בהשקעה של מיליארד דולר: אל סלבדור תבנה את "עיר הביטקוין"

נשיא אל סלבדור, המדינה היחידה בעולם שהסדירה בחוק את השימוש בביטקוין, הודיע בשבת על התוכנית לבנות את "עיר הביטקוין", שתהיה מרכז לכריית המטבע ושלא יונהג בה שום סוג של מס

נשיא אל סלבדור, נאיב בוקלה, מציג את תוכנית ''עיר הביטקוין'' / צילום: Reuters, Jose Cabezas
נשיא אל סלבדור, נאיב בוקלה, מציג את תוכנית ''עיר הביטקוין'' / צילום: Reuters, Jose Cabezas

אל סלבדור - היחידה בעולם שהביטקוין הוא הילך חוקי אצלה - מתכננת להנפיק "אג"ח ביטקוין" בארצות הברית, כדי לגייס מיליארד דולר עבור הקמת "עיר הביטקוין". לפי הודעתו של הנשיא, נאיב בוקלה, "עיר הביטקוין" תהיה מטרופולין עצמאית, לכל דבר ועניין - יהיו בה אזורי מגורים ואזורי מסחר, מסעדות, שדה תעופה, נמל ימי ורשת מסילות ברזל - חוץ מעניין אחד: בעיר לא יוטל מס משום סוג - לא מס הכנסה, לא מס רווחי הון ולא מס רכוש.

500 מיליון דולר מתוך המיליארד יוקצו לבניית תשתיות כריית המטבע, בעוד החצי השני ישמש לקנייה שלו. על פי מחירו העדכני של הביטקוין, 59 אלף דולר - הסכום הזה יקנה לאל סלבדור כ-2,000 מטבעות.

אבי סלמה, מנכ"ל הנציגות הישראלית של Hyposwiss - בנק שווייצרי המאפשר למשקיעים לממש השקעות ואחזקות בתחום הקריפטו - התייחס לתוכנית "עיר הביטקוין" של אל סלבדור: "מה שהיום נראה כמו חזון נקודתי באל סלבדור - ייתכן שבעתיד ייראה כמו דבר שבשגרה ברמה הבינלאומית. בדומה למדינות רבות ביבשת אפריקה, בהן המערכת הפיננסית לא הגיעה לכל פינה, אבל המהפכה התקשורתית של ה-4G אפשרה את הקמתם של בנקים וירטואליים ואמצעי תשלום דיגיטליים רבים לצמוח. גם אל סלבדור הולכת בכיוון הזה כאשר אימצה את הביטקוין כאמצעי תשלום עוקף מערכות פיננסיות, אשר יקל על המבנה הפיננסי של השוק ובעצם יקדם את השוק הפיננסי של אל סלבדור לקדמת הבמה הבינלאומית, תוך עקיפת מדינות מערביות רבות שעסוקות באי קבלת החלטות בנושא רגולציה. מן הסתם שישראל יכלה להוביל בתחום, אך כרגע בוחרת בעיקר לא להחליט".

"עיר הביטקוין" תהיה ממוקמת לאורך מפרץ פונסקה, בסמוך להר געש, שם גם תוקם תחנת כוח שתספק את האנרגיה העצומה הנדרשת לכריית המטבע, וכן לחיים השוטפים של התושבים. העיר תבנה בצורת מעגל - כמו מטבע - ובמרכזה יהיה כיכר שיציג פסל ענק של סמל הביטקוין.