נוגדן חדש של חברת אסטרהזנקה ישמש כטיפול מניעתי נגד קורונה בזריקה חצי שנתית

הטיפול זכה ליעילות של 83% בניסוי קליני, לפי דיווחי אסטרהזנקה • ישראל נמצאת במו"מ לרכישת המוצר

אסטרהזנקה. הנוגדן הופק במקור ממחלימים / צילום: Associated Press, Alastair Grant
אסטרהזנקה. הנוגדן הופק במקור ממחלימים / צילום: Associated Press, Alastair Grant

חברת אסטרהזנקה דיווחה ביום חמישי האחרון על השגת יעילות של 83% בטיפול מניעתי נגד קורונה. המטרה היא לתת טיפול מניעתי, כנראה בזריקה פעם בחצי שנה, כדי למנוע תחלואה בקורונה במי שאינם יכולים להתחסן או במי שלא מצליחים לייצר תגובה חיסונית. הנוגדן הופק במקור ממחלימים והיום הוא מיוצר במעבדות של החברה, ועובר תהליך נוסך ייחודי לחברה שהופך אותו לעמיד בגוף למשך זמן רב. כך אפשר להשתמש בו למניעה.

הצורך של מניעת קורונה בטיפול תרופתי שאיננו חיסון, הוא כרגע צורך נטול מענה, ואסטרהזנקה מתמקמת בו עם המוצר הראשון שהוכיח יעילות משמעותית במתן שאיננו תדיר. החברה כבר דיווחה בעבר על יעילות של 77% לנוגדן, אך בבדיקת היעילות לאורך 6 חודשים, הסתבר כי היא גבוהה אפילו יותר. כעת נמצאת החברה בתהליך של בקשת אישורי שיווק למוצר בעשרות מדינות ברחבי העולם. במדינה אחת הוא כבר אושר - בחריין. בארה"ב ובבריטניה צפויה להתקבל תשובה בקרוב.

הכוונה היא לפתח את אותו הנוגדן שניתן למניעה, גם כטיפול עבור מי שכבר נחשפו לקורונה, כדי למנוע התדרדרות למחלה קשה או מוות. גם בניסוי במתן הנוגדן למטרה זו, הייתה לחברה הצלחה. בשני המקרים הללו הנוגדן ניתן בזריקה תוך שרירית, והחברה מפתחת אותו גם כמוצר למתן בעירוי לטיפול במחלה קשה.

פרופיל הבטיחות של המוצר הוא חיובי ולא נמצאו תופעות לוואי משמעותיות. משרד הבריאות הישראלי כבר החל בשיחות עם החברה כדי להביא את הנוגדן לישראל.