לקראת חזרה לשגרה? החסמים בשרשראות אספקה מתחילים להתפוגג

התפוקה באסיה חוזרת לקדמותה וכמה צווארי בקבוק מתרוקנים, אבל המחסר בעובדים עשוי להימשך אל תוך השנה הבאה

משאיות במסוף המכולות בנמל נינגבו / צילום: Reuters, STRINGER
משאיות במסוף המכולות בנמל נינגבו / צילום: Reuters, STRINGER

הבעיות בשרשראות אספקה עולמיות מתחילות להיפתר, אבל מנהלים בכירים בתחום השילוח, הייצור והקמעונאות אומרים שהם לא צופים חזרה לפעילות נורמלית לפני שנה הבאה ואומרים שימשיכו להיות עיכובי משלוח אם התפרצויות של קורונה יקרו במרכזי הפצה עיקריים.

באסיה, סגירת מפעלים הקשורה לקורונה, מחסור באנרגיה ומגבלות על הספק הנמלים הוקלו בשבועות האחרונים. בארה"ב, מוכרים גדולים אומרים שייבאו את רוב מה שהם צריכים למכירות החגים. תעריפי השילוח הימי ירדו מהשיאים שקבעו.

עדיין, מנהלים בכירים וכלכלנים אומרים שביקוש צרכני חזק לסחורות במערב, המשך התקיעות בנמלים בארה"ב, מחסור בנהגי משאיות ועלייה במחירי המשלוח בכל העולם ממשיכים להיות תלויים כעננה מעל השיקום. הסיכון למזג אוויר קיצוני והתפרצויות קורונה עלול לגרום שוב לפקקים בשרשרות האספקה.

הקלה על נקודות המחנק בשרשראות האספקה עשויה לאפשר לייצור לנוע לקראת מילוי הביקוש החזק ותוריד את עלויות הלוגיסטיקה. אם תימשך, הירידה בעלויות הייצור והלוגיסטיקה יקלו את הלחץ כלפי מעלה על האינפלציה.

מספר הספינות המחכות לפרוק בנמלי לוס אנג'לס ולונג ביץ', השער הגדול ביתר בארה"ב ליבוא מאסיה, קטן אבל עדיין קרוב לרמות שיא. ב־19 בנובמבר היו 71 ספינות משא שעגנו מול החוף, לעומת שיא של 86 שלושה ימים קודם לכן, כך נמסר מהבורסה הימית של דרום קליפורניה, ו־17 נוספות היו צפויות להגיע תוך שלושה ימים. לפני המגפה, זה היה חריג שספינות יעגנו מול החוף בכלל.

בכירים בתחום הקמעונאות והשילוח אומרים שהם צופים שהחסמים בנמלים אמריקאים ישתחררו בתחילת 2022, לאחר עונת הקניות לחגים.

בעל הספינות הגרמני יאן הלד אמר שהגודש, בעיקר באסיה, משתפר. הספינות שלו משיטות בעיקר סחורות תעשייתיות, כמו תחנות רוח עצומות, ולא מכולות, אבל לעתים הן מחכות חודש מחוץ לנמלים באסיה.

הלד אמר שיעבור עוד זמן לפני שמערכת התובלה העולמית תחזור לנורמליות. "בשביל זה, המגפה צריכה להיגמר וזה לא קורה בקרוב, לדעתי", אמר הלד, שהוא בעלים משותף של Held Bereederungs, חברה המבוססת בעיר הצפון־גרמנית הארן.

מחירי בייבוא בירידה

מחירי שילוח סחורות באוקיינוס השקט ירדו בשבועות האחרונים כשרוב המוכרים הגדולים בארה"ב ייבאו את כל הסחורה שהיו צריכים לעונת החגים, ובהדרגה יצרו מקום בקצה אחד של השרשרת. המחיר להעברת מכולה באוקיינוס ירד ביותר מרבע בשבוע שנגמר ב־12 בנובמבר, הירידה הגדולה ביותר מזה שנתיים. התעריפים עלו בכ־5% השבוע, לבערך 14,700 דולר למכולה, והם עדיין גבוהים יותר מפי שלושה ממה שהיו לפני שנה, על פי המדד Freightos Baltic Index.

"ברמה עולמית, הרע ביותר מאחורינו מבחינת בעיות של שרשרת האספקה", אמר לואי קוייס, מנהל מחלקת כלכלת אסיה ב־Oxford Economics. סקר של מכון המחקר בקרב מי שתיאר כ"מומחי מדינות" המכסה 45 כלכלות מצא שכמעט כולם מאמינים שההפרעות בשרשראות אספקה הגיעו לשיא או יגיעו לשיא ברבעון האחרון של השנה הנוכחית.

כל תקלה, כמו חזרה על הסגירה הזמנית של נמל נינגבו־ז'ושן בסין באוגוסט בגלל מקרה בודד של קורונה, עלולה לגרום למחירי הובלת הסחורות לטפס שוב.

רשתות גדולות רבות, כמו וולמרט, הום דפו וטארגט, אמרו בשבוע האחרון שיש להן מספיק סחורה לחגים, בעיקר בגלל שייבאו סחורה השנה מוקדם מהרגיל. חלקן גם חכרו ספינות משלהן על מנת לעקוף עד כמה שאפשר את צווארי הבקבוק.

כמה מנכ"לים אומרים שהבעיות שלהם נגמרו, ובסבב האחרון של התוצאות, חברות עולמיות המשיכו לציין בעיות בנמלים ובכבישים ברחבי העולם. כמה מוכרים דיווחו על שולי רווח נמוכים יותר, וציינו עלויות הובלה גבוהות יותר להזזת הסחורות שלהן מהמפעל לחנויות ולצרכנים.

בשביל כריסטין האמפריז, לא נראה שיש הקלה בכאוס של שרשראות האספקה, והמשמעות היא שחברת המשקאות שלה מחזיקה רק חצי מכמות הסחורה שלרוב יש לה לקראת חג המולד, התקופה הפעילה ביותר בשנה.

מסעות מגרמניה לבריטניה שהיו לוקחים שבועיים לוקחים היום שישה שבועות, אמרה האמפריז, מייסדת שותפה של Mindful Drinking Company. "נו באמת, זה לא במרחק מיליון מייל, רק מעבר לתעלה", אמרה.

גם תפוקת הייצור בעלייה

לאחר האטות בייצור בחודשים האחרונים בגלל התפרצויות קורונה, התפוקה במפעלים ברחבי מלזיה, וייטנאם ומדינות אחרות עלתה בחזרה בחודש האחרון, כשכמות מקרי הקורונה ירדה ומגבלות הייצור הוסרו, מה שהקל על חלק מצווארי הבקבוק שהחניקו את מלאי המעבדים והטקסטיל בכל העולם.

"זה שינוי עצום בכיוון חיובי משום שזה אמור לשפר את התוצרת התעשייתית באסיה ובעולם", אמרה טרין נגוין, כלכלנית בכירה ב־Natixis בהונג קונג. עדיין, היא הזהירה שמדינות רבות ממשיכות להתמודד עם בעיות אחרות, כמו מחסור בעובדים.

"יש כמה גורמים של זעזועים בשרשרת האספקה שמקלים, אבל נושא המחסור לא הולך להיעלם לגמרי", אמרה.

בוייטנאם, בעלי מפעלים במרכז הייצור בדרום מערב המדינה אמרו שהייצור פועל באופן הרבה יותר חלק ממה שהיה לפני כמה חודשים, אבל אתגרים נותרו, כולל עלויות המשלוח הגבוהות ומחסור בעובדים, בגלל שהרבה עובדים שחזרו לכפרים שלהם בזמן הקורונה עדיין צריכים לחזור לבתי החרושת.

דו שואן לאפ, ראש איגוד העץ ומוצרי היער של וייטנאם, אמר שהמצב משתפר ושמפעלי רהיטים בגודל בינוני, שיש להם בין 200 ל־500 עובדים, פועלים בתפוקה של כ־80%. אבל מפעלים גדולים, שיש בהם עד 3,000 עובדים, פועלים בתפוקה נמוכה יותר של עד 65% בגלל שחסרים להם פועלים רבים.

בסין, מחסור באנרגיה שפגע במרכזי הייצור התעשייתי מוקדם יותר בסתיו הוקל בשבועות האחרונים לאחר שהרשויות הרשו לתחנות חשמל המשתמשות בפחם לגבות מחירים גבוהים יותר. לפני כן, כמה מפעלים הגבילו את תפוקת החשמל שלהם. גם מחירי הנפט נסוגו לאחר שהגיעו לרמה הגבוהה ביותר מאז משבר האנרגיה של 2014.

הייצור התעשייתי חזר ברובו לרמה נורמלית מאז אוקטובר, על פי ראיונות עם כמה בעלי מפעלים המבוססים בעיר התעשייתית הדרומית גואנגדונג.

נראה גם כי המחסור בספינות הובלה מוקל במידת מה.

תומאס ברוטייס, מנהל של Foshan Oufeng Furniture Co המבוסס בגואנגדונג, אמר שבספטמבר, לא היה יכול לשלוח שום מוצר בגלל שלא הצליח להזמין מקום אפילו על ספינה בודדת באותו חודש. "זו הייתה באמת נקודת השפל", אמר.

בעוד שהחברה הייתה יכולה להזמין יותר מכולות מאז אוקטובר, עדיין לוקח ימים רבים לפני שהיא יכולה לאשר הזמנות עם מוכרים. המחירים נותרו גבוהים פי שלושה או ארבעה ממה שהוא שילם לפני 2020. "אני מקווה שהדברים ישתפרו. הם לא יכולים להיות גרועים יותר", אמר, אם כי הוסיף, "זה עדיין כאב ראש גדול".

בעלי מפעלים אחרים אומרים שהם עדיין נאבקים להתמודד עם צווארי בקבוק. מאז יוני, ארגזים מלאים בחלקי רכב החלו להיערם במחסן של Zhejiang Songtian Automotive Motor System, כשיותר ויותר יבואנים מהמערב עיכבו קבלת משלוחים בגלל מחירי ההובלה הגבוהים. החברה לאחרונה שינתה ייעוד של חללים במפעל חדש שלה על מנת לשמש כמחסן.

"כל המפעל מלא כעת בסחורות מוגמרות שלא ניתן לשלוח. זה כאב הראש הגדול ביותר שלנו כרגע, ואין שום דבר שאנחנו יכולים לעשות לגבי זה", אמר דאי שואז'י, מנכ"ל החברה שבסיסה בעיר בדרום מזרח סין וונז'ו.

ארה"ב: סימנים מועטים להקלה

חברת הנתונים eeSea אומרת שעיכובים בשרשרות אספקה שככו באוקטובר לעומת ספטמבר, אבל לא היה שינוי בכל הנוגע לספינות המחכים מחוץ לנמלים בנובמבר. נכון ליום שישי בבוקר, היו 500 ספינות מכולות גדולות שחיכו לעגון מחוץ לנמלים באסיה, אירופה וצפון אמריקה, מעט יותר מ־497 ספינות המכולות שהיו שם ב־8 באוקטובר.

בארה"ב, שהיא היעד של הרבה מהסחורות המיוצרות בבתי חרושת באסיה, ישנם סימנים מועטים להקלה.

מסילות ברזל המשמשות להובלת סחורות הסירו לאחרונה את המגבלות על הכנסת מטענים לנמלי מכולות פקוקים באזור שיקגו. אבל הארגזים עדיין מציפים את נמלי לוס אנג'לס ולונג ביץ', ומנהלים בתחום השילוח אומרים שכמות הספינות המחכות מחוץ לנמלים מצביעה על כך שכמות המשלוחים המגיעים לא צפויה להיות קטנה יותר.

"אנחנו עדיין בעיצומה של הבעיה", אמר אלן מקורקל, מנכ"ל Yusen Terminals, בנמל לוס אנג'לס.


קוסטס פריס, סטיפן רייט, פול ברגר ושרה נסאואר השתתפו בהכנת הכתבה.