אודיסאה של מטוס אחד מדגימה את הסערה אליה נקלע ענף התעופה

מיליוני נוסעים אמריקאים התמודדו עם ביטולי טיסות בחודשים האחרונים, וביטולים נוספים צפויים בעונת החגים הקרובה • מסלול עקלקל של מטוס אחד, שחווה ביטולים ושינויים רבים של הרגע האחרון במשך סופ"ש אחד מסביר היטב איך כל זה ממשיך לקרות ולמה זה ככל הנראה גם ימשיך

מטוסים של חברת סאות'ווסט בקליפורניה / צילום: Reuters, Mike Blake
מטוסים של חברת סאות'ווסט בקליפורניה / צילום: Reuters, Mike Blake

כדי להבין איך הפרעות שגרתיות של טיסות של חברות תעופה התפתחו לקריסה של כל תחום הנסיעות שמשפיעה על מיליון נוסעים או יותר, מספיק לחשוב על האודיסיאה בת ארבעה ימים של מטוס אחד בודד: N8661A של חברת סאות'ווסט.

מעקב אחרי הבואינג 737-800 הזה, המכיל 175 מושבים לנוסעים, מראה כמה גרוע חלק מחברות התעופות התכוננו לחזרה מחדש של הטיסות השנה.

אפשר לחשוב על N8661A כחתיכה נוספת בפאזל בו חלק מהחלקים כל הזמן משנים צורה וגודל כל כך מהר ששום דבר כבר לא מתחבר עם שום דבר.

קשה לחזור למסלול בלי עובדים

כפי שגילו נוסעים בקיץ האחרון ובסתיו, והם צפויים לגלות ביתר שאת בחגים, חברות תעופה שחסרים להן עובדים מתקשות אפילו יותר לחזור למסלול. הביטולים נמשכים ימים ארוכים. המראות מקליפורניה מתעכבות לשעות רבות בגלל בעיות בפלורידה. הכל נראה בלתי מובן - כשאתם האנשים שהנסיעה שלהם בוטלה וישנים במלון רחוק מהיעד שלכם.

קחו כדוגמה את הפרעות חופשת סוף השבוע בסאות'ווסט. סופת אחר צהריים טיפוסית בפלורידה עיכבה מספר טיסות, ואז מרכז הבקרה האווירית בג'קסונוויל שבפלורידה סבל ממחסור כוח אדם שגרם לקרקוע טיסות אחרות. עד סוף היום, 188 מטוסים היו בערים הלא נכונות; טיסות ב־66 נמלי תעופה הושפעו, אומרים בסאות'ווסט. כ־30% מאנשי הצוות לא היו במקומות שהם היו צריכים להיות.

אבל היה גורם שהחמיר את הבעיה: לסאות'ווסט חסרים אנשי צוות בלאו הכי ולא היו לה מספיק טייסים ודיילים כדי להשתקם. זו אותה בעיה שפגעה באמריקן איירליינס כמה פעמים, כולל מוקדם יותר החודש, לאחר שהרוחות בדאלאס פגעו בטיסות החברה.

המטוסים והצוותים לא היו במקום הנכון

"חברת תעופה צריכה להמשיך לנוע. היא בונה על כך שהמטוסים ינועו, שהצוותים ינועו, וכמובן שהנוסעים צריכים לנוע וגם התיקים שלהם. אז כל החלקים צריכים להיות בתנועה", אומר בוב ג'ורדן, סגן נשיא בסאות'ווסט שיתמנה בקרוב למנכ"ל.

N8661A של סאות'ווסט - מספר הרישוי של המטוס - טס 16 פעמים בסוף השבוע הזה של אוקטובר. לעתים קרובות N8661A טס חמש או שש טיסות ביום. בתקופה זו היו לו שישה ביטולים, בעיקר בגלל שלסאות'ווסט לא היו אנשי צוות זמינים לתפעל את הטיסה.

פאשלות כאלה לרוב מעכבות טיסות ביום או ביומיים, אבל הפעם, מספרים גורמים בחברה, זה הפך לקריסה טוטאלית בגלל לוח הזמנים האגרסיבי של אנשי הצוות, שעבדו בכוח אדם דל בגלל כמה עובדים שהיו חולים. דבר אחד שהחמיר את כל הסיטואציה היה קרקוע הטיסות באורלנדו, פלורידה, ב־8 באוקטובר, שם מחזיקה סאות'ווסט מספר גבוה של עובדים.

"עד סוף יום שישי, המטוסים שלנו לא היו במקום הנכון וכך גם לגבי הצוותים. כמובן, היו הרבה מאוד לקוחות שזה השפיע עליהם", מספר ג'ורדן.

סדרה של תקלות וביטולים

N8661A החל את היום בנורפולק, ווירג'יניה והיה אמור לטוס לבולטימור; טמפה, פלורידה; סן חואן, פוארטו ריקו; אורלנדו; דאלאס; ולבסוף, ליטל רוק, ארקנסו, על פי מרשם שנמסר מחברת סאות'ווסט.

אלא שהוא הגיע רק לאורלנדו. מנהל התעופה הפדרלי עיכב טיסות והותיר חלק מהן מקורקעות בפלורידה לכמה שעות בגלל מזג האוויר הרע, אימונים צבאיים שהגבילו מטוסים מסחריים ומחסור בבקרי טיסה במרכז בקרת הטיסות בג'קסונוויל. סאות'ווסט הודיעה כי ביטלה את הטיסה של N8661A לדאלאס בגלל שמינהל הטיסות היה צריך לדלל את התעבורה האווירית. עקב כך החברה השתמשה במטוס אחר לטיסה בין דאלאס לליטל רוק.

שלא כמו חברות תעופה שהמטוסים שלהן כבולים לנמל אחד, מטוסיה של סאות'ווסט מדלגים מעיר לעיר. בגלל ש־ N8661Aהיה תקוע באורלנדו במקום בליטל רוק, קיבל המטוס מסלולים חדשים לגמרי לשבת: דאלאס, ואז מיאמי, אוסטין, טקסס, שיקגו ויוסטון.

זו הייתה תוכנית טובה, חוץ מזה שמסאות'ווסט נמסר כי שילוב של מספר אירועים גרמו לעיכוב של ארבע שעות בטיסה מאורלנדו לדאלאס. מטוס אחר עשה את שתי הטיסות האחרות וסאות'ווסט נאלצה לבטל את השניים האחרונים.

לאחר שהמטוס נחת בדאלאס באיחור של 238 דקות, N8661A שוב קיבל מסלול חדש וטס ליוסטון, לאס וגאס ופניקס. המטוס היה אמור להמשיך לברבנק, קליפורניה, אבל גם הטיסה הזו בוטלה כי המשמרת של הצוות הסתיימה, שכן חוקי הבטיחות הפדרליים מגבילים את משך הזמן שמותר לדיילים וטייסים לעבוד רצוף.

שבת ממשיכה את אותה מגמה

בשבת הטיסות היו גרועות מביום שישי: ארבע טיסות יצאו ושלוש טיסות שבוטלו. N8661A החל את יום ראשון בטיסה מפניקס ליוסטון. הוא לא הגיע מעולם לארבעת היעדים הבאים שלו. בסאות'ווסט אומרים שהיו צריכים לבטל את הטיסה המתוכננת מיוסטון לטמפה, פלורידה בגלל סיבות הקשורות לצוות הטיסה. מטוס אחר המשיך את המסלול מטמפה. במקום זאת, טס N8661A לדאלאס, טמפה, נאשוויל, טנסי, ולפנמה סיטי, פלורידה. הוא עשה חמש טיסות באותו יום, עם ביטול אחד, וכעת היה בדרום־מערב פלורידה ללילה.

כך נוצרה בעיה נוספת - טיסות מוקדמות מפנמה סיטי בוטלו כולן ביום שני, שלושה ימים לאחר שהחלה ההפרעה, בגלל היעדר זמינות של הצוות, כך אומרים בסאות'ווסט. N8661A היה מקורקע בפנמה סיטי עד 17:30 לפי השעון המקומי, ואז קיבל מסלול אחר וטס לנאשוויל, סנט לואיס ופורט מאיירס, פלורידה. טיסת קונקשיין הקשורה ל־ N8661A בוטלה ושלוש אחרות הוטסו עם מטוסים אחרים בזמן ש־ N8661Aנתקע בפנמה סיטי.

עד יום שלישי, סאות'ווסט הרכיבה מחדש את לוח הזמנים שלה - ברובו. גורמים בסאות'ווסט מספרים שלרוב הם מחזיקים בין 12% ל־15% מכוח האדם בכוננות, שמוכנים להחליף את אנשי צוות האוויר שעומדים לחרוג משעות המשמרת, עובדים שחלו או כאלה ש"נתקעו" במקום שהם לא אמורים להיות בו. אלא שג'ורדן אומר שחברת התעופה הייתה הרבה מתחת לרמת הכוננים הזו בסוף השבוע השני של אוקטובר.

למדנו את הלקח מאירועי הסופ"ש

"היו לנו פחות אנשי צוות נוספים ממה שיש לנו בדרך כלל ופחות אנשי צוות נוספים לעומת מה שאנו צריכים", אמר ג'ורדן. "בכל מקרה בטוח שהיו לנו בעיות בשבת וביום ראשון בגלל ההשפעה החריגה של האירועים האלה, אבל הן היו יכולות להיות קטנות יותר אם הייתה לנו את הכמות הרגילה של אנשי צוות נוספים".

מאז הקיץ, היו בסאות'ווסט יותר מקרים של עובדים חולים וחופשות שאינן חופשות מחלה - חלק ניגר מהם בגלל הקורונה, מספר ג'ורדן. אנשי הצוות לקחו טיסות נוספות עבור שכר נוסף, מה שהביא את איגודי העובדים להתלונן על שחיקה של העובדים. "אפילו אם הם לקחו את משמרות הטיסה הנוספות האלה בתעריף גבוה יותר, אין מספיק עובדים בגלל שיש כל כך הרבה טיסות להטיס", אמר.

בחברת התעופה אומרים כעת שהם למדו את הלקח מאירועי הסופ"ש. סאות'ווסט צמצמה את לוח הטיסות שלה לחגים. זה אמור להותיר יותר מ־20% מאנשי הצוות בכוננות.