רוצה להיות האמזון האירופי: שוורץ גרופ רוכשת את הסטארט-אפ של ראש המוסד לשעבר ב-700 מיליון דולר

הרוכשת: רשת הקמעונאות הגרמנית שוורץ גרופ • אקס אם סייבר פעילה בשוק מבחני החדירה של איומי סייבר והיא פועלת על מנת לזהות חולשות בתשתיות קריטיות ולהתריע מפניהן • היא גייסה עד היום 49 מיליון דולר משאול שני, ראש ה-CIA לשעבר דיוויד פטראוס, קרן ההון ההשקעות של נאסד"ק והבנק האוסטרלי מקווייר

תמיר פרדו / צילום: רן בירן
תמיר פרדו / צילום: רן בירן

אקזיט מהצללים: חברת הסייבר שעל מייסדיה נמנה ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו נמכרה הבוקר (ב') לרשת הקמעונאות הגרמנית שוורץ גרופ תמורת 700 מיליון דולר. אקס אם סייבר גייסה עד היום 49 מיליון דולר משאול שני, שגם היה המשקיע הראשון בחברה; ראש ה-CIA לשעבר, דיוויד פטראוס; קרן ההון ההשקעות של נאסד"ק; והבנק האוסטרלי מקווייר. כך, שהמכפיל השווי ביחס להשקעות שגייסה החברה מאז הקמתה עומד על פי 14, ללא מעורבות של קרנות הון סיכון ישראליות.

שוורץ גרופ היא תאגיד הקמעונאות הגדול באירופה והרביעי בגודלו בעולם, ובין המותגים הבולטים שלו, רשתות המרכולים האירופאיות Lidl ו-Kaufland. רכישת אקס אם סייבר נעשתה כחלק ממהלך החברה הגרמנית להפוך למעין אמזון אירופית, ולספק שירותי ענן ומערכות מידע.

כפי שחברת אדאלום הישראלית הפכה לתשתית פעילות הסייבר של שירות הענן של מיקרוסופט (אז'ור), ונבאחו הפכה את תשתית הענן של סיילספורס, כך אקס אם סייבר תהפוך לתשתית הסייבר של הענן של שוורץ, StackIT, שיש המכנים אותו כ-"AWS האירופי". המשא ומתן עם שוורץ החל בחודש ינואר והבשיל במהלך ביקור של משלחת שוורץ גרופ בחודש יולי השנה.

לפי ההסכם, אקס אם תמשיך לפעול באופן עצמאי ממטה החברה בהרצליה ותציע את מגוון המוצרים שלה תחת המותג הקיים וההנהלה הנוכחיים. החברה הוקמה על ידי נועם ארז, המשמש כמנכ"ל; בועז גורודיסקי, מנהל הטכנולוגיות; וראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, המשמש כיו"ר החברה.

עובדי והנהלת XM cyber מיד לאחר ההכרזה על מכירתה / צילום: שחר פרלמן
 עובדי והנהלת XM cyber מיד לאחר ההכרזה על מכירתה / צילום: שחר פרלמן

השווי לא תואם את הערכים בשוק הסייבר כיום

השווי לו זכתה אקס אם סייבר, חברה שמעסיקה 110 עובדים בלבד והוקמה לפני כחמש שנים, איננו תואם את הערכים הגבוהים המוצמדים בשוק לחברות סייבר בתחום הענן הארגוני. שוויה של סנטינל וואן, חברת אבטחת הענן הישראלית שהונפקה בנאסד"ק לפני כחצי שנה, עומד כיום על קרוב ל- 19 מיליארד דולר, שווי המהווה מכפיל של כמעט פי 200 על ההכנסות שעומדות על כ- 100 מיליון דולר בשנה.

כך גם שוויו של הסטארט-אפ וויז של אסף רפפורט שגייס לאחרונה הון לפי שווי של 6 מיליארד דולר, המהווה מכפיל של פי 240 על ההכנסות.

אקס אם סייבר, מאידך, מייצרת לפי ההערכה כ-10-20 מיליון דולר בשנה בהכנסות, וצומחת בקצב של 300% בהכנסותיה. לפיכך, המכפיל שבו נמכרה עומד על פי 20-30 "בלבד". עם זאת, 110 העובדים צפויים להרוויח מיליוני דולרים מהעסקה באמצעות הצמדת תוכנית האופציות הקיימת שלהם לתגמול הניתן במזומן במועד פקיעת האופציות.

אקס אם סייבר (XM Cyber) פעילה בשוק מבחני החדירה של איומי סייבר והיא פועלת על מנת לזהות חולשות בתשתיות קריטיות ולהתריע מפניהן. החברה פורסת מערך של חיישנים וירטואלים על פני רשת התשתיות המבצעית של הלקוח במטרה לדמות את פעילותה בעת מתקפות סייבר.

לאחר מכן היא מדמה מספר מתקפות על המערכות הקריטיות, מזהה חולשות ונתיבים אפשריים לחדירה לתשתיות. כך, היא בוחנת פגיעויות מבניות, לצד טעויות אנוש בהרכבת תשתיות החומרה והתוכנה והתנהגות עובדים בממשק עם התשתיות.

עם ההתקנה הראשונה, מייצרת אקס אם סייבר את מפת החולשות והפרצות שעל מנהל האבטחה לסגור, ולאחר מכן ממשיכה באופן רציף לזהות חולשות ולמפות את הנתיבים המסוכנים שבאמצעותם יכולים האקרים לחדור לארגון, כך שגם אם נבנו תשתיות חדשות או שונתה מפת התקשורת הארגונית, המערכת תמשיך להיות מוגנת באופן רציף.

אקס אם סייבר החלה את פעילותה בארה"ב - שם היא משרתת כמה מהבנקים הגדולים במדינה - ובמערב אירופה, במדינות כגון בריטניה, שוויץ, בלגיה, איטליה וגרמניה. לאחרונה נכנסה גם לשוק הצרפתי ולאיחוד האמירויות באמצעות קונוסרוציום חברות סייבר. בין לקוחותיה: נמל המבורג וחברת הביטוח האמריקאית פלימות' רוק.