פרשת הצוללות: תיק החקירה נגד עו"ד דב הירש נסגר

בחודש יוני השנה הודיעה המשטרה לעו"ד דב הירש על סגירת תיק החקירה כנגדו •  הירש צוין כאחד מעדי התביעה בכתב האישום שהוגש בפרשה

צוללת / צילום: דובר צה''ל
צוללת / צילום: דובר צה''ל

תיק החקירה ב"פרשת הצוללות" נגד עו"ד דב הירש נסגר. את ההודעה על הסגירה קיבל הירש בחודש יוני השנה. 

"פרשת הצוללות", המכונה גם "תיק 3,000", וסובבת סביב שתי עסקאות רכש של צוללות וספינות-מגן שרכשה המדינה. הפרשה התפוצצה בשנת 2017, אז נחקרו ונעצרו שורה של גורמים בחשד למעורבות בעסקת שוחד סביב הרכש הציבורי.

בנובמבר 2018 הודיעה המשטרה על סיום החקירה ועל כך שנמצאה בחקירה תשתית ראייתית לדין את קציני הצבא הבכירים לשעבר המעורבים בפרשה - תא"ל (מיל') אבריאל בר-יוסף, תא"ל (מיל') שי (שייקה) ברוש, אלוף (מיל') אליעזר (צ'ייני) מרום; וכן את מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עו"ד דוד שמרון; את השר לשעבר ויו"ר קרן היסוד אליעזר (מודי) זנדברג; ואת דוד שרן, שהיה ראש מטה משרד ראש הממשלה. במהלך חודש יולי 2017, בעיצומו של הגל הראשון של החקירה, נחתם הסכם עד מדינה עם מיקי גנור, אשר שימש כנציג התאגיד הגרמני טיסנקרופ בישראל, ולכן שמו לא עלה כאחד החשודים שיש נגדם תשתית ראייתית בהודעת סיום החקירה. ואולם, במרץ 2019 חזר בו גנור מההסכם ומהגרסה שמסר למשטרה והחל לטעון כי בניגוד לגרסתו הקודמת, לא הועברו כספי שוחד בין החשודים. בעקבות חזרתו מההסכם, גנור נעצר, והוא נחקר באזהרה והפך שוב לחשוד.

בתוך ההודעה הדרמטית על סיום החקירה צוין בנוסף כי "נתגבשה תשתית ראייתית לכאורית מספקת לביסוס חשדות גם כנגד מעורבים נוספים בפרשה, לרבות אנשי עסקים פרטיים שאינם נושאים במשרות ציבוריות", ואולם שמותיהם לא צוינו. בחודש מאי השנה החליטה פרקליטות מיסוי וכלכלה להגיש כתב אישום בפרשה נגד גנור, בר-יוסף, שרן, זנדברג, ברוש וכן נגד היועץ הפוליטי דאז לשר יובל שטייניץ, רמי טייב ויועץ התקשורת יצחק (צחי) ליבר. במקביל, הפרקליטות החליטה לסגור את התיק נגד האלוף (מיל') אליעזר (צ'ייני) מרום ועו"ד דוד שמרון.

זמן קצר אחר הגשת כתב האישום הודיעה המשטרה לעו"ד הירש על ההחלטה שלא להעמידו לדין בפרשה. תחת זאת, הירש צוין כאחד מעדי התביעה בכתב האישום שהוגש.

על פי האישום, בין השנים 2016-2013 שילם גנור באמצעות מתווכים (יצחק ליבר ורמי טייב) בשלוש הזדמנויות סכום כולל של כ-130 אלף שקל לדוד שרן, כל זאת בעודו משמש כעובד ציבור בתפקידים בכירים.

זנדברג, ששימש בין השנים 2018-2010 כיו"ר קרן היסוד, נאשם כי פעל במסגרת תפקידו כעובד ציבור לסייע לגנור בקידום עסקאות כלי השיט. בין השנים 2016-2012, נטען, שילם גנור לזנדברג שוחד בשבע הזדמנויות שונות בסכום כולל של 103 אלף שקל. תשלומי השוחד לכאורה הוסוו באמצעות חשבוניות כוזבות כתשלומים עבור ייעוץ.

***חזקת החפות: מיקי גנור ויתר הנאשמים בפרשת הצוללות לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.