האם הממשלה הקודמת לא תקצבה "ארגוני חזרה בתשובה"?

מה היה קורה אם הממשלה הקודמת הייתה מתקצבת חזרה בתשובה? נראה שזה קרה • המשרוקית של גלובס

אלי כהן, הליכוד טוויטר, 17.11.21 / צילום: איל יצהר
אלי כהן, הליכוד טוויטר, 17.11.21 / צילום: איל יצהר

"ממשלת בנט-לפיד רוצה לעקור את הזהות היהודית של מדינת ישראל", הזהיר חבר הכנסת אלי כהן בטוויטר, וצירף צילום מסך מסרטון שפרסמה מפלגת העבודה שבו מתגאה מרב מיכאלי בהעברת 4 מיליון שקל "למען היוצאים בשאלה". "אם אנחנו היינו מתקצבים חוזרים בתשובה, ליאור שליין היה מקדיש לזה תוכנית מיוחדת, ואת זעקות ה'הדתה' של מרב מיכאלי היו שומעים עד אילת", הוא טען.

אבל רגע, האם הממשלות שבהן היה חבר כהן לא תקצבו "חוזרים בתשובה"? השאלה מהו תקצוב "לחוזרים בתשובה" - כמו השאלה מהו תקצוב "ליוצאים בשאלה"-  היא מעט מורכבת. לגבי כל אחד מהמקרים אפשר לשאול, למשל, האם מדובר בעידוד אקטיבי של אנשים לשנות את אורח חיהם, או רק בסיוע למי שכבר החליטו לעשות זאת וכעת סובלים מקשיים? ואם סייענו למי שכבר החליט, האם עודדנו אחרים ללכת בעקבותיו? ובכל זאת, הציוץ של כהן מעלה נקודה מעניינת, ומאפשר לנו לבחון בקצרה לאן הופנו הכספים הקואליציונים בעבר ובאילו הקפים, ולאן הם מופנים כעת. 

נתחיל עם הממשלה הנוכחית. בצילום המסך ששיתף כהן מיכאלי מתגאה ב-4 מיליון שקל "למען היוצאים בשאלה". מדובר בתקציבים לשנתיים, 2021 ו-2022, שיופנו ל"מרכזי ייעוץ לצעירים יוצאים בשאלה", ו"מקלטי חירום לצעירים יוצאים בשאלה". לכך צריך להוסיף מיליון שקל בשנה שהובטחו למרצ לשתי המטרות יחד, כך שבשנתיים הממשלה תקצה לנושא 6 מיליון שקל. 

ולאן הופנו כספים קואליציוניים בתקופת הממשלות הקודמות שבהן היה חבר כהן? מעבר זריז על חלוקת הכספים הקואליציוניים החל מ-2015 מגלה עשרות מיליונים שנותבו מדי תקציב על ידי מפלגות הקואליציה לארגונים חרדים ודתיים שמטרתם "חיזוק והעמקת הזהות היהודית". 

כך, בהחלטת ממשלה 674 מ-2015 תוקצבו גרעינים תורניים ב-12 מיליון שקל; תגבור לימודי יהדות במסגרות חינוכיות תוקצב במעל 7 מיליון שקל; ו"הנחלת המשפט העברי" בישראל ושילוב יהדות ומסורת בקולנוע הישראלי תוקצבו ב-8 מיליון שקל. בהחלטה 2177 מ-2016 מנהלת הזהות היהודית קיבלה 34 מיליון שקל. ועוד ועוד. 

האם ניתן להגדיר את כל הכספים הללו ככאלה שהוקדשו "להחזרה בתשובה"? נראה שלא, וממילא, כפי שציינו, מדובר בהגדרה חמקמקה. אבל הנה כמה ארגונים שנכללו בהקצאות הכספים הללו, ואפשר לקבוע שלפחות חלק מהפעילות שלהם עונה להגדרה. תנועת "מוסדות חוט של חסד", שמוגדרת כעמותה להפעלת כולל אברכים, בניית בתי כנסת ומקוואות טהרה, הפעלת מוסדות חינוך לבנים ובנות ורשת שיעורי תורה, קיבלה מ-2015 בין מיליון לשני מיליון שקל מדי שנה ממשרד החינוך. העמותה מפעילה, למשל, תוכנית בבתי כלא שנקראת "פרח תורני", בה "כל פעיל יושב עם אסיר-חניך ומחדיר בו אמונה"; "הידברות - ארגון לקירוב לבבות" שפועל "להפצת התרבות היהודית בציבור הרחב" ומייסד ומנהל ישיבות, כוללים ומוסדות חינוך, תוקצב על ידי משרד החינוך והמשרד לשירותי דת בסכומים משתנים: 180 עד 500 אלף שקל בשנה; "מעייני הישועה - התנועה לתרבות בישראל", שמטרותיה הרשמיות הן "להרבות תורת ישראל תוך הפצת חומר כתוב, ארגון כנסים והקמת רשת תלמודי תורה" ו-"השמת רכזי זהות יהודית בקהילות בישראל", קיבלה מהממשלה בארבע השנים האחרונות כמעט 800 אלף שקל במצטבר. "ערכים - האגודה להפצת התודעה היהודית" שרוצה ב"החדרת התודעה היהודית בקרב העם" תוקצבה ביותר מחצי מיליון שקל בממוצע מדי שנה מאז 2015.

אז הממשלות שבהן היה חבר כהן בהחלט תיקצבו ארגונים שניתן להגדיר כארגוני "החזרה בתשובה". ומה לגבי "יוצאים בשאלה"? גם כאן ההגדרות כאן אינן חד משמעיות, אבל מעניין לציין שבתקציבים של 2015-2019 נכללו עשרות מיליוני שקלים לטובת "טיפול בנוער חדרי מנותק" ו"טיפול בנוער דתי מנותק על רקע דתי". התוכניות כוללות, בין היתר, "מועדון תעסוקתי לנוער וצעירים... וכן פעילויות וסדנאות המיועדות להכין אותם לעולם התעסוקה". על פי דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, התוכניות הללו אינן מיועדות ל"יוצאים בשאלה".

בשורה התחתונה: דבריו של כהן מטעים. למרות הרושם שעולה מהציוץ שלו, הממשלות שקדמו לממשלה הנוכחית, ובהן הוא היה חבר, אכן תקצבו "חוזרים בתשובה", גם אם מסתכלים על המונח בהקשר מצומצם. אם מסתכלים על המונח בהקשרו הרחב אפשר אף לטעון שהתקצוב הזה היה גבוה משמעותית מזה שניתן כעת ל"יוצאים בשאלה".

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אלי כהן
מפלגה: הליכוד
תאריך: 17.11
ציטוט: "אם אנחנו היינו מתקצבים חוזרים בתשובה, ליאור שליין היה מקדיש לזה תכנית מיוחדת, ואת זעקות ה"הדתה" של מרב מיכאלי היו שומעים עד אילת"
ציון: מטעה

"ממשלת בנט-לפיד רוצה לעקור את הזהות היהודית של מדינת ישראל", הזהיר חבר הכנסת אלי כהן מהליכוד בציוץ בטוויטר ב-17.11, וצירף צילום מסך מסרטון שפרסמה מפלגת העבודה בו מתגאה יו"ר המפלגה מרב מיכאלי על העברת 4 מיליון ש"ח "למען היוצאים בשאלה". כהן הוסיף כי "אם אנחנו היינו מתקצבים חוזרים בתשובה, ליאור שליין היה מקדיש לזה תוכנית מיוחדת, ואת זעקות ה"הדתה" של מרב מיכאלי היו שומעים עד אילת".

בדקנו האם הממשלות הקודמות בהן כהן היה חבר תיקצבו חוזרים בתשובה.

ראשית נציין כי כי המספר בו נקב כהן, בהסתמך על הסרטון של מיכאלי, הוא נמוך מהסכום האמיתי שהקצתה הממשלה לנושא בתקציב שאושר. במסגרת הכספים הקואליציונים שסוכמו עם מפלגות הקואליציה והאופוזיציה ערב אישור התקציב, הובטחו למפלגת העבודה מיליון שקלים בשנת 2021 ועוד מיליון בשנת 2022 שיועדו ל"מרכזי ייעוץ לצעירים יוצאים בשאלה". שני מיליון נוספים על פני שנתיים שסוכמו עם העבודה יועדו ל"מקלטי חירום לצעירים יוצאים בשאלה". אלא שגם למרצ הובטחו חצי מיליון שקל בכל שנה לאותן מטרות בדיוק, כך שהסכום הכולל שיוחד לנושא בשנתיים הקרובות על ידי הממשלה יהיה 6 מיליון ש"ח.

כהן היה חבר בכל ממשלות הימין החל משנת 2015 ועד 2021, חלקן כח"כ במפלגת כולנו וחלקן כשר בליכוד לאחר איחוד המפלגות. ממעבר על החלטות ממשלה מאותן שנים הנוגעות לתקצוב הסכמים קואליציונים, וכן מבדיקה של כספים קואליציונים שהועברו למפלגות במסגרת אישור התקציב, ניתן לראות כי עשרות מיליונים רבים נותבו על ידי מפלגות הקואליציה לארגונים חרדים ודתיים שמטרתם חיזוק והעמקת הזהות היהודית בקרב אזרחי ישראל.

כך, בהחלטת ממשלה 674 תוקצבו גרעינים תורניים ב-12 מיליון שקלים, תגבור לימודי יהדות במסגרות חינוכיות תוקצב במעל 7 מיליון שקלים ו"הנחלת המשפט העברי" בישראל ושילוב יהדות ומסורת בקולנוע הישראלי תוקצבו ב-8 מיליון שקל. בהחלטה 2177 מ-2016 מנהלת הזהות היהודית קיבלה 34 מיליון, הגברת הזהות היהודית בקרב חיילי צה"ל תוקצבה ב-2 מיליון ש"ח, 90 מיליון יועדו ל"תגבור לימודי יהדות" ו-36 מיליון ל"שיעורי דת ותרבות יהודית במסגרת לא פורמלית". גם בהחלטות ממשלה והסכמים קואליציונים נוספים מ-2017 ו-2018 הוקצו עשרות רבות של מיליונים למטרות זהות, בהן הגברת הזהות היהודית בתנועות נוער, לימודי יהדות ושיעורי תורה במסגרות פורמליות ולא פורמליות.

תיאור הסעיף התקציבי במסמכים אלו נותר כללי מאוד, והארגונים והעמותות המקבלות בסופו של תהליך את הכסף לא מפורט בהם. עם זאת, אתר העמותות של משרד המשפטים כן מאפשר לבחון אילו עמותות מקבלות תמיכה ממשלתית ובאילו סכומים. כך, תנועת "מוסדות חוט של חסד", שמוגדרת כעמותה להפעלת כולל אברכים, בניית בתי כנסת ומקוואות טהרה, הפעלת מוסדות חינוך לבנים ובנות ורשת שיעורי תורה, קיבלה מ-2015 בין מיליון לשני מיליון שקל מדי שנה ממשרד החינוך. "הידברות – ארגון לקירוב לבבות" שפועל "להפצת התרבות היהודית בציבור הרחב" ומייסד ומנהל ישיבות, כוללים ומוסדות חינוך, תוקצב על ידי משרד החינוך והמשרד לשירותי דת מדי שנה בבין 180 ליותר מ-500 אלף שקל. "מעייני הישועה – התנועה לתרבות בישראל", שמטרותיה הרשמיות הן "להרבות תורת ישראל תוך הפצת חומר כתוב, ארגון כנסים והקמת רשת תלמודי תורה" ו-"השמת רכזי זהות יהודית בקהילות בישראל", קיבלה מהממשלה בארבע השנים האחרונות כמעט 800 אלף שקל במצטבר. "ערכים – האגודה להפצת התודעה היהודית" שרוצה ב"החדרת התודעה היהודית בקרב העם" תוקצבה ביותר ממיליון שקל רק בשנה האחרונה, וביותר מחצי מיליון בממוצע מדי שנה מאז 2015. דוגמא לפעולותיה בנושא ניתן למצוא כאן.

אם כן נראה שממשלות ישראל בהן היה חבר כהן תיקצבו בהרבה יותר מ-4 מיליון שקלים ארגונים הפועלים באופן עקיף או ישיר להחזרה בתשובה והחדרה או חיזוק אורח חיים דתי או חרדי. זאת, כחלק ממאות מיליונים שהועברו במסגרת הכספים הקואליציונים דרך מפלגות ש"ס, הבית היהודי ויהדות התורה למטרות דומות.

אגב, מתברר כי את תלונתו על כך שממשלת בנט-לפיד מתקצבת חוזרים בתשובה ובכך פועלת "לעקור את הזהות היהודית של מדינת ישראל" יכול כהן להפנות גם אל עצמו. בתקציבים של 2015-2019 נכללו עשרות מיליוני שקלים למען "טיפול בנוער חדרי מנותק" ו-"טיפול בנוער דתי מנותק על רקע דתי", כלומר בני נוער שנשרו ממסגרות חינוך חרדיות, לא מצייתים למוסכמות חברתיות בקהילתם ומתנהגים בצורה "שאינה עולה בקנה אחד עם ערכי הקהילה החרדית". נציין כי על פי דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, התכניות שנועדו לטפל בנוער חרדי מנותק אינן מיועדות באופן רשמי ומוצהר ל"יוצאים בשאלה".

אם כן, ממשלות קודמות בראשות בנימין נתניהו בהן היה חבר כהן תיקצבו עמותות וארגונים שפעלו להחזרה בתשובה של ישראלים, בניגוד למשתמע מהציוץ של כהן. לכן דבריו מטעים.