אושר סיוע ממשלתי נוסף בגובה 44 מיליון דולר לחברות התעופה

הממשלה אישרה בישיבתה השבועית להמשיך ולתמוך כלכלית בחברות התעופה המקומיות • את הסיוע תיתן המדינה כנגד הנפקת אגרות חוב הניתנות להמרה למניות לתקופה של שלוש שנים

מטוסי אל על חונים בנתב''ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ
מטוסי אל על חונים בנתב''ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ

הממשלה אישרה מתן סיוע נוסף בהיקף של 44 מיליון דולר לחברות התעופה: סיוע של 30 מיליון דולר לאל על וסיוע של 7 מיליון דולר לישראייר וסכום זהה לארקיע.

הסיוע יועמד באמצעות אגרות חוב המירות למניות לתקופה של שלוש שנים ללא ריבית. המדינה דורשת בתמורה כי בעלי השליטה יזרימו לחברה הון בסכום שווה (1:1) וכי לאורך התקופה החברות לא ימשכו דיבידנדים או יבצעו רכישה עצמית של מניות.

לאחר שלוש שנים החברות יבחרו האם לפרוע למדינה את אגרת החוב או להמיר את החוב למניות שיוקצו למדינה במחיר שישקף הנחה על שער המנייה שייקבע על ידי המדינה בהתאם למועד ההמרה. ההמרה תוכל להתבצע רק במצב שבו חברת התעופה תהיה ציבורית ומניותיה יהיו סחירות. סיטואציה שכיום רלוונטית רק עבור אל על. חברה שלא תהיה ציבורית תידרש להחזיר את הכסף שהועמד לרשותה (ללא ריבית).

חלק המדינה בהון המניות של כל אחת מהחברות לא יעלה על 24%. יצוין כי כיום מחזיקה המדינה ב-13% ממניות אל על. המניות של המדינה מוגדרות כ'מורדמות' כך שהמדינה לא לוקחת חלק בקבלת החלטות.

בשלב זה אל על היא היחידה שתיענה להצעת המתווה. החברה פרסמה הודעה לבורסה לפיה היא ממתינה לאישורים נדרשים. ארקיע וישראייר בשלב זה לא ייטלו את ההלוואה האמורה.

הסיוע שאל על וישראייר כבר קיבלו

הסיוע שאושר מצטרף למנגנוני סיוע קודמים שהוענקו בעיקר לאל על: בספטמבר אשתקד השתתפה המדינה בהנפקה שביצעה אל על - המדינה העניקה לחברה רשת ביטחון עם הבטחה לרכוש מניות בשווי של כ-75 מיליון דולר (מחצית מהיקף ההנפקה שביצעה בשעתו). בסופו של דבר המדינה רכשה מניות בהיקף של כ-35 מיליון דולר וקיבלה לידיה 13% ממניות החברה. בהנפקה זו הועברה השליטה באל על לידי קני רוזנברג. המדינה הייתה אמורה למכור את מניותיה תוך 18 חודשים ממועד ההנפקה אלא שהמועד יידחה עד לתום 2022

הפעימה הבאה של הסיוע כללה תשלום מקדמה של 210 מיליון דולר לאל על לטובת כרטיסי טיסה למערך אבטחת הטיסות לתקופה של 20 שנה. בתמורה להזרמה הזו התחייבה אל על לבצע הנפקה בשווי מחצית מהסכום מתוכן התחייב בעלי השליטה להזרים 43 מיליון דולר. ההנפקה שתוכננה לסוף חודש יולי לא התבצעה והיא תידחה לספטמבר 2022. במסגרת זו יצוין כי בעלי השליטה טרם הזרים את ההון בגובה של 43 מיליון דולר וכי באוצר מדגישים לשאלת גלובס כי כתנאי לקבלת המתווה הנוכחי על בעלי השליטה להזרים סך של 70 מיליון דולר, 43 מתוך כך בהתחייבות למקדמה שקיבלה אל על לפני כחצי שנה כאמור ועוד 30 מיליון דולר במידה ותיטול הפעם את הסכום המוצע לה במלואו.

ישראייר קיבלה במנגנון דומה מקדמה של 16 מיליון דולר, בעלי השליטה רמי לוי הזרים 8 מיליון דולר. ארקיע טרם השלימה קבלת סכום דומה לאור מחלוקות שהיו לה מול המדינה על שדה דב. ארקיע מקווה להשלים את הסיוע הזה לפני שתתפנה לדון במתווה הסיוע הנוכחי.

במקביל תאריך המדינה את הסכם כיסוי עלויות אבטחת הטיסות שנעשה באמצעות אגף האבטחה של אל על וזאת עד לסוף שנת 2022. המדינה שמממנת 97.5% מעלויות אבטחת הטיסות של חברות התעופה הישראליות מעריכה את עלויות האבטחה לשנת 2022 בהיקף של 777 מיליון שקל. יצוין כי טרום הקורונה, ב-2019 עלויות האבטחה שמימנה המדינה לחברות התעופה עמדו על סך של 946 מיליון שקל.