות תחנות כוח פוסיליות בהספק של 4,000 מגה וואט "כמלאי תכנוני עבור צרכי המשק החשמל עד 2030".

בין היתר נכתב שבוות"ל יקיימו חברי הוועדה דיון ש"יכריע לגבי ארבעת תחנות הכוח היכולות לספק את הצורך לעיל - קסם, דוראד, OPC חדרה, ו- OPC מישור רותם", הסבירה אלהרר שבהמשך העבירה את "משנתה".

"לעמדתי, טרם הקמת תחנות חדשות, עלינו למצות את היכולת לנצל בצורה מיטבית את השטח הכלוא בתחנות קיימות או להרחיבן. לאחר דיונים מקצועיים רבים עם גורמי המקצוע במשרד האנרגיה וברשות החשמל, יזמי תחנות הכוח ומתנגדי התוכניות, אני מאמינה כי יש ביכולתנו להקים מלאי תכנוני כנדרש לעין, ללא צורך בהקמת תחנות על גבי שטחים חדשים בישראל", כתבה אלהרר.

בהמשך למתווה הזה היא קבעה את סדר החשיבות להקמת התחנות החדשות. "עלינו להקים את ההרחבה המאושרת לתחנת הכוח בדליה, ולהכפיל את ההספק המאושר בתחנת הכוח שורק", כתבה. כן היא הוסיפה כי יש לקדם לאישור את שלושת התחנות הבאות, בסדר חשיבות יורד: "דוראד, OPC מישור רותם, ו- OPC חדרה".

בעיריית ראש העין מיהרו לברך, ובעמוד הפייסבוק הרשמי של העירייה אף צירפו את נייר העמדה המלא של השרה אלהרר, וכתבו מטעמם כי, "אנו ממשיכים להשקיע את כל המאמצים והמשאבים כדי למנוע את התוכנית להקמת תחנת הכוח בצומת קסם".

הדיון בוועדה צפוי להתקיים מחר (שני).